Phazer FX... Lite funderingar...?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Efter jag ska skaffa mig en Phazer FX nu till sommaren lr ja nästa vinter! :rolleyes:

Nu är de ju så att Phazer har en jädra udda matt bredd 14". Så utbudet av mattor är inte de bredaste! :mad:

Sen vad jag vet håller inte boggien högsta klass om du inte byter dämpare,
har själv kört en Phazer RTX '08 och tycker den boggien var inte vidare rolig!
Jag har även besluts ångest om jag ska köra MTX eller FX, så fick idén att slänga på en Sno-Pro boggie! :rolleyes:

Den är ju 128" lång o 13.5" bred vilket lär leda till lite bättre bärighet + möjligheten att slänga på en 44mm matta!

Nu till mina frågor:
1. Någon som kör/kört med en Sno Pro boggie i sin Phazer..?
2. Kan man slänga på en 44mm matta med 8kuggs hjul eller krävs det 7kugg..?
3. Vanliga problem med överladdning..?

Thx:evil:

Last edited:

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
körde rev i början av vintern...min första skidoo...tycke de va skit...växlade inte som den skulle i variatorerna å drog soppa som en...
skön körställning som faan men i övrigt tyckte ja de inte va så märkvärdigt.
köpte en fx -07 grymt nöjd med en å drar lite soppa lr den kostar mindre att köra per/mil ifall.
det går nog dåligt me boggien för tunneln är för smal för 38s mattor. men en 44s går ju att skära ner till 35 lr så skaffar man ba en polaris matta. om du ska ha en 44 tror ja du be höv byta hjul. annars tar boggien i.
min är org. å de ja hört om turbo så ska man inte fippla allt för mkt hellst va utan turbo då håller motorn

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
körde rev i början av vintern...min första skidoo...tycke de va skit...växlade inte som den skulle i variatorerna å drog soppa som en...
skön körställning som faan men i övrigt tyckte ja de inte va så märkvärdigt.
köpte en fx -07 grymt nöjd med en å drar lite soppa lr den kostar mindre att köra per/mil ifall.
det går nog dåligt me boggien för tunneln är för smal för 38s mattor. men en 44s går ju att skära ner till 35 lr så skaffar man ba en polaris matta. om du ska ha en 44 tror ja du be höv byta hjul. annars tar boggien i.
min är org. å de ja hört om turbo så ska man inte fippla allt för mkt hellst va utan turbo då håller motorn
Okej,
Har läst att 8kuggarna tar i skenorna fram, men slipper man problemet med 7kugg tro..?
Men Sno-Pro'ns boggie är 13.5" bred ;) Ratic kör ju med sina smala mattor!

Phazer utan turbo = Tråkigt... Möjligen om nu dom skulle släppa ett big-bore kit vilket skulle vara jävligt roligt!

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Varför inte en MTL? Då får du jätte höga kammar, tillräckligt med matta i snön för turbo och med riktiga stötdämpare fungerar den riktigt bra.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Varför inte en MTL? Då får du jätte höga kammar, tillräckligt med matta i snön för turbo och med riktiga stötdämpare fungerar den riktigt bra.
Vet inte, har aldrig kört en sådan, hade den samma problem som FX'n med boggien..?
Sen är den lite för lång tycker jag nästan,
vill ha en Cross over lite mer då jag kommer ägna en hel del tid o hopp osv!

Är det något anorlund med MTL..? Då de har 51mm matta (sitter det 7 kugg på dom..?)

Ne, är väldigt inne på en Phazer FX, slänga på en sno-pro boggie! Men med 7 kuggs ska väl 44a gå in..?

Mvh

Kirunakillen

Aktiv medlem
9 apr 2008
52
0
1
Kiruna
...jag har en `08 Mtx, en klockren maskin. Tycker inte den känns speciellt lång. Bra att ha lite kammar nu när det börjar bli vatten på isen.

Kirunakillen

Aktiv medlem
9 apr 2008
52
0
1
Kiruna
...tja, kör mycket led och djupsnö. Hoppar väl kanske inte så mycket nu för tiden...Jepp, originaldämpare. Dom hade kunnat vara lite bättre, men dom e visst MYCKET bättre än 07:eek:rna ! ...bara att köpa, nu får du ju en ny `08:a Mtx för 82000,- !!!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
...tja, kör mycket led och djupsnö. Hoppar väl kanske inte så mycket nu för tiden...Jepp, originaldämpare. Dom hade kunnat vara lite bättre, men dom e visst MYCKET bättre än 07:eek:rna ! ...bara att köpa, nu får du ju en ny `08:a Mtx för 82000,- !!!
Jao,
Men tror jag skulle bli less dämparna ganska fort.. Ne, ingen MTX för mig tror jag.. Sen 82k är en del.. :p
Fx:arna börjar ju krypa ner mot 55k vilket börjar bli hel rätt pris då du kan kosta på dom en hel del x-tra för att få en rolig skoter!

