Vilken bensin är bäst till skotern? fick höra av en bekant att grön 98 är bättre än grön 95.. grön 95 innehåll salt som gör att motorn rostar.. stämmer det och bör man börja använda grön 98 istället?
Gör det? Jag kör på 98, men visste inte att det blir billigare? Menar du mindre risk för haveri eller l/mil?Får jag råda så kör på 98, ger bättre totalekonomi i slutändan.
Som lekman med empiriska studier av detta så blir 98 totalt billigare, har tankat på mack och samma sträcka över 186 km (gps) med en ST 600 några år tillbaka visade att den ville ha en aning mindre per mil, dessutom såg man på stiften att den gick varmare med 95 så rent tekniskt borde det ge mindre slitage på lång sikt.Gör det? Jag kör på 98, men visste inte att det blir billigare? Menar du mindre risk för haveri eller l/mil?
Nu är du väl ute o cyklar lite? Metanol är agresivt mot packningar etc. Etanol (E85) är relativt harmlöst!de du hört om rost o att grejor torkar gäller e85..
nej.. men visst ju mer sprit desto mer rostar och torkar saker.Nu är du väl ute o cyklar lite? Metanol är agresivt mot packningar etc. Etanol (E85) är relativt harmlöst!
Det låter som att det är ganska stor skillnad på 95 och 96? Där jag bor finns inte 96.Nej, du bör inte byta till 98. Det är inte försvarbart rent ekonomiskt. Kör 96. Jag har redan förklarat fördelen med 98 oktan och du har definitivt inte behovet av högre oktan än 95.
Dock är det precis som lynxfun säger. Bränsleförbrukningen ökar när du kör 95 oktan pga att 95 har lägre energivärde eftersom det är 5% etanol inblandat. När det är lägre energivärde måste du skyffla in mer bränsle för att få ut samma effekt. Om du kör på 96 eller 98 så drar skotern mindre bränsle tack vare högt energivärde. Men 96 är billigare än 98 och du får samma förbrukning. Så det mest ekonomiska alternativet är 96.
Man behöver inte köra på mer än 95 men det är mest ekonomiskt att köra på 96. Sen att det finns lite tillsatser man inte vill ha i 95 är en annan femma.
Rent kemiskt är det ganska stor skillnad. Men vätskornas egenskaper skiljer sig inte så mycket emellan. Ingen kan känna skillnad på 95 och 96 oktan enbart på hur skotern går.Det låter som att det är ganska stor skillnad på 95 och 96? Där jag bor finns inte 96.
Tanka 20 liter BF95 & 10 liter BF98, då har ni BF96.
För så funkade det när det fanns BF96 att köpa på macken.
Men då blandades det i pumpen när man valde BF96, den sög både BF95 & BF96 från respektive cistern.
Det kom alltså inget BF96 med tankbilen och fanns således inte hellre lagrat i backen. :hello:
okey, finns säkert kvar någonstans, men i takt ned att bolagen byter ut pumparna till nya, så brukar dom välja att bara ha 2 sorter på dom nya pumparna.96 oktaniga soppan finns väll än? de går då å tanka här iaf