R1 Slip-on på en Rx-1..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Suttit o kollat runt nu på avgassystem till min Rx-1.. Hittar inget till vettigt pris, ligger ett på blocket från Exell men 5papp känns lite overkill för lite skönare ljud..
Men då slog mig tanken att köpa en R1 slip-on (vilket priset/utbudet är avsevärt mycket större).

Men innan jag gör några förhastade köp så tänkte jag fråga hur det kommer påverka motornprestande..?

Kommer behålla förgreningen 4-2. Sen tänkte jag dra raka rör till 2-1 förgrening samt en Slip-on där..
Ungefär som Exells ser ut..;)

Hur kommer detta kommer påverka motorn är jag mest orolig över, kommer ju trotts allt från samma motor, men vägen till "slip-on'en" är ju lite anorlunda..

Sen en övrig fråga, hur mycket påverkas 4-takt av avgassystem, då jag vet att 2-takt måste vara väldigt fint avstämda!

//Rasmus
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Bygg en egen slutburk, jävligt lätt till 4-takt, så slipper du tappa hästar om motståndet inte blir bra. Du slipper ju tänka hur stort röret ska vara också, bara ta tex 3"..

Kanske det du menade i inlägget? Vad är slip-on?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
en vanlig slip on från valfri gathojj stjäl ingen effekt av dig.
speciellt inte om det är från en r1a då det är samma motor.dock är ju resten av avgassystemet inte samma....

en 4-taktare är inte så kännslig om det är lågt mottryck eller vad man ska säga.
är väll snarare tvärt om, att det ger effekt med "raka" rör
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Men Max_K just det jag håller på med att bygga eget.. Dock kanske jag vill ha en fräsh finish bara..

tack för svar.. Då blir det nog de alternativet istället för något dyrt avgas system.. :rolleyes:

En fråga till.. Kan jag använda vanliga stålrör som avgasrör..? Rostfritt..?

//Rasmus
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Men Max_K just det jag håller på med att bygga eget.. Dock kanske jag vill ha en fräsh finish bara..

tack för svar.. Då blir det nog de alternativet istället för något dyrt avgas system.. :rolleyes:

En fråga till.. Kan jag använda vanliga stålrör som avgasrör..? Rostfritt..?

//Rasmus
Aha.. Har byggt eget till min, men får inte till "konan".. Anslutningen mot pipan. Den läker, så har lagt projektet på hyllan.

Det är nog inga problem, valsa en burk bara i alu. Sen så tiggar du den tät, så slipar du fogen. Den kan du vinkla neråt så den inte syns. Efter det polerar du upp den, då blänker den kan jag säga ;)

Dock är väll inte alu så billigt. Men om du går skola så kan du ju alltid "låna" lite :rolleyes:
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Hej
Jag skulle då göra avgasröret i rostfritt. En 4-taktare går bara bättre med mindre motstånd.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Dra bara raka rostfria rör, aluminium är inget å hålla på med när det gäller avgassystem det håller inte, hade en slutburk i alu den sprack X antal gånger pga värmen och trycket i burken.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
På hojar höjs ju effekten av ett slipon, hur mycket varierar ju naturligtvis.
Dom där motorerna måste inte ha samma exakta motstånd som en tvåtaktare, snarare ju mindre desto bättre...

http://www.alienmoto.se/index1.html har ganska billiga burkar..

Och alla som har hållt på eller läst lite om seriösare hojtrimmning vet att det är långt ifrån hela sanningen. Men om man inte prompt måste ha varenda liten kuse ur motorn så är det ingen större fara att experimentera med avgasrören.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Verkar inte som alla har fattat vad en "slip-on" är så postar väl upp en bild.. :aetsch:

jag kommer INTE bygga egen burk, utan endast 2-1 förgreningen.




