Förlänga RX-1 Warrior ( 2006 ) 345 --> 365 cm matta

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Klarar monoshock boggien en 365 matta? Varför vill du egentligen förlänga boggien?

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Skulle vilja dra igång tråden igen då jag är lite sugen på en 365 matta på min warrior
hur gick det?

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Tracks USA har förlängning som passar. YAM204 är artikelnumret. Det är skenor som även förlänger slidesen men dom är inte speciellt billiga. Ca 2200kr beroende på dollarkurs.

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Har någon provat eller vetskap om man kan montera en boggie från Nytro MTX på en Apex Warrior 07
Tänkte byta skoter men lite sugen på modda lite för att få den bättre i puder.
Ett annat alternativ och det enklaste är att montera förlängare på befintlig skena och köra med 265matta 51 kammar
Har någon erfarenhet eller synpunkter

Ola

sandin

Medlem
25 dec 2007
34
0
1
piteå
har förlängt min 06:as yamaha apex till 365 och fungerar helt suveränt bra.
förlängningskittet jag har kört med är oft racings kitt med 6 graders uppvinkling och sen sitter det på hartmans tunnelförlängning. kan lägga upp bilder om du vill kolla närmare lr så kommer du förbi och kollar- , såg du bodde i piteå:blabla:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Isaxsson kanske kan fylla på med mer info sen när han har fölängt sin =)
Sandin, har du monoshock boggien på din?

Jag är lite små sugen på att förlänga min till 365 också, men är lite skeptisk till att monoshocken gillar det. 307an och 345'ans mono ser ju olika ut, och rimgligen finns det någon anledning till det.

sandin

Medlem
25 dec 2007
34
0
1
piteå
sitter monoshock boggie på min maskin. har inte stött på nå problem med min som är körd ca 70 mil med förlängning. har iaf hört att dom hade mycket problem då dom tog fram boggin kring 00 har jag för mig för crosskörning.
Dom hae visst problem med att få till geometrin på boggin .
så om man nu förlänger skulle jag behålla samma geometri som jag har gjort och inte mixtra så mycket med dropbrackets å sånt.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det har ju kommit säkert 10 rättningar på monon. Men du har inget slitage på din vid dämparen då?

sandin

Medlem
25 dec 2007
34
0
1
piteå
va är det för slitage som brukar bli där?
tänker du runt infästningarna till dämparna lr?
verkar då inte vara nå glapp lr så iaf.

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ang förlägningen så har jag bestämt mej för att prova :) 383cm 51mm kammar, mailat iväg en del frågor om detta
Vilken matta som rekomenderas och även finns i lager
Ned drevning hur mycket?
Byte kedja om detta är att rekomendera efter 700 körda mil, alla lager byttes i fjol.
Nya no slip hjul
Tunnel förlängning kanske man får fixa detta själv

Det roliga är att min kompis Putte som också kör warrior hänger med på samma koncept.

Ola

sandin

Medlem
25 dec 2007
34
0
1
piteå
CIMG1219.jpgCIMG1218.jpg

här har ni lite biler på min förlängning. det enda jag ska göra är att lägga
till två extra hjul i knäcken som blir på varje sida för att minska lite slitage.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ser bra ut Sandin, lite så jag tänkte. Även bilderna på den finska modellen verkade rätt.
Klart viktigt att kunna använda slidesen hela vägen då slitaget säkert blir värre när hk-mattan skall på.

Talade med NTC i dag och enligt dem så går det endast att förlänga min skoter till 365 sen blir det dålig geometri i boggin.
Detta har jag läst om tidigare men konstigt att det verkar fungera på den korta apexen till 345

Känndes lite för lite att gå till 365,men helt klart enklare, alternativet blir att byta boggie från en Nytro då blir det väl 383cm typ

Ola

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Själv tycker jag att det blev stor skillnad från 307 till 345... så.
Har du mountain skidor på din Isaxsson?

Lite sugen på 365 på min men skulle vilja prova en först..
Men om man nu ska byta boggie så är väl en FAST M10 rätt.. eller varför inte Lynx PPS ? =)

Varför hålla sig till Yamaha när det finns värre grejor :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
va är det för slitage som brukar bli där?
tänker du runt infästningarna till dämparna lr?
verkar då inte vara nå glapp lr så iaf.
SJälva dämparen brukar slitas ner...vid den bakre fästbulten om jag inte kommer ihåg fel, men det kanske var en av fixarna till -06 =)
Var ju en del blunders på -05an då monon kom..

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Ser bra ut Sandin, lite så jag tänkte. Även bilderna på den finska modellen verkade rätt.
Klart viktigt att kunna använda slidesen hela vägen då slitaget säkert blir värre när hk-mattan skall på.

Talade med NTC i dag och enligt dem så går det endast att förlänga min skoter till 365 sen blir det dålig geometri i boggin.
Detta har jag läst om tidigare men konstigt att det verkar fungera på den korta apexen till 345

Känndes lite för lite att gå till 365,men helt klart enklare, alternativet blir att byta boggie från en Nytro då blir det väl 383cm typ

Ola
Är ochså på gång med förlängning från 345cm till 365cm. Går det inte att flytta boggie infästningarna bak för att få bättre attack vinkel. Har läst att många på andra sidan flyttar sin 4" bak utan att sänka ner den. Men då kan den bli svår körd på led. Jag hade stora problem med nedsänkt monoshock boggie. Den hade väldigt lätt för att överkugga.

Porsvw

Medlem
15 mar 2010
32
0
1
Mo i Rana Norge
...rev ner min -08 warrior i helgen och monterade kit från tracksusa (345-365), supert kit som passade perfekt. Beställde kit plus 44 back country, kostade detsamme som bara mattan här i sverige.