Skuren Renegade 800-06, Vad beror det på ?? (BILDER)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tjena..

Vi skruva isär en renegade 800a ikväll som hade 0 kg i komp på ena cyl.
Strax över 400 mil har den gått..

Kolven som minst sakt misshandlad ut.
Motorlampan har blinkat lite till och från på den under dagen, men bara över 6000 varv. Dom gången har oxå varit ojämnt.

Vad kan det vara för fel när den skurit såhär ? :hmmmm:

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
glykol läkage i cylindern eller tjuvluft. Tycker att det ser ut som den inte fått någon riktig smörjning om man bedömer färgen på kolven.Måste nog säga att sesongen 08-09 har de gått hårt åt på två taktare iaf på rotax sidan.Jag har en 800 renegade och en 550f summit båda har skurit i vinter båda inom lopet av två veckor 800an på veven och 550in på kolv och cylinder.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
gått långt = slitet cylinderlopp = kolven skallrar sönder
?
Den har ju inte gått långt... En kolv ska klara allra minst det dubbla på en 800. Fastän det handlar om Rotax.

Det ser ut som att den har skurit ordentligt mellan cyl och kolv.
Om kolvens "glidyta" mot cylindern ser ut som jag anar på dom mkt dåliga bilderna, så tror jag inte det kan vara annat än smörjmedelsbrist. Dom skär inte gärna på det sättet om dom går varm pga tex fel bestyckning, då brukar kolvtoppen fara först.

Men som sagt, dåliga bilder, svårt att avgöra.

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
?
Den har ju inte gått långt... En kolv ska klara allra minst det dubbla på en 800. Fastän det handlar om Rotax.

Det ser ut som att den har skurit ordentligt mellan cyl och kolv.
Om kolvens "glidyta" mot cylindern ser ut som jag anar på dom mkt dåliga bilderna, så tror jag inte det kan vara annat än smörjmedelsbrist. Dom skär inte gärna på det sättet om dom går varm pga tex fel bestyckning, då brukar kolvtoppen fara först.

Men som sagt, dåliga bilder, svårt att avgöra.
nä de ju sant 400 mil är ju inte så mycke,men man vet ju aldrig säker med miltalen, visa kör ju 400++ per vinter.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
800an och kolvar, 4-500 mil sen är det dags. Håller längre för många men allt beror i slutändan på din högra tumme.

Rätt mkt puder nu, kan inte vara så att den dragit in snö ?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Luftburken var helt torrinvändigt och inge snö/vatten i gasarna..

Kan vara så att den frysit i en gasare p.ga vatten i soppa eller liknande.. Det är vad jag tror iaf ?

Eller kanske taskiga toleranser...fick nån förklaring att om det är för stora toleranser. att cylinderna är för stor för kolven. då slamrar kolvkjolarna mot cylinderväggen och går tillslut av.. kan det vara så ? vad ska det vara för toleranser på 800an ? nån som vet ?

ber om ursäkt för dåliga bilder fick nog nå olja på linsen eller nått..

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har den värmenypit nån gång? Kolvkjolen tar mycket stryk då, kanske blivit sprickbildning som följd av det?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nej, inte vad hade visst om iaf.. Han har kört hälften av milen skoter gått typ.
Vevstakslager ok? Om det är glapp "rycker" det ju lite i kolven vid varje vändning i cyl-loppet.

Otroligt märklig kolv, den där lilla biten mitt på kjolen som saknas, man kan ju tro att vevstaken gått av...

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
ja, men har snurrat runt axeln och försökt känna efter men hittade inget klapp, så borde inte vara lagret som farit..

Ja, har aldrig sett ett liknande ras faktiskt... ÅF trodde den frystit men vette fan..

rev_fluffy

Medlem
26 jan 2009
48
0
1
är det orginalkolvar? borde va de på dom milen om inte förra ägaren ryckt ur tripmätaren och kört 2000mil med kassa piratkolvar

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Powertek motorn? i sånna fall tyvär vanligt fel, felkonstruerade kolvar tror jag det beror på. Om det nu är powertek motorn (inte så insnöad på skrotax) så har han haft jävligt tur. Fråga Melmaq här på forumet hur det kan gå när en powertek skär :evil:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Tror jag också kan vara boven i dramat....gått magert pga tjyvluft:( Rotax j-la junkkvalitet på orginal insugsgummin:mad: Kombination med den väldigt torra pudriga snön nu kanske....iskristaller som förvärrar det hela!?

Gummina är hela och fina, finns inte en spricka i dom.. och fanns som sagt inte tillstymelse till fukt eller snö i varken burk eller gasare..