Yamaha_nisse:
Viktminskningen av en slutburk är enligt mig bara en del i ekvationen när man lättar en massa annat också. Ju mer man har lättat allt annat, desto större skillnad gör ju ett byte av burken. Dessutom så är ju en burk lite ute i periferin på en snöskoter, så att lätta den gör att skotern blir mer "tippvänlig". Exakt hur stor skillnad det gör beror ju på resten av maskinen. Kan hända att det inte märks på vissa maskiner, men på andra gör det märkbar skillnad.
Tumregler för att få sin maskin smidigare är; Saker som är långt bort från rotationscentrum ska lättas. Saker som är högt upp är också onda. Massa är alltså olika viktigt beroende var den är placerad. Men varför chansa? Man lättar ALLT så går man säker,
Jag startade min firma med en sak i åtanke; Att BARA hålla på med saker jag tycker är kul, oavsett om jag tjänar eller förlorar pengar på det. Att hålla på med 4T går till exempel fetbort (vidriga saker), liksom att göra snöskotrar tystare,
Man kan säga att det råder ett visst samband mellan hur tyst skotern är och vikten (om man har vettig typ av dämpare); Ju tystare, desto tyngre. Det finns olika knep hur man kan förbättra situationen: tex med resonanta kammare, motfassystem, elektronik mm, men det är inom gränser. Det lättaste måste ju vara att inte ha någon ljuddämpare alls, eller hur? Försök att slå det om du kan,
Dessutom uppstår det andra fenomen om man gör avgassystemet för effektivt; Ljudet från motor, matta(!) och annat börjar dominera och man får då ge sig på det också!
Klart det alltid låter högt om man har små burkar, men en maskin med små burkar på full mutter låter enormt. Kör man sakta så blir det hanterbart. Om man inte tål snöskoterljud alls så ska man nog inte alls bo här uppe. Det är en del av livet.