Tungdragen vid kyligt väder!

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Hejsan, jag har en MM 700 -00, det jag undrar är varför den är så tungdragen när det blir ca -10-15 grader och kallare?

Har för mig att jag läst det någonstans på detta forum men hittade inte den tråden.

Det beror ju inte på att den är 3 cylindrig iaf, för att Vipern är ju lätt dragen?

Mvh Jeppe

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Okey,du vet inte vad det beror på?
När man liks har dragit igång den och kört ett tag går den ju lätt sen, den är bara tungdragen när den är kall och det är kallt ute.

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Alla skotrar blir tyngre att dra vid kallare väderlek jämfört med ljummen, förutsatt att motorn inte är varm sedan tidigare.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo har exakt samma fenomen..!

Har faktsikt ingen aning varför men sitter jag o funderar lite så är det enda jag kan komma på bristfällig smörjning.. (säkert helt fel)
Sen kan det ju vara att den inte tänder första 1-2 gångerna du drar och detta leder till någon form av illusion att det blir tyngre och dra..? annan teori

Kommer inte på något annat vettigt svar.. Så överlämnar detta till experterna ;)

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Alla skotrar blir tyngre att dra vid kallare väderlek jämfört med ljummen, förutsatt att motorn inte är varm sedan tidigare.
Jo det är klart, men det är itne liten skillnad. Har du provat dra en Mm,srx,sxr riktigt kall? Om inte så, DET ÄR SKILLNAD MOT DIN, det vet jag!

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Jo har exakt samma fenomen..!

Har faktsikt ingen aning varför men sitter jag o funderar lite så är det enda jag kan komma på bristfällig smörjning.. (säkert helt fel)
Sen kan det ju vara att den inte tänder första 1-2 gångerna du drar och detta leder till någon form av illusion att det blir tyngre och dra..? annan teori

Kommer inte på något annat vettigt svar.. Så överlämnar detta till experterna ;)
Brist i smörjningen är det inte! För det itne inte bara min eller din som är tung att dra igång, det är alla mm, srx,sxr mm och den tänder alltid. har kollat!

Mvh Jeppe

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Låter som om någon vill ha ett par hantlar i julklap! :bootyshake: :rock:

Nej, men måste ju vara som på alla andra skotrar, att den helt enkelt bara blir tyngre desto kallare det är. Kanske dessa tripplar blir lite mer tyngre än vanliga twin's. Bara att leva med, finns inte så mycket att göra åt problemet.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Men VARFÖR.. Tyngre är ju redan konstaterat ;)
Inveckla sig på det där är ju bara onyttigt kunnande? ;) Inget du ändå förmodligen kommer kunna göra något åt.

Min teori är att det har något med att den krymper (?) när det blir kallt.
Den metod man använder när man tex ska få på ett par ramlager på en vev, stoppa veven i frysen & ramlagarna i ugnen. Veven krymper (?) & ramlagarna blir 0.001mm större men absolut inte mycket, man det behövs ju inga mängder heller, men men, ren gissning.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Olja är ett av fenomenen som gör att det blir tungt att dra, ett annat är att allt krymper i kylan i motorn och gör den tyngre att dra, Samt att lagrerna är lite segare när dom är kalla dom måste bygga upp arbetstemperaturen.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Olja är ett av fenomenen som gör att det blir tungt att dra, ett annat är att allt krymper i kylan i motorn och gör den tyngre att dra, Samt att lagrerna är lite segare när dom är kalla dom måste bygga upp arbetstemperaturen.
Precis!

Varför 3cyl är tyngre att dra är väll ganska logiskt? 1extra cylinder att dra runt..

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
ofta så spelar det stor roll vilken olja man kör på. jag hade aldrig problem med min yamma trippel
Finns oljor med olika wiksositet (tjocklek).. Ju högre wiskositet ju tjockare är den. Ju tjockare ju trögare blir den i kyla..