Yamaha Phazer? är den bra?

Behind_u

Medlem
2 jan 2008
16
0
1
Nora
Jag har fått lite påtryckningar att jag borde byta skoter,:hmmmm: har min första nu en arctic cat zr 600 årsmodell 00, och den är rätt pigg, men killarna jag åker med tycker att jag skulle köpa en yamaha phazer typ 07:a är det bra? dom säger att den är nog bäst för en tjej lätt o lättkörd osv?? iiih behöver lite råd utifrån! :ciao:

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Jag har fått lite påtryckningar att jag borde byta skoter,:hmmmm: har min första nu en arctic cat zr 600 årsmodell 00, och den är rätt pigg, men killarna jag åker med tycker att jag skulle köpa en yamaha phazer typ 07:a är det bra? dom säger att den är nog bäst för en tjej lätt o lättkörd osv?? iiih behöver lite råd utifrån! :ciao:
En fyrtaktare ( phazer ) är INTE lätt, hur många mil kör du , tror mest på ski doo Freestyle 550F park eller backcountry, väger ca 180-190 kg.

Eller skidoo Xp tnt, 181kg torr..

Last edited:

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
En skoter som kostar en slant, går bra. smidig. Dom tillverkar ju bra motorer yamaha:). har inte hört mycket negativt. Det är en 4t så jag kan inte hålla med om att den är lätt, hm? annars är den inte så dum. vart kör du för det mesta, på leden eller utanför leden i lössnön? mvh jakob

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
min phazer är då lättare än vad min ac zr 600 -98 va, inge bekymer å bryta runt den i djupsnön. de enda negativa är dämparna men det är väl mer eller mindre standard på yamaha tydligen. jag är helnöjd, Turbo kitt kommer :D

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Phazern lär inte gå lika bra som en ZR600. Satsa på en lite nyare 600 skulle jag göra om ja vore du. Kanske en IQ600.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jag tycker du byter ner dig om du skaffar en phazer. skulle hellre köpa en 550 fläkt eller en nått år äldre 600 om jag kollade efter en skoter i samma prisklass som phazer.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
vad är du ute efter, vad får det kosta, mycket motor eller lätt chassi?

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
phazern är en kanon skoter för dig ju, den är lätthanterad och går kanon fint=) men det finns ju rave 550 och rev osv, samt freestylen =) dom är också värda sina pengar, det är ju grymt mkt bättre chassi på dom, så efter gropiga leder så kommer du uppleva din arctic som tung och klumpig om man jämför med phazern eller nyare 550 :

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sen ær det væl skillnad på lætt och lættkørd.

Nu ska jag direkt sæga att jag inte provat Phazern, men om man ær van att køra ZR 600 tror jag inte att den kommer att upplevas som mer svårkørd iaf?
Att tværsækert rekommendera en flæktkyld 550 på ca70hk ær visseligen kanske jæmførbart rent prestandamæsigt-men ær dom lika roliga?
Phazern går "tyst", "billigt" och kommer framførallt antagligen att vara ett rent ekonomiskt bættre val om man har tænkt att behålla den några år.
Inte att førakta-elstart!

Behind_u

Medlem
2 jan 2008
16
0
1
Nora
Jag kör nog mest på led men vill även kunna köra lös snö oxå.. men det är väl meningen att jag ska köpa en maskin som ja kan hålla i lite mer med, hänger ju inte riktigt på killarna... hur är dämpningen på dom? någon som vet.. min skoter är ju rätt tung, sen är den inte så jätte bra att åka fort med på led när det blir massa stalps.. jätte jobbigt, men så fort det blir rakt å fint så äger den ju... men men.. ja hade väl tänkt mig någonting nyare men inte mer än 75000 ca.. tänkte på hur det blir det är ju bara 499 cc och 80hk det är ju inte så mycket...

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jag kör nog mest på led men vill även kunna köra lös snö oxå.. men det är väl meningen att jag ska köpa en maskin som ja kan hålla i lite mer med, hänger ju inte riktigt på killarna... hur är dämpningen på dom? någon som vet.. min skoter är ju rätt tung, sen är den inte så jätte bra att åka fort med på led när det blir massa stalps.. jätte jobbigt, men så fort det blir rakt å fint så äger den ju... men men.. ja hade väl tänkt mig någonting nyare men inte mer än 75000 ca.. tänkte på hur det blir det är ju bara 499 cc och 80hk det är ju inte så mycket...
Ska du köra fortare efter led så är inte Phazern ett bra alternativ. Det är helt enkelt för lite motor i för att det ska gå fortare. Turbo känns inte heller som ett alternativ för dig, eftersom du inte verkar vara händig när det gäller motorer mm.

Tror nog du ska titta efter en REV SS som ju har en rätt pigg 600 motor och modern fjädring, alternativt någon av de nyare Polaris switchback maskinerna. Snabba som tusan efter led och de gör definitivt inte bort sig i lössnö heller. Samma gäller även Arctics Crossfire modeller. Snabba på led och duktiga i lössnö.

