Går på en cylinder, vad kan det vara?

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Tjena. Nån som har några teorier varför min skoter ryker mer än normalt?

När jag åker så är det vit rök minst 10 meter bakom mig och står jag still blir det ett stort moln. det var väl -14 grader ute men så mycket ska det väl inte ryka endå när den är varm?
tänkte ifall nån kunde haft fler exempel jag kan se efter :)

De är iallafall en Lynx cobra racing 467 -93 ,har plockat av cylindrarna och smörjde in kolvarna med 2 takts olja när jag satte ihop den igen, men det borde väl ha dunstat?
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Okej. har tänkt på det. men det var därför jag tog av cylindrarna för byta cylinderfots packningen och dom i toppen så jag tycker det inte borde vara det. :hmmmm2:


Kan jag märka på nått sätt att det läcker in? För den går ju som den ska, men dålig tomgång. har dock större munstycke med.


Kolla så du inte har något läckage på kylvätska.
Det kanske letar sig in i motorn.
/Jörgen
 

johe

Aktiv medlem
3 jan 2008
52
0
1
Umeå
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Du märker ju om det försvinner kylvätska, då har du ett läckage någonstanns..
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

kan det vara så enkelt som att den får för mycket bränsle, hur ser stiften ut?
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

kan det vara så enkelt som att den får för mycket bränsle, hur ser stiften ut?
Okej. Det har jag inte hunnit med att tittat efter. Ska kolla imorgon.

och efter den stått på tomgång och man ska gasa då måste man pumpa på gasen annars lägger den av.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

smaka på stiften, då känner du om de smakar sött =)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

och efter den stått på tomgång och man ska gasa då måste man pumpa på gasen annars lägger den av.
Nått liknande fenomen är det i min Polaris Widetrak också, måste utredas vad som händer, har inte sett några definitiva råd än vad sånt brukar beror på, hehe.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Nått liknande fenomen är det i min Polaris Widetrak också, måste utredas vad som händer, har inte sett några definitiva råd än vad sånt brukar beror på, hehe.
Så - exakt - är det på min med. Alternativt en liten dutt på choken, det ordnar också biffen. Teori: för lite bränsle på tomgång/mager blandning. Det händer till och med att motorn stannar ibland och då får man halvchoka en sekund.
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Så - exakt - är det på min med. Alternativt en liten dutt på choken, det ordnar också biffen. Teori: för lite bränsle på tomgång/mager blandning. Det händer till och med att motorn stannar ibland och då får man halvchoka en sekund.


Okej. Kan vara så. Och idag nu gick den bara på 1 cylinder tills jag körde 100 meter typ :hmmmm2: Kan det var glykolen endå igen alltså? :mad:
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Den får inte för mycket olja då ?
Jag tror inte det. men det kan ju vara möjligt :p alltså det blir vit rök, som om man hade gjort en burn out.

Och mina stift är sot svarta. men glömde kolla om dom var blöta eller torra. och idag när jag hällde i bensin och skulle starta så gick den bara på 1 cylinder en kort stund. innan hade förra ägaren haft den stående så det var gammal bensin.
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Tjena. Idag efter jag tankat min skoter så gick den på 1 cylinder men efter en kort stund så började den gå på båda. Kan till lägga att jag har större munstycke också.

Jag startade den igår efter jag bytt topplockspackningar, och kolvringar. sen satte jag i 2 nya stift.

Det jag är orolig över är om det skulle kunna varit glykolen som kommit ner i cylindern?

För det är det felet jag haft innan jag byte topplockspackningarna. Då hade jag glykol i pipan. och den ryker väldigt mycket vit rök, ungefär som om man skulle gjort en burn out om man står still en stund.

Kanske lite krångligt skrivet.

Tacksam för svar! :)
Mvh johan
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
då verkar ju felet vara det som du säger. glykolen har runnit in i cylindern, därav har den inte gått på båda cylindrar.

varför har du startat en ny tråd när du redan har en tråd på teknikforumet???
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Du har säkert fått ner nått skit i motorn när du bytt packning. Så stiften slår igen.
Ta loss stiften, kolla dom. dra sedan ur motorn, dvs dra i startsnöret utan stift i så blåser du kanske ut nått, se eller hör.
Glykol har jag faktiskt haft fulla cylindrarna på min ex formula lll. Det var som en james bond bil ;-)
Då berode det på en klämd topp packning, den där stora o-ringen.
Men efter att ha fixat det och så fungerade den perfekt.
Mvh
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Du har kanske råkat tanka E85, hehe? Då ryker det klart mer vitt, i synnerhet då det är kallare ;)