Magnapull på rotax 800

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Har något hel konsigt fel på min magnapull den funkar fin fint när skotern är kall bara dra igång, men så fort den är varm börjar den rappa i magnaulllen när man ska dra, har haft isär den klackarna är som nya allt går lätt och fint rent och fint.
har varit så här länge och blir verken bättre eller sämre.

vad är felet??

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Finns en del skrivet ang. detta. Byt ut den röda klacken mot en ny original, EJ PIRAT! Byt även den lilla vita för den delen.. Sen måste du schimsa ut korgen som sitter på svänghjulet 4-5mm, t.e.x med brickor. Sen bör det funka bättre.

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Finns en del skrivet ang. detta. Byt ut den röda klacken mot en ny original, EJ PIRAT! Byt även den lilla vita för den delen.. Sen måste du schimsa ut korgen som sitter på svänghjulet 4-5mm, t.e.x med brickor. Sen bör det funka bättre.

allt sånt är redan gjort

batram

Medlem
15 sept 2008
18
0
1
Kontrollera så att inte Connecting Flange har gått av.
Connecting Flange = Ringen som magnapullen är fastmonterad i.
Det hade den gjort på min, och den rappade oxå!!
Fick byta ut den (inte billig) å allt funkar som de ska nu :rock:

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Kontrollera så att inte Connecting Flange har gått av.
Connecting Flange = Ringen som magnapullen är fastmonterad i.
Det hade den gjort på min, och den rappade oxå!!
Fick byta ut den (inte billig) å allt funkar som de ska nu :rock:

menar du den delen på motorn som magnapullen sitter i???

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag schimsade ut min för långt, använde 2 brickor max 4mm ut var den, och rastade den magnapullen rätt snabbt, så kolla noga hur pass med frigång ni har. jag hade tur att ha nog med grejer hemma för att göra om med nya delar och bara använda en bricka..

komandoran

Medlem
19 jan 2010
8
0
1
Delsbo
Jag som tänkte sätta ditt två brickor ikväll med tyckte det skulle bli lite dåligt anligg mot plattan så jag strunta i det och svetsa dit lite "skarpare" kanter! Det verka funka mycket bra! peppar peppar:)

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Gammal tråd detta men hittade den när jag sökte...

korgen på svänghjulet är alltså den som klacken tar tag i när man drar?

ngn som har "isolerat" mellan magnapull och slutburk och som har bild på hur ni gjort?
eller berätta vad ni isolerat med?

W

Wettainen

Har exakt samma fel på min, funkar bra när den är kall men när skotern blir varm så släpper den när man drar. Värmen kommer från slutburken och det gör så att plasten inne i magnapullen typ härdas eller vad man ska säga och så slinter den.
En kille stoppade värme isolering på magnapullen så den inte blir så jävla varm och efter det har han inte haft problem, och det var en likadan skoter som jag har.

Så detta ska jag testa iaf, kan höra av mig hit sen hur det blev :)

Reactions: NO_EXIT

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Har exakt samma fel på min, funkar bra när den är kall men när skotern blir varm så släpper den när man drar. Värmen kommer från slutburken och det gör så att plasten inne i magnapullen typ härdas eller vad man ska säga och så slinter den.
En kille stoppade värme isolering på magnapullen så den inte blir så jävla varm och efter det har han inte haft problem, och det var en likadan skoter som jag har.

Så detta ska jag testa iaf, kan höra av mig hit sen hur det blev :)
gör gärna det, även bilder om det går.

om inte annat hoppas jag hinna prova ngn lösning under veckan, isolering borde man juh hitta hos ngn bildelsaffär?!

ny magnapull blir det nog att köpa/beställa måndag eller tisdag så lite beroende på om den finns hemma eller ej om jag hinner isolera..

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Tja!

Har samma problem med min magnapull! Fast fick det inte att funka igen, så jag skruvade bort den och tog kort! Visst är det den röda delen jag måste köpa ny? Ser rätt sliten ut den klacken!

Vart köper jag den billigast? Dyr? Hur byter jag den?

Tack på förhand

Bifogar bild!

//Nisse

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Tja!

Har samma problem med min magnapull! Fast fick det inte att funka igen, så jag skruvade bort den och tog kort! Visst är det den röda delen jag måste köpa ny? Ser rätt sliten ut den klacken!

Vart köper jag den billigast? Dyr? Hur byter jag den?

Tack på förhand

//Nisse
Tjena.

Ny komplett magnapull kostade 1645:- (Motorbolaget umeå) idag men några dagars lev.tid så jag chansade och beställde pirat klacksats från www.skoterdelen.com.
Dom har även komplett pirat magnapull för drygt 1100:- oxå men jag provar klacksatsen först, funkar inte det så får det bli original komplett magnapull

Dom skickade direkt så har jag tur får jag klacksatsen redan imorrn.

du har juh en "låsbricka" närmast mot kameran, ta bort den så får du lös grejerna, håll bara kvar den stora vita som snöret är upprullat på för om den åker upp så har du att göra för att få tillbaka fjädern.

Sen byter du bara alla grejer du fått med i satsen.

Ny låsbricka följer med i klacksatsen eller byt den till en annan låsring, kommer bara inte på namnet på dom. som en hästsko... :wondering:

W

Wettainen

Har varit samma för mig, har bytt ut fjädern, snöret, brickorna, plastdetaljerna men är fortfarande samma sak.
Skotern är i gällivare nu men när jag får tillbaka den så ska jag inhandla värme skydd! :)