Pro-X 440 -> 800

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ja.

Eftersom att min 440 motor har rasat så tänkte jag eventuellt kolla efter en större motor att stoppa i.

En 800 vore det roligaste.
Men vad exakt är det man behöver från 800 för att få allt att fungera?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Ska utföra samma operation jag med i sommar, om det dyker upp en motor till rätt pris dvs.

Men jag har inte heller stenkoll på vad som behövs göras och vad som behöver köpas..
Misstänker du behöver en komplett snurar med tändning och hela köret..

Men någon mer kunnig får gärna dumpa en "lista" på prylar vi behöver.


Dock lutar det mer åt en 600ves för min del.
/K
 
Last edited:
R

Robin

Från vad jag kan se i mitt chassi så behövs inte mycket mer än borra nya hål för ena motorfästet, samt Borra ett hål i förstärkningen på höger sida för att få plats med oljepump.

Samt att luftburken från 440in måste användas.

Samt en mindre oljebehållare, i mitt fall så används expkärlet från en Volvo 740 med tillhörande upphängning ;)

Samt kapa ur staget mellan dämpartornen en liten bit.

Här ser man hur ena fästet är flyttat:
http://www.pixbox.se/pic_show_id25104244.html

Dock är det tight med att få i motorn, knappt att man får imellan ett papper mellan magnapullkåpa och chassiförstärkningen, så se till att kryta ordentlig knut på dragstarts snöret ;)
Det var något jag fick erfara förra helgen, knuten gick upp mitt på fjället, och eftersom det är så tight så måste man lyfta ur hela motorn för att kunna demontera lös magnapull.
 
Last edited:

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det där med tajt mellan motor och chassie är det ju på alla prox2/xr vad jag vet
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har ju själv en 440 -03 med 600 ves motor.
Enda jag behövde göra var att kapa ut lite ur staget mellan dämpartornen så pipan går dit ordentligt. Pipan måste komma så långt ner som möjligt för att inte ta i huven så man måste göra nåt eget fäste på höger dämpartorn och org slutburk vet jag inte ? Kör med en liten omgjord speedtech och det funkar. 440 drevning och sekundären, 440 luftburken, dock får man en konstig lutning på förgasarna (iaf med "rackgasare") så passar inte perfekt till luftburken, men har fixat slangar som går in i luftburken. 440 tändning kör jag med. Sen måste en oljebehållare dit eftersom det inte sitter org på 440. Kan vara lite knepigt. Har själv ett exp.kärl från nån arctic men är på tok för litet så måste fixa nån större behållare.

Dock är det likadant som Robin säger att ska man lös med magnapullkåpan måste man lös med motorn, lyckades faktiskt få lös den en gång men fick fanimej inte tillbaka den så jag lyfte ur motorn :rolleyes:

Dock vet jag inte hur det är med 800 motor i.

Men lycka till iaf :)
 

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Vilken 800 är du sugen på pyrro? Hittat någon intressant ännu?

Kolla youtube. Där finns det en sjukt frän XR 440 med en vass trippel i:)

Undra bara hur stor skillnad vikten är på en 800twin och tex en ultra trippel?
 
R

Robin

Vilken 800 är du sugen på pyrro? Hittat någon intressant ännu?

Kolla youtube. Där finns det en sjukt frän XR 440 med en vass trippel i:)

Undra bara hur stor skillnad vikten är på en 800twin och tex en ultra trippel?
Du menar denna:



Vass, mja..
Men hade jag valt en Liberty 800ves framför en gammal trippel? Alla dagar i veckan..
 

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Nä det var en finsk film med nån tripple som lät fränt.
De där är väl din maskin va?. Riktigt tuff!!

Joo visst tar jag hellre en 800ves än en tripple. Synd att 2cyl inte växer på träd.
Det som är "bra" med en tripple är ju att varannan bybo har en liggandes i garaget:)
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har länge funderat på en trippel i proxen.. dock ganska mycket mer jobb med det. Menmen allt går ju om man vill som sagt. Man måste älska trippel för att göra det tror jag :rolleyes: Och jag gör ju det så, får väl se vad som händer i sommar
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vilken 800 är du sugen på pyrro? Hittat någon intressant ännu?

Kolla youtube. Där finns det en sjukt frän XR 440 med en vass trippel i:)

Undra bara hur stor skillnad vikten är på en 800twin och tex en ultra trippel?

Jag är intresserad av en större motor bara.
Men det är väldigt tunt på motorfronten.

Startade tråden för att se vad mer än motor som behövs när/om det blir ett motorbyte.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Personligen så siktar jag på en pipad 600ves.
Skulle det vara helt kört att få tag i en Ves, får man väl köpa sig en utan, vilket iofs inte blir samma grej riktigt..

Frågan är ju, hur mkt jobb det är att montera i en 600ves?
Alltså, är det mycket kopplande för att få ihop tändsystem osv osv osv.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Lyfter denna tråd.

Behöver lite tips här.
Ska köpa mig en ny snurra så fort det dyker upp en, 600-700-800 spelar inte någon större roll.
Men om jag får tag i en annan motor så skulle jag behöva lite guidning.

Plocka ur 440n, ta motorfästena till nya snurran och montera i den i chassiet.
Är det svårt att koppla ihop tändning? (Går det att köra med 440ns tändning på t ex en 700VES?)
Förgasarna som sitter original, går det att åka med dessa, och bara bestycka upp dom?

Sen det här med oljebehållare, behöver man verkligen det? Jag är nämligen en sån som föredrar att blanda olja direkt i tanken.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har hört att man ska måsta han nån form av smörjning på yttre lagret mot variatorn. Går en separat slang dit...

Ska gå köra med 440 tändning ja :rolleyes: Skulle nog rekommendera förgasarna som sitter org på den större motorn.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Okej, då får man försöka få tag i oljeburk och hela köret också då kanske? :)
Och förgasare!

Ska ta och kika lite annonser!


/K
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kan meddela att det inte går att sätta motorfästen från 440 motorn på en större utan att borra om dem då C/C-måttet är mindre på 440 än på den större motorn.

Frågan är vilket av hålen man ska borra om? Det diffar runt 5-6mm.

Är det 440 eller 800 fästen på din motor Robin?
 
R

Robin

Kan meddela att det inte går att sätta motorfästen från 440 motorn på en större utan att borra om dem då C/C-måttet är mindre på 440 än på den större motorn.

Frågan är vilket av hålen man ska borra om? Det diffar runt 5-6mm.

Är det 440 eller 800 fästen på din motor Robin?
Jag är inte 100% säker men jag tror att det sitter 800 plattorna.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Mina 440 plattor har ett spår vid främre fästena i chassit och inte fasta hål som de större motorerna.

Men de andra plattorna passar inte i chassit för 5 öre.
Så vet inte riktigt hur man ska få det att passa.

Blir väll omborrning av 440-plattorna. Bara jag får reda på vilket hål som ska göras om.