Någon som vet av ifall det finns big-bore kit till dom..? Vore jävligt skoj ifall de fanns :)

Någon Phazer snubbe här inne som kör med turbo..? Funkar det bra..?
Och sen till frågan, ingen som sett en FX med Sno-Pro boggie..?

mvh

Kirunakillen

Aktiv medlem
9 apr 2008
52
0
1
Kiruna
Har inte hört om något Big Bore kit. Har hört att det är mycket krångel med turbon på Phazern. Då e de ju bättre att lägga pengarna på en Nytro istället !!
...jodå 82k e väl mycket pengar...men den kostade 98k i början av säsongen.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har inte hört om något Big Bore kit. Har hört att det är mycket krångel med turbon på Phazern. Då e de ju bättre att lägga pengarna på en Nytro istället !!
...jodå 82k e väl mycket pengar...men den kostade 98k i början av säsongen.
Okej, vad är det som krånglat..?
utan turbo borde det ju gå att plocka ur lite mera hästar..?
Nå 100hp borde ju inte vara helt omöjlgt..?

Nja, köper hällre än beg för kanske runt 50-60k o kostar på den 30k!

Kirunakillen

Aktiv medlem
9 apr 2008
52
0
1
Kiruna
Tydligen så är motorn för liten för att hålla på överladda. Med turbon har du väl runt 130hp. Det finns ju slutburkar o grejer till den. Vet ej om de ger så mycket !? ...antar att det är mycket skrik för lite ull !! ...nej, kör original, det håller ! ...eller spara till en Nytro.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Allt håller bara man gör rätt för sig..

Men nog borde det finnas trimkam, efi box, effekt rör, luftfilter ev. Big-bore. Borde ju finnas 20hp att hämta i motorn..

Sen det där med att motorn inte håller tror jag själv är lite BS..:eek:
Apex'n har ju en liter effekt på 300hp så nog borde PZ hålla för en på 280 tycker man..

Vad är det som inte håller i motorn då..?

Mvh

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
42
Hammerdal
fx har ju bara en liten skit 500 motor och har sett hur en kille höll på hela vintern med sin turbo laddade och det kitet va monterat av firma och hans gick inte som den skulle på hela vintern slös som en gris tills turbon kom och då kom allt fick höra att den va riktigt svår körd
han körde den i bänk och han hade typ 40 hästar innan den laddade och då fick han 120 på ett kick.. så att hoppa ramp med en turbo laddad fx e inget att rekomendera...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
fx har ju bara en liten skit 500 motor och har sett hur en kille höll på hela vintern med sin turbo laddade och det kitet va monterat av firma och hans gick inte som den skulle på hela vintern slös som en gris tills turbon kom och då kom allt fick höra att den va riktigt svår körd
han körde den i bänk och han hade typ 40 hästar innan den laddade och då fick han 120 på ett kick.. så att hoppa ramp med en turbo laddad fx e inget att rekomendera...
Lät som lite lågt komp då den tappa så mkt.. Men bara 120hp o så kompsänkt, nej du den motorn verkar inte må bra!

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
42
Hammerdal
nä men 140 ska det va..
men det ja menar e att hoppa med en skoter som kommer med all effekt vid kom inte ihåg vad det va för varv men typ 450 0 och då hoppa med en sånskoter som måste bygga turbo tryck för att orka driva mattan kan det bli många fina vurpor för inte håller väll du fullpinne efter hoppet då släpper du väll gasen en sväng och då tappar du ju laddtrycket och din effekt

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
nä men 140 ska det va..
men det ja menar e att hoppa med en skoter som kommer med all effekt vid kom inte ihåg vad det va för varv men typ 450 0 och då hoppa med en sånskoter som måste bygga turbo tryck för att orka driva mattan kan det bli många fina vurpor för inte håller väll du fullpinne efter hoppet då släpper du väll gasen en sväng och då tappar du ju laddtrycket och din effekt
Men det problemet kommer jag nog inte ha, hoppar inte ramp, iaf inte än!
Kommer väl så småningom!

Sen att all effekt kom vid 4500RPM lät ju inte så illa, med tanke på nerväxlingen till variatorn så lär det vara runt 3700rpm på variatorn.
och då är det ju bara lägga inslags varvet lite högre runt 5000rpm!

Nog tror jag på överladdad Phazer. Om inte annat får man ta sig i kragen o köpa ett SC kit från MTNPERF.

Mvh