Någon som vet ifall det är lagligt att köra lv-reggad supermotard med dubb däck på skoterlederna?
Det ÄR olagligt att åka med mc i naturen ja! Grusvägar helt ok. Skoterleder är olagligt både med enduro OCH fyrhjulingar. Oavsett vad du har för reggning mm. Det är markägaren och markägaren ENBART som får åka till och från sin mark med fyrhjuling när man ska bruka skogen. Du får inte ens åka i din egen skog med fyrhjuling utan att bryta mot terrängkörningslagen vad jag vet. Lagrum någon?. .. men ja det är tillåtet, de var bla. i ÖP de stog om detta för nått år sedan, Skoteråkare och ideellt arbetande pistare rasade mot de hänsynslösa endoroförarna.. Jag vet hur roligt det är att köra efter skoterspår/led en kall vårvinterdag då de kan vara stenhårt på spåren.. men som du märker så är de ju inte särskillt uppskattat av de icke 2hjulade användarna av lederna...
. . jag kanske verkar att vara för att man ska få köra på spåren, men jag är imot. Arbetet för de som underhåller leden uppväger inte skadan som en enskilld individ kan orsaka på spåren.
Dock så förstår jag verkligten tjusningen i det hela. .
Det är inte olagligt att köra bil, mc osv. utanför vägarna, så länge du kör på snötäckt mark och inte skadar marken. Men du blir garanterat inte populär bland dom som sköter om lederna om du kör på dom.
Det ÄR olagligt att åka hoj på skoterled både på sommaren och vintern! Nu har jag kollat upp det. Lagrum finns terränkörningslagen så för er som "tvivlar" eller bara förnekar så läs den innan ni kommenterar. :beer:Jag vet inte säkert men jag kan tänka mej att det är lika olagligt att åka hoj på leden som det är att åka skoter utanför leden på planteringar, myrar och täckter m.m.
Det är visst olagligt att framföra ett landsvägsregistrerat fordon i terrängen, läs terrängkörnings lagen. Den får man för övrigt lära sig när man tar både körkort och förarbevis för snöskoter. Blir lite oroad när kunskapsnivån är så låg att inte fler vet detta.
Att framföra snöskoter (reg. som terrängfordon) på snötäckt mark är en helt annan sak.