Allroundskoter!!

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Tjenna!

Har bestämt mig för att byta modell eftersom jag kör så pass mkt lössnö/klättring så har tänkt prova på en längre modell. Kör dock också en hel del vid kusten så är helt enkelt ute efter en bra allroundskoter för omkring 60-72tusen. Har siktat in mig på Renegade 600 sdi -06-07 och tänkte isf slänga på en 44as matta, dreva ner och ev. variatorkit. Hade tagit 800an om det inte vore för den kassa driftsäkerheten på rotax 800.

Tar gärna emot råd från någon som äger denna maskin eller om någon anser sig ha ett bättre tips på köp :)
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Om du kör mest lössnö å klättring så passar nog en Crossfire dig bäst.
Håller inte med!
Kompisen min har en Crossfire -08. Och jag tycker bannemig han inte gör annat än fastnar.
Jag har en 44as matta på min och den klättrar på fint i branta lössnö backar!
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Jag har en 44as matta på min och den klättrar på fint i branta lössnö backar!
Låter bra! Känns den klumpigare om man jämför med en vanlig mxz efter led eller när man leker?? Går det t.ex. att lägga hyffsade res trots att den är 345?
 

Pickadoll

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Norsjö
Köp en Crossfire. Ingen kort skoter har en chans utanför spåret. Och du hänger med alla dina kompisar på leden om dom inte är tävlingsförare. Du vill inte ha en kort igen efter att du provat Crossfiren bredvid spåret. Kommer alltid ha en allroundskoter, så satans perfekt för alla skoterfören som finns i Sverige iaf! Åk till en butik och prova eller på en skotervisning. Har inte provat dom andra märkenas allround. Men deras motor går då inte lika hårt. Iaf vad testerna säger.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Skall du åka mestadels utanför led skulle jag valt något med 365-matta. Dvs Switchback tom -07 (efter det fick de mer ledanpassad 345-boggi).....eller X-Trim, helst -08 och framåt (med PPS-boggin). Å det kommer från en Renegade-ägare:D Polarens Switchback 600 cfi -07 är en underbar crossover.....i lössnön är det bara att luta sig hit och dit så boondockar den nästan av sig självt. Renegaden får man vara mer brutal med för att få dit man vill ute i det mjuka, den lider lite av väldigt direkt styrning samt kopplad boggi.

Visst går det att köra med 345 om man gasar men du får inte det fina flyt som längre mattor ger. Kan ju vara roligt att inte behöva hålla pluggen jämt så fort man viker av.

Av 345-orna är Crossfire en mer lättkörd maskin i djupsnö än Renegade. Den senare är en ledracer för rejält lösa moddiga leder (där den torkar av det mesta:cool:).

Min nästa skoter för samma bruk som dig blir mkt troligt en X-Trim -10 eller -11 600 E-tec:cool:

mvh / Matti
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Skall du åka mestadels utanför led skulle jag valt något med 365-matta...Av 345-orna är Crossfire en mer lättkörd maskin i djupsnö än Renegade.
365 tror jag blir för långt eftersom jag kör lika mkt på leden som utanför. Blir ju tveksam till Renegade när t.o.m. dom som äger en rekommenderar crossfire istället :p

Ett plus till Crossfiren är ju att den har större motor, däremot har jag läst att dom har haft problem med variatorerna, att den inte växlar som den ska ibland?? Och att den kan upplevas som ganska lång på leden jämfört med andra hybrider?