Dvs. Med andra ord en ljuddämpare.. Finns sjukt snygga, men nu är bara frågan hur man ska få det o se snyggt under dynan ;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
sätt två stycken bredvid varandra.
såg nå sån japsdämpare på biltema som var två ihopsatta.
såg riktigt ***** maffigt ut.

så köp två japsdämpare från micro, biltema eller vars fan som hellst å tryck dit.

ta bort all original plast och även aluminiumburken som sitter original runt dämparn.sen sätter du två pinnar från dynan ner till chassiet.
har själv funderat på nå sånt alt byta dyna.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
gjorde ett slip-on till min 4t mc av rostfritt å det blev jäla skönt ljud må ja säga =)
testa att köra utan orginalburken på rx1an så märker du bara att den går bättre, 4t mår bara bättre av lite motstånd, så om jag hade vart du hade jag köpt ett slip-on eller gjort en egen, dock är ju köpes mkt snyggare å så får man ju till det där ljudet utan att trixa i år å dar
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Och alla som har hållt på eller läst lite om seriösare hojtrimmning vet att det är långt ifrån hela sanningen. Men om man inte prompt måste ha varenda liten kuse ur motorn så är det ingen större fara att experimentera med avgasrören.

Vad riktigt menade du med det där? Menar du att fyrtaktare skulle vara mera känsliga än tvåtaktare?
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Vad riktigt menade du med det där? Menar du att fyrtaktare skulle vara mera känsliga än tvåtaktare?
Nejdå, långt ifrån. Men om du sätter en jättepipa på en hoj får du ett jäkla drag i toppen men den går lite sämre i botten. Därför byggs ofta rör för att få jämnt drag genom hela registret, utan att det för den delen syns. Eftersom avgasrör på hojar ofta är i 2 eller tom 3 lager. Kanske mest för att slippa att det ska bli blått.

Det är därför "tailgun" konstruktionen på avgasrör kom till. Mindre motstånd ju mer avgaser som kommer, så man får ett jämnare drag genom registret. Åtminstone i teorin.
http://www.youtube.com/watch?v=0Fc2xcCTNIU&feature=related

Så man kan aldrig få allt i motorvärlden ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
RX har 4-2-1-2 på avgasystemet. Du får annan motorkarakteristik om du t.ex klipper till med 4-1 eller 4-2-1.

Jag är inte helt 100 på exakt hur de olika sakerna påverkar, men jag _tror_ att 4-2-1-2 ger ett bredare register och 4-1 ger lite mer pulver men smalare register.

Har iaf något med hur avgaspulserna hjälper till att dra ut avgaserna från nästkommande cylinder. Att bara ha en fet pipa är inte alltid perfekt.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kommer köra 4-2-1 Tänkt ev. modda ett nytt grenrör så man kan få upp till lite grövre dimension...

Har ej sett några ritningar, men på bilder kan man granska haucks 4-2-2 system vilket ska ge 16(?!) mer hästar, och dom kör med som ser ut kanske 0.5" ---> 1" grövre rör!
Dock har dom nog väl avstämda ljuddämpare på vägen ut!

//Rasmus
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
16hk?!?
Nog kan de väl påstå det men de kommer aldrig någonsin att få mig att tro på en sådan siffra. Möjligen någon hk men då till bekostnad av ett smalare register.

Tänk på att RXens motor inte lirar i samma varvtal som en R1 när det gäller att avstämma röret. Men det spelar mest in på var du placerar 'X'-et som finns i originalröret.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Får rätta mig själv..

4-2-1-2 är deras rör..


Hauck skrev:
"Let the beatings, BEGIN!" With this system you will beat the competion. Add 16HP with this exhaust and the additional CDI box. Now if that doesn't say first place, I don't know what does. CDI box is not mandatory but will add additional hp. CDI box is listed below and sold seperately.
Men har börjat få tanken att sätta en "ljuddämpare" någonstans ungefär som dom,
sedan göra typ "rakarör" ut genom orginal hålen..
Sitter o ritar i CAD nu, får se om jag kommer fram till någon vettig lösning..

//Yamaha_nisse
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
4-1-2?

Röret på bilden är 4-2-1. Tänk på att det sitter 'minidämpare' på varje del innan utgångshålet också.

Den där huvuddämparen som sitter där dämpar nog inte så mycket, har kör du bara med raka rör efter den så kommer de flesta blekna av ljudnivån på maskinen.

Tror du får svårt att få plats med din micron där.