Bra film! Synd att det höra mes vädret... Blir väl klurigt o göra nya filmer med det här vädret
Tack så mycket! Ja, gick in i en smärre depression häromdagen (som så många andra skoterälskare i detta landet)... Nu har det dock börja vända i takt med att snön faller i fjällkedjan igen! Förhoppningsvis går det att dra norröver igen om några dagar
Gratulerar, genom att alltid leverera bra material så är du en av väldigt få som lyckats göra en videodagbok om skoteråkning som lyckats nå ut till människor.
Flera exempel har setts bara här på forumet när människor försöker göra en egen skoterkanal men det har alltid brustit i att dem inte har tillräckligt engagemang, tillräcklig kvalitet eller är tillräckligt skickliga på att redigera materialet. De människor med ork, driv och möjlighet att köra skoter brukar inte vara tillräckligt tålmodiga och kreativa för att sitta ändlösa timmar framför en dataskärm och redigera och de människor som är tillräckligt tålmodiga och kreativa för att sitta ändlösa timmar framför en dataskärm och redigera brukar inte ha ork, driv och möjlighet att köra skoter.
Och till den som är avundsjuk på Leafo och önskar sig en egen skoterkanal. Ta en titt på hans videos och räkna ihop vad skotrar, bilar, bränsle och boende kostar så syns det direkt att inträdesbiljetten till att spela i den ligan är ganska hög. Och hans visningsräknare är ovanligt hög för en skoterinriktad kanal men den har sannolikt inte gett högre annonsintäkter än en stadig krogkväll.
Hursomhelst. Om man ska kritisera så kanske den var en halvminut eller så för lång. En fråga dock: hur gör du slowmotionsekvensen i hoppet vid 2.25? Är det twixtor?
Wow! Tack så mycket! Uppskattar enormt att du tagit dig tiden att dela med dig av dina tankar, superkul!
. Extra mycket värt med lite konstruktiv kritik. Tack.
Ska försöka besvara och understryka några saker.
Först, jag håller helt med om att filmen faktiskt är 30-40 sekunder för lång. Jag brukar försöka vara rätt duktig (tror jag) att kapa i materialet för att hålla det intressant. Denna gång var det bara så jäkla svårt då förhållandena var så jäkla bra så det slank nog med lite för mycket
. Har även en massa oanvänt material som inte kom med som kommer senare i andra grejer.
Gällande Twixtor så använder jag absolut den pluggen. I just det klippet du hänvisar till så behövdes den dock inte (eller i denna edit över huvudtaget). Vi kör alla våra GoPro's i 100fps och just det hoppet togs i rätt låg fart så det är bara nedraget till 25% hastighet (alltså 1-1 eftersom jag redigerar i 25fps, så behövde inte Twixtor i just det fallet).
Gällande kostnader och intäkter så försöker jag att inte räkna för mycket på det. Vill inte framstå som dryg, men det är fel hobby att hålla på med om man vänder på kronorna. Handlar ju även om prioritering, jag har inte varit utomlands på typ 5 år t.ex. Jag har ingen intäktsgenerering alls på min kanal på YouTube så där kommer det inte in en spänn (och skulle jag ha det på så är det inte många kronor det handlar om, precis som du skrev). Detta är dock tredje säsongen jag kör och det börjar så smått ge lite synergieffekter i form av samarbetspartners. Jag får inget betalt men kan till viss del spara in lite utgifter genom olika partners som vill synas i samband med det jag/vi gör. Men ja, det kostar. Brukar kallt räkna med att en säsong kostar någonstans mellan 40-50 000 kr att driva runt. Då är inte fordon, släp, skotrar, kamerautrustning etc. inräknat i det utan endast drivmedel, boende, mat och resor. Som sagt, man ska inte räkna för mycket på det (mer än att säkerställa att man har råd)
. Men det är mycket roligt för de pengarna!
Tack igen. Extra kul att fortsätta lägga tid bakom kamera och dator när man får lite konstruktiv respons! Nu hoppas jag bara att prognoserna håller så att avsnitt 3 kan komma ut om nån vecka eller två