Har nu blivit Phazer Mtx ägare

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
efter förra vintern och början på denna vinterns sökande så blev det en phazer mtx -09 från min x-trim 550 -07! ska bli kul och få testa den.. ska få den nästa vecka på onsdag, tror att det är en perfekt skoter med tanke på att jag inte vill ha en 600 lr större.!

Kirunakillen

Aktiv medlem
9 apr 2008
52
0
1
Kiruna
Sune...du kommer att bli jävligt nöjd med den!! ...och vilken service av Robban på Yamaha Center, att köra 22 mil för att leverera den. Jag ska komma upp till vintern...så ska du få testa min Nytro :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ah, skall bli spännande med en rapport om hur den är mot 550'n. Din 07'a var väl inte av senaste stuket dock med PPS boggie å allt.

Motormässigt + fjädring skall bli kul att höra.
Jag var väldigt nöjd med våran korta Rave 550 -06....

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
precis ska lämna en rapport om det.. ne som sagt hade den ju inte pps boggin. men atta dämparna var lågbudget märktes ju inte på lynxen..

Ja david det ska jag göra.. hoppas du blir nöjd med din !!!

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
har nu fått min skoter.. är nöjd =) men en fråga som inte jag förstår.. är verkligen dämparna som cykelpumpar?? skulle skjutsa en polare typ 100 meter och den *****r i mig i backen.. den hade inte skrapat där under iaf.. men ska det verkligen vara så?

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
omöjlig å skjutsa på med org dämparna.
jag kollar på nya, fått pris på ca 10k för båda bak men polarn tror de räcker med en ny fjäder.

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
Min Nytro är oxå väldigt mjuk original(kanske beror på mina 125pannor). Jag plockade lös fjädrarna och satte dom i ett stort städ och knäckte om den korta delen som ligger mot spännaren som går att justera i 3 lägen, skall prova när jag kommer upp nästa vecka. Knäckte mina ca 3cm längst ut, räknar med att den kommer att vara lika hård på lösaste läget som den va på styvaste läget förr. (det är en Nytro MTX).

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
justa ja läste i manualen om den där grjjen med 3 lägen S M H tror jag lägena var. M var standard, sjukaste är att alla dämpare på mtx:en i sverige har inte samma dämpar inställning som usa och kanada,, blev sjukt sur över det.. den har ju som lynx, 5 steg som som ser ut som en upp och ner vänd trappa.. sjukt smart, men själv dämparen där bak går inte att ändra nåt på???

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
jag monterade fjädrar från en venture lite på min mountain lite, det ihop med jätte tjocka gula stötdämpare gjorde att det gick att köra hur hårt som helst. Men den blev oduglig i lössnö.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Dema monterade du allt samtidigt? tänkte om de blev nån skillnad på bara fjädern.
kommer du ihåg att du skulle leta fram fjädern? :p

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag monterade stötdämparna först och åkte en halv vinter innan jag bytte fjädrar.Fjädrarna gjorde stor skillnad på skotern, men då hade jag redan dämparna där så jag vet inte hur det blir med orginal dämparna. Jag har letat i garaget men bara hittat orginalstyret och pakethållaren från MTLen. Vet inte vart jag gjort av fjädrarna, antingen skickade jag med fjädrarna eller så måste dom ha hamnat i någon skrotlåda.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
har nu fått min skoter.. är nöjd =) men en fråga som inte jag förstår.. är verkligen dämparna som cykelpumpar?? skulle skjutsa en polare typ 100 meter och den *****r i mig i backen.. den hade inte skrapat där under iaf.. men ska det verkligen vara så?
Tydligen, du kan inte jämföra Lynx dämpare med annat orginal skit :D
Dom skulle ju fixa det där till -09 men uppenbarligen inte då. Grejen är ju att en MTX skall vara mjuk...

Byter du fjäder ska du nog också schimsa om dämparna... så du slipper returkickar...

Hur är den motormässigt då ? 80Hk 4-takt eller 550 57hk fläktis ?

Jadda

Välkänd medlem
2 nov 2008
102
0
6
Någonstans i Jämtland!
Tydligen, du kan inte jämföra Lynx dämpare med annat orginal skit :D
Dom skulle ju fixa det där till -09 men uppenbarligen inte då. Grejen är ju att en MTX skall vara mjuk...

Byter du fjäder ska du nog också schimsa om dämparna... så du slipper returkickar...

Hur är den motormässigt då ? 80Hk 4-takt eller 550 57hk fläktis ?
Det är fixat på 09orna,det är en helt annan setup än på dom äldre årsmodellerna. Tycker min känns alldeles lagom i fjädringen,men det beror ju mycket på hur mycket man väger själv.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
jadda det är sant.. men är man ensam går den som en dröm.. fast stötdämparna är sjukt mjuka.. ska maxa dom lr skaffa fetare fjädrar där fram, alltså 4-takten är så mycket skönare än x-trimen. samt att den går helt otroligt bra på led, det är bara dämparna som är lite väl mjuka för min smak

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
jadda det är sant.. men är man ensam går den som en dröm.. fast stötdämparna är sjukt mjuka.. ska maxa dom lr skaffa fetare fjädrar där fram, alltså 4-takten är så mycket skönare än x-trimen. samt att den går helt otroligt bra på led, det är bara dämparna som är lite väl mjuka för min smak
Det mesta är mjukt när man kört lynx.. :D:D

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
haha... sluta marknadsföra lynx :) tänkte på en sak.. om man skulle ha en kälke bakom, skulle kammarna ta i tunneln? tänkte igår var den ju nästan maxad men den verkade ej ta i.. den kanske inte kan göra det??

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Har svårt att tro att kammarna skulle ta i bandtunneln bara för att man hänger på en kälke, bör ju rent av vara omöjligt för då skulle samma sak inträffa om man hoppar med en skoter och fjädringen bottnar och har aldrig hört någon som har "kört" mattan i tunneln pga hopp eller kälke.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
kan göra de, första dagen ja hade min så skjutsade ja polarn hem ca 150m å då lät de precis som om kammarna tog i. e väldigt skeptiskt till att dom ska ta i av en kälke dock