Nån som vet mer om det?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Missförstå mig rätt....Renegade'n är inte dålig....bara det att Crossfire'n är suverän i lössnö. Men så är den ju i grunden en mountainmaskin hjälpligt uppdressad till att klara ledåkning också....:cool:

Polaris Switchback -07 med 365-matta har uppvinklade boggiskenor i bak så den känns smidigare på led än man kan tro trots sin längd. Marknadens bästa 600-snurra har den också om du ser till att få tag i insprutaren 600 cfi :)

mvh / Matti
 
4

426H

Tycker renegaden är en bättre allroundskoter. Håller absolut med om att Crossfiren och gamla swichbacken är bättre vid stående körning utanför leden men renegaden är inte så långt efter. På leden däremot är renegaden överlägsen. Crossfiren har ju en antik körställning och känns inget kul alls om man är van vid en modern skoter.
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Crossfiren har ju en antik körställning och känns inget kul alls om man är van vid en modern skoter.
Kan hålla med om detta, känns inge kul att byta ner sig då det gäller körställning för körställningen på REn är ju underbar:) Däremot är den ju verkligen inte nån lössnömaskin
 
B

Biosteel

Kan hålla med om detta, känns inge kul att byta ner sig då det gäller körställning för körställningen på REn är ju underbar:) Däremot är den ju verkligen inte nån lössnömaskin

då blir det att välja mellan pest och kolera ? åka skönt och lyfta lynx hela dagen eller åka oskönt och inte lyfta:hmmmm2:
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
då blir det att välja mellan pest och kolera ? åka skönt och lyfta lynx hela dagen eller åka oskönt och inte lyfta:hmmmm2:
haha nämen lugn nu, renegaden har ju modern körställning:)
däremot verkar ju alla som har svarat tycka att den inte gör sig särskilt bra utanför leden :rolleyes:
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Renegade'n är inte dålig på sidan av leden...men inte heller bäst bland hybriderna! På led är den en av de bästa om inte den bästa!?

Du får ta och bestämma dig om du vill ha bäst egenskaper på led eller på sidan om och sen göra ditt val. Man kan inte båda ha kakan och samtidigt äta den ;)

Lägg till några tusenlappar då och satsa på en X-trim 600 sdi -08:a. Finns väl att hitta för en runt dryga 80.000 kr. Då får du en maskin som tål rejält med ledsmisk (är ju en Lynx och har PPS-boggin:cool:) men ändå är riktigt bra på sidan om också. Kanske du kan hitta en skapligt billig X-trim med 800R motorn också....om du vill ha rejält med pulver....den har ju än så länge bättre rykte än PowerTek 800:an.
 

Pickadoll

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Norsjö
Angående Crossfirens körställning. Den är ju skön sådär när man ska köra djupsnö och burka. Men ställningen är väll inte modernast på led.

Men jag tycker du borde köpa en skoter med 800cc. Då har du alltid lite extra när du håller på att fastna osv men det är väll samtidigt inte lika roligt när det inte blir lika mycket utmaning som det blir på tex en 600
 
B

Biosteel

Angående Crossfirens körställning. Den är ju skön sådär när man ska köra djupsnö och burka. Men ställningen är väll inte modernast på led.

Men jag tycker du borde köpa en skoter med 800cc. Då har du alltid lite extra när du håller på att fastna osv men det är väll samtidigt inte lika roligt när det inte blir lika mycket utmaning som det blir på tex en 600

i crossfire 700 så har du lika mycket kraft som i vilken 800 som hellst så det är inte den som kommer att saknas:laugh:
 

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Angående Crossfirens körställning. Den är ju skön sådär när man ska köra djupsnö och burka. Men ställningen är väll inte modernast på led.
i crossfire 700 så har du lika mycket kraft som i vilken 800 som hellst så det är inte den som kommer att saknas:laugh:
är faktiskt sugen på crossfire 700 just för att den har mer effekt och verkar vara en jäkla bra hybridmaskin. Ang. körställningen så har jag haft en F6 -05 tidigare och jag tyckte att den körställningen var helt OK och skulle väl tro att crossfirens körställning är liknande. Kör ändå mest stående så spelar inte så stor roll, tycker det är mer irriterande om dynan är väldigt bred.

Om det nu blir en crossfire så vill jag ha 44as matta, passar 345 mattorna med 2,52 delning som typ stenmarks maskin säljer om man byter till non-slip?