Snöskydd till Luftfilter ?

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
jag och en polare hade en rajd förra året som vi pimpade och snygga till. den hade vi inte ens något luftfilter på. och den gick hela tiden då vi hade den. och körde hur mkt som hellst i puder^^

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Varmkör den så det blir plusgrader under huven så då går det att åka. Annars fryser trotteln fast har jag märkt. Mitt luftfilter ser mer ut som en snöklump när jag startar :laugh:

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Kan ju komma in snö om man inte har nåt. Men dom flesta moddar ju bara luftburken för bättre flöde, men så länge det är tätt upp mot huven så, för det är ju inget i burken.... Det går ju även sätta filter och dra in dom i burken. Men i ditt fall.... Ja, sätt bara nåt för förgasaren och dra fast med buntband eller nåt :rolleyes:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Varmkör den så det blir plusgrader under huven så då går det att åka. Annars fryser trotteln fast har jag märkt. Mitt luftfilter ser mer ut som en snöklump när jag startar :laugh:

Jaadu, ockelbo har inte mycket till huv så kan bli lite svårt..
Luftfiltret sitter vid sadeln typ helt öppet..

Kastar in en bild.

Har de här luftfiltret men skulle vilja ha nått snöskydd till det som till lite vatten samt puder snö..

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej.
Ett regelrätt luft filter är ju sällan nödvändigt på en skoter då det väldigt sällan är speciellt dammigt då vi använder dom, något sorters skydd mot snö och liknande är ju dock bra som du skrev.
Det finns en typ av skydd som var orginal utrustning på många äldre skotrar med framförallt Sachs enstånkare. Dessa skydd ska gå att få tag på nya då jag har sett någon annons om sådana kommer dock inte ihåg vars.
Det verkar vara ganska trångt mot dynan på din skoter men jag tror att det borde fungera med en sådan, jag bifogar en länk till Blo*ket där en av bilderna visar en sån sak jag menar.

http://www.***********/vi/20083536.htm?ca=1_11_s

Byt ut stjärnorna mot b****t.se
Jolle

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Syftar du på den guldiga "spottkoppen" så har jag en sån liggandes hemma, men den var på tok för stor runt hålet så fick inte dit den, man kanske skulle kunna lägga dit en gummi ring eller nått som spacer emellan gasaren och koppen..?

Såg att peperformance.se hade snöfilter men inget pris eller nått.

Det svarta över filtret är det jag syftar på..

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Hur viktigt är det egentligen med luftfilter på en skoter ? Nån som har ett riktigt vettigt svar ?

Tror dom flesta köper bara för utseende. Visst nåt skydd måste man ju ha så det inte kommer in halva läggdan man kör på. Men mot luftburken är det ju tätt upptill och sen slangar mot förgasarna.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
De flesta skotrar har väl inte ens luftfiler utan bara en burk som hindrar den att suga in snö eller?
Jag har ett sportfilter på min för att den inte ska suga in spånet från remmen annars hade det nog inte funnits något alls. Från början var det bara en stor burk men den fick inte plats så då blev det en special.

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Hur viktigt är det egentligen med luftfilter på en skoter ? Nån som har ett riktigt vettigt svar ?.
Såhär var det att min moped skar pga att jag körde utan luftfilter för det vart mest effekt med öppet, och då sög den in en massa damm och skräp in i motorn . och det blev ett härligt ras.
men det var ju också med en moped och inte skoter.

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Jaa jag har också kört moppe utan filter, vilket inte är så bra....
Men snö är ju alltid snö, det är ju inte heller så kul att suga in. Kan ju hända nu då det typ är en meter snö ute..

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Förr när lynx 320 och lynx520 osv var populära så var damernas strumpbyxor hårdvaluta... Det satt en liten luftrenare(Spottkoppen) på fugarna å dom sög i sig snö å vatten hela tiden, specielt när det var puder ute. Lösningen e lika enkel som genial, dra en nylonstrumpa över luftrenaren... alla nöjda alla glada utom frun... hehehe
Det funkar faktist på dom luftburkarna, pröva på det lilla filtret oxå vetja

Last edited:

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
mjo, men innan haveri så får man det att trotteln fryser hela tiden och den dör å *****s när man e ute i boshen, så pröva damstrumpan

Last edited:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
ja, men om man drar en damstrumpa över handen och häller lite snö på den så far det ju igenom ? så det borde inte funka så bra ? kan tänka mig att det funkar fint mot sand/damm men inte snö/vatten..