//R

Behind_u

Medlem
2 jan 2008
16
0
1
Nora
nä turbo är nog inget för mig... det går tillräckligt mkt framåt med tanke på vikten av dessa små maskiner ändå som det är... men jag har tittat på crossfire bara det att dom fortf är så dyra... och polaris switchback har ja oxå tittat på... men vi får se, ska väl åka till frövi och prova å kolla vad dom har för någonting.. det är ju ganska svårt att veta genom att bara titta och kke bara proköra en liten sväng,,, ja menar det blir ju kke 100 mil på en säs annars.... men det är väl bara att byta igen om man inte skulle vara nöjd.. :) tack för alla bra svar... /Behind_u

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Jag tycker helt klart att du ska köpa en Phazer! Grymt rolig maskin på tighta leder och att busa runt i lössnön med. Folk här säger att den är tung. den väger 250 kg fulltankad och det ser inte jag som tungt jämfört med andra vattenkylda maskiner. Dessutom så känns inte vikten alls när man kör den. Har aldrig kört en maskin som kännts så smidig!
Du bör dock leta efter en med 38matta och som har alla uppdateringar gjorda. Och helst ska den ha fått boggiedämparna omshimsade.
PM:a om du vill ha tips på var du hittar en maskin inom 10 mil från Nora. Din zr tas säkert i inbyte med.

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
ifall du ska hänga på de andra så ska du inte köra Phazer, då krävs det minst en 600 av modernare snitt. beror på vad din prisgräns är men en Lynx rc 600 -06 eller en ski-doo rev 600 alternativt f6-7, polarisarna brukar gå fint också lite törstiga bara.

men som sagt vilken nyare tvåtakts 600 kör skiten av en phazer, och skulle du köpa en ny skoter för att hänga med de andra så..är saken biff

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Håller med foxrider men endåst inte, om du inte hänger på dina vänner nu så finns ju inte maskin till det med phazern, iofs så är den smidig så det är kanske de du gör :p fast om du inte hänger på med en 600 så kanske det är förrarn de sitter i?

Vi kan göra en deal, köpa denna http://www.blocket.se/vi/14490974.htm?ca=3_s med org grejer "dämpare och motor" för säg 65000 :p

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sen ær det væl skillnad på lætt och lættkørd.

Nu ska jag direkt sæga att jag inte provat Phazern, men om man ær van att køra ZR 600 tror jag inte att den kommer att upplevas som mer svårkørd iaf?
Att tværsækert rekommendera en flæktkyld 550 på ca70hk ær visseligen kanske jæmførbart rent prestandamæsigt-men ær dom lika roliga?
Phazern går "tyst", "billigt" och kommer framførallt antagligen att vara ett rent ekonomiskt bættre val om man har tænkt att behålla den några år.
Inte att førakta-elstart!
Har inget med tråden att göra men har du ett danskt tangentbord knepig stavning lr är det jag som har fel på datorn.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Sitter på jobbet i Norge...
Skulle væl iofs kunna ta med mig ett svenskt tangentbord hemifrån varje gång jag åker på jobb, men vem ids det=)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
sen är den inte så jätte bra att åka fort med på led när det blir massa stalps.. jätte jobbigt, men så fort det blir rakt å fint så äger den ju...

JAg hænger inte med i resonemanget, jag har haft en ZR 600 och har en ZR 900 nu, och jag upplevde 600:an som att det var precis tværtom-nær det var som gropigast och jævligt så var det knappt nån som hængde med, men sen nær det planade ut och blev rakt var man helt blind av snørøk från dom som kørde om=P
Med 900an slipper man det problemet;)

Seriøst, ZRen ær ruskigt bra dær det ær gropigt och krokigt, men den kan vara lite svår att komma øverens med. Bara låt den leva sitt eget liv, sikta dit du ska och tryck ner gasen så brukar det løsa sig-sen att den ruskar lite på sig, viftar lite med skidorna, det ær bara att læra sig att ignorera dom detaljerna!

Jag bytte bort ZR 600an jag hade mot en Edge 600, och den var bættre på alla sætt o vis-men det var framførallt att den var starkare æn Arcitcen, nær man børjade køra Edgen på grænsen var den faktiskt i mina øgon mer lømsk, det som med lætthet accepterades ena gången straffades med en vinglighet næsta gång. Det hela hade sækert kunnat botas med en omschimsning av framdæmparnafør att harmoniera bættre med boggien, men så långt kom jag aldrig.
Før "touringkørning" funkade Edgen dæremot bættre. ZRen upplevdes som ganska stel och yxig nær den kørdes lungt, den behøvdes helt enkelt piskas før att visa sitt bæsta. ZR 600an saknade dæremot ca 20 hk før att komma till sin rætt, nåt som Edgen dæremot hade.

ZR 900an ær i sin tur lite øvermotoriserad før sitt chassie, men det ær en annan sak:)

Behind_u

Medlem
2 jan 2008
16
0
1
Nora
nu är det klart... det blir en phazer... :hello: ska nog hämta den om en vecka.... fan det kommer nog bli bra...