Sv: Vevaxelproblem på H.O motorer?
lånar tråden.. en xp 600 sdi e de samma med dem lagrena? e de en bra motor?
lånar tråden.. en xp 600 sdi e de samma med dem lagrena? e de en bra motor?
Verkligen tråkigt. Var det inte din maskin som nöp pga tjuvluft genom packboxen för några veckor sedan? Fettade ni om lagren i samband med bytet? Gjorde ni någon läckagetest?FYYY FAN! Nu idag var jag ute och körde och skoter bara dog på ena cylindern. Sen stannar jag, skotern går på tomgång men på ena cylindern.
Skruvar upp tändstiften och ser att ena är svart och ena är grått.
Sen sätter jag i nya stift och startat och här att det blir ett
Rrrrrrrrr Rrrrr ljud när kolvarna far upp och ner.
Skruvar lös toppen och cylinderna och märker att vevstakslagret på vänster sida glappar med 6-7mm.
man undrar VAD som är FELET på dessa motorer då MÅNGA haft samma bekymmer.
Finns det någon som VERKLIGEN VET, vad som gör att det blir så här efter endast 500 mil?
Nu är man så förbannat less, vad är det frågan om?
:hmmmm2: Hmmmmm......Nu idag var jag ute och körde och skoter bara dog på ena cylindern.
Sen stannar jag, skotern går på tomgång men bara på ena cylindern.
Skruvar lös toppen och cylinderna och märker att vevstakslagret på vänster sida glappar med 6-7mm.
Hela denna tråd handlar om Rotax sk. Serie-III motorer till vilka EJ den fläktkylda 550 motorn räknas.De jag har hört är att 550 motorerna har stora problem när man pressar dom när de är lite varmare att fettet kokar men efter som 600'an har vätske kylt vev så borde problemet inte vara nå större om man inte kör dom super super varma eller har jag fel ?
Detta med 550 är sant dom jag jobbade med körde hela bunten 380F och 550F och på vår kanten boxerade jag hem 2st som nöp på vevlagren efter som man pressade dom hela tiden när de gick tungt på fjället med pulka så kokade fettet och rann ur ur lagren efter som dom gick varma som fan under belasting.
Jaaa,Nu har jag ju inte H.O motorn men gäller det samma sak med vevlagret där ?