Rättare sagt är det godset man skruvar i som "håller bättre".Fetta in lager, olja in kolvarna samt topplocksskruvarna. Skruvar som är inoljade tål högre moment än oinoljade!
Rätt, men en inoljad skruv tål mycket mer friktion än en oinoljad. När man drar ett tungt moment så blir friktionen högre, vilket innebär att skruven går av mycket lättare.Rättare sagt är det godset man skruvar i som "håller bättre".
Jag brukar köra loctight på allt i motorn som inte ska monteras/demonteras ofta.Skall cylinderfotsmuttrarna och topplocksbultarna locktitas?
Då spannet för de skruvarna/muttrarna ofta brukar vara runt 20 Nm (4x-6x) så brukar jag dra de man kommer åt med momentskaftet till det minsta momentet och sedan drar jag runt den några grader med en ringnyckel på den för att få ett "hum" om hur mkt de - för momentskaftet - oåtkomliga ska dras.Frågan är ju hur man skall få rätt moment på cylinderfoten på avgassidan, kommer som inte åt med momentnyckeln...
Finns det ring/block-nycklar i momentmodell?
Tack för alla tips förresten, kanske man hinner med någon mil denna säsong.
Problemet då är att man inte får exakt moment. Även förlängare kan till viss del sabba det.men du kan ju använda en sån där ledare sån som man kan vinkla har du en sån då borde du komma åt vad äre som ä i vägen??
Man ska helst byta skruvarna. Att man ska rengöra gängorna säger väl sunt förnuft.Man ska INTE BARA olja in skruvarna innan man drar åt dom, man måste rengöra gängorna så det inte kärvar.
Om man oljar in utan att rengöra och sen drar med momentnyckel kan det bli fel moment........