Skoter'n skar..! Lite frågor..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Körde slut på kylarvattnet idag tackvare en läkande ledning. Vilket resulterade i en Svart topp + skuren cylinder...

Bild på hur toppen SKA se ut.. :




Tyckte den gick satanshelvete dåligt. Lukta ingen ting därav jag inte la några misstankar!
Hur toppen såg ut efter jag stanna:




Kan säga att den där toppen har varit VARM!!! Sen på botten av blocket fräste det när man kasta lite snö på.. Likaså efter 20min efter jag stanna så var toppen flera 100grader!
Ajaa.. Direkt te garaget o börja skurva..

Efter några minuters skruvande visade sig detta...
Veven har nog fått en rejäl upphettning:




Cylindern som gav upp (vart mitten cylinder'n)..! Avgasidan:


Cylindern som gav upp "förgasarsidan):




Nu till mina frågor!

1. Krävs det ny nikasil eller kan man klara sig med en honing tro o till slipning av avgasporten..?

2. Kan Veven tagit skada..? Staklagrena verka iallafall fina..!

//Rasmus
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du fick ju fräsig färg på toppen iaf ;)
Jo, Håller ju annars på å få skotern så svart som möjligt så det passade bra :eek:

jorpe skrev:
ser ut som cyllen klara sig.. men ta bort med saltpetersyra (har för mig att det var de man skulle ha.) så man ser hur det ser ut när all aluminium är borta

2. vet faktist inte hur veven mår. kolla nål lagrerna iaf.

den måste ha gått redigt varm iaf. : p måste ha varit en spännande upplevelse och märka att toppen blivit en kolbit.
1. Okej, jo har fått de tipset av en annan också!

2. Hur kollar jag lagrena..?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Den veven bör balanseras omgående (om den inte är helväck) samt lagerbyten, dom lär ha slagit sig rätt fint vid så hög temperatur.
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Oj oj...det där såg inte bra ut...jag skulle ha bytt vevlager och balanserat upp vevpartit när man ändå är där och rotar, cylindern kan ha klarat sig...men jag skulle nog jha tagit det säkra före det osäkra och fixat upp dom med.
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Använd saltsyra å ta bort gammal aluminium med i cyllarna, pensla på å det bubblar när det slutar att bubbla skölj av med hetvatten, upprepa tills det slutat att bubbla då vet man att allt är borta, honar du rakt av då blir det katastrof, alut måste bort först, använd skyddsateraljer
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Att tillägga, jag kunde stänga av skotern eller ja när jag stannade o skulle kolla varför han gick så dåligt sjönk varven som rakt igenom! Utan tomgång!
Så inget Tvärstumt skär i 140.. :rolleyes:

Om det nu har någon betydelse.. För veven glider runt fint o såå! Vet dock ej hur man kollar lagrena!

//Rasmus
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Min topp på min vmax 700 är också svart? kan det bero på att tidigare ägare har kört den varm då?
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Om du ska hona cylindern så tänk på att du måste ha en speciel honingsborste till nikasilet! Funkar alltså inte med en vanlig laitisjulamekonomenuniverialhoningsverktyg:) Stenarna som sitter på dom är alldeles för grova och sen så är precisionen på dom där grunkorna skit kass....fast om man är riktigt nödig och måste slänga ihop grejorna fort och bara har en sånt verkyg så går det att linda ett 1200 våtslippapper som en strut i cylindern och få det att rotera med honingsverktyget. Gjorde så på min R1 turbo när jag rev den och resultatet vart faktiskt riktigt bra...men då var dom cylindrarna rätt fina redan! Glöm inte att smörja med t röd, avfettning eller liknande. Det ända sättet att kolla lagrerna är att riva isär och se hur dom ser ut...dom kan glida lätt fast dom är slut!
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
håller med dom andra att ta saltsyra så du får bort aluminiumet från cylindrarna och sen lämna i dom till www.si-mo.se Chaufförvägen 27 831 48 Östersund Tel 063-10 60 70Fax 063-13 27 47 Email info@si-mo.se Öppet Måndag-Torsdag 7 - 16 Fredagar 7 - 13 dom fixar det och dom är duktiga känner flera här i stan som lämnar till dom för renovering av toppar en av min polare som kör cross lämnade in sin cyl där och den vart bättre än ny så jag rek dom starkt
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ej jag som ska hona, det lämnar jag åt auktoriserad verkstad.. :ciao:
Kostar inte många kronor!

Farsan skickar upp lite saltsyra imrn, eller så lånar jag av skolan! Får se hur det ser ut efter jag fixat de!

Men är mera intresserad av VEVEN..

1. Hur kollar jag om den är sne/krokig..?
Även hur jag kollar upp lagrena..?

Allt glider ju runt lätt o så, men de får ju bara diffa några mm...:hmmmm2:

********************

Min topp på min vmax 700 är också svart? kan det bero på att tidigare ägare har kört den varm då?
Ja.. Ingen släpptes med svart topp vad jag vet!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
håller med dom andra att ta saltsyra så du får bort aluminiumet från cylindrarna och sen lämna i dom till www.si-mo.se Chaufförvägen 27 831 48 Östersund Tel 063-10 60 70Fax 063-13 27 47 Email info@si-mo.se Öppet Måndag-Torsdag 7 - 16 Fredagar 7 - 13 dom fixar det och dom är duktiga känner flera här i stan som lämnar till dom för renovering av toppar en av min polare som kör cross lämnade in sin cyl där och den vart bättre än ny så jag rek dom starkt
Lämnar allt åt motorteknik hade jag tänkt i östersund.. Kompisen lämnade in sin vev/motor där!

Men ska kolla upp lite pris uppgifter först..
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hände samma sak med veven på crollen att den blev blå sådär.
Och efter ha pratat med återförsäljaren så fortsatt jag & körde på samma vev utan något lager byte eftersom lagrena glappade EJ, veven var inte heller krokig. Hur länge den skulle hålla har jag ingen aning om, gick iallafall 10 smärtsamma timmar.. mer han jag inte köra innan jag sålde.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kan rekomendera att ALDRIG kasta snö på ett varmt block då det lätt kan spricka då, och då blir det nog mycket dyrare än vad du räknat med! Cylindrarna ser ut att ha klarat sig ganska bra, går nog att endast hona upp dom och i med nya kolvar. Lycka till!....
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kan rekomendera att ALDRIG kasta snö på ett varmt block då det lätt kan spricka då, och då blir det nog mycket dyrare än vad du räknat med! Cylindrarna ser ut att ha klarat sig ganska bra, går nog att endast hona upp dom och i med nya kolvar. Lycka till!....
,

Tog lite snö på vanten o tog på blocket längst ner..

Jo men som sagt VEVEN jag vill veta mera om!

//Rasmus
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Mikrometer mätklocka, dra bort variatorn samt tändsystemet, sätt klockan mot axeln och dra runt vevpartiet försiktigt får MAX slänga 2 hundradelar ej mer än det då är det bara rikta veven. Var noga med att mäta båda på varitor samt tändnings sida eftersom Veven kan vara krokig på bara ena sidan.

Skulle nästan kunna garantera att lagrerna har tagit enormt med stryk av att gå så där varma så jag personligen skulle inte chansa jag skulle riva blocket å titta igenom lagrerna lyssna eftermissljud och känn efter glapp.
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Att rikta veven kostar inte så mycket, ca 500:-
Däremot så kan lagren vara riktigt dyra.
Jag bytte på en V-max 600 XTC och där kostade ett lager 2400:-:bawling: