ZL 500 går dåligt och drar soppa

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

lagen om alltings jävlighet. Hjälpte en kompis att köpa en maskin. Det blev en ZL 500 1998. Den gick i 20 mil sen gick vevaxeln av. Hon köpte en beg motor
som vi satte i förra helgen. Provstartade den och den gick fint.

Hon körde 10 mil första dagen och den drog olja som fanken trots justerad pump. Bränsle mätaren visade på mer än 2/3 av tanken hade gått på 7 mil.

Nästa dag klagade hon på att skotern gick dåligt.

Jag provade och den gick som en påse skit. Svårtstartad varm. Går orent upp till 6500varv. Den är väldigt orkeslös. Inga misständningar dock.

När den blivit kall startade den på första rycket och gick rent. Tanken var tom efter 13 mil.

Vad tror ni, statorn ? Ser också att den fuktar vid cylinderfoten, läste att
läckade i cylinderfoten kan ge liknande symtom ?

Styret är bytt och det finns ingen dödare. Så gashängsbrytarenfelet ör det inte.

Har inte pillat på annat än bytt motorn. På nya motorn fanns en klippt jord mot chassie som jag inte fäste då det inte fanns någon på den gamla.
 

shift_jernis

Medlem
8 mar 2009
12
0
1
Malung
låter som den får för mycket soppa, kolla vad nålen står på. har höjt min nål ett knäppe så den får mindre sås och går mycket bättre. men går den så dåligt är det nog mer än bara nålen.
även kolla så inte choken är i eller har hakat upp sig.
efterdragit topplocket och cylindrarna?

13mil på 30liter låter lagom vid blandad körning.

när min läckte i cylinderfoten varvade den inte ur och blårökte, det visade sig att tidigare ägare satt packningen på sniskan..

//jonas
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har inte rört något. Förgasarna är orörda från motorn som havererade. Den tog 2 liter milen då.

Motorn gick enligt förra ägaren toppen innan han körde körde in i en sten och bröt chassiet och beslöt sälja skotern i delar. Jag har inte öppnat den, bara bultat över den.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
En teori dök upp i mitt huvud...

Jag hade nyss monterat "ny" motor i skotern. Slog i 2% olja i bensinen för att inte den skulle skära om pumpen var trasig.

Dessutom visade det sig att skotern drog 2 liter olja på första tanken vilket innebär att skotern svalde 3 liter olja på 40 liter. Alltså 7.5%. Den började gå sämre och tog mycket bensin (hon fick gasa mer för att ta sig fram). Ja hade justerat efter markeringarna på pumpen dessutom.

Jag tipsade henne att hålla jämn gas runt 5000 varv så vi skulle ta oss till macken.
Detta förvärrade saken då den överflödiga oljan inte blåstes ut.

Antagligen beror effektförlusten på en igensotat avgassystem/full med olja i kröken/slutburken.

Ska häkta av wiren till oljepumpen och blanda 2%. Sen ut och blåsa ur den ikväll.
Hoppas denna teori håller ;)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Ny skotersäsong och fortsätter med samma problem.
Fösökte få loss svänghjulet. Köpte en heavydutyavdragare men även den gick bet. Fast jag knackade med hammare.

Skruvade ihop skiten. Det startar och går hejvilt när den är varm. När den gått 20 min tappar den effekt.

Ska lyfta cylindrarna och åtgärda läckaget i cylinderfotspackningen. Den läcker rätt duktigt. Olja på grenröret efter bara några minuter. Kanske är det är det problemet..
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Detta får mej att tänka tillbaks på min första skoter, En ockelbo 300s, Den gick bra tills efter 10-15min då blev den orkeslös och klarade tillslut inte att ens driva fram. försökte fixa den men fick aldrig till det, så skotern såldes till en i "byn" han provade att sätta dit en ny motor men fick heller aldrig till den att gå bra.

Så jag har börjat fundera lite kring just detta nu på senare dagar. Kan vara något med kylningen, Kontrollera att kylningen fungerar som den ska, Om en motor blir överhettad så börjar det gå skit just efter ett tags körning. "kan ju vara så att tempgivaren inte fungerar/ger utslag även fast det går för varmt, Vattenpumpen kanske har skurit och därav ingen cirkulation på vattnet = inget utslag på tempmätaren, Termostaten kanske muckar? alt det kanske är tätt i kylsystemet någonstanns? Kontrollera även jordningarna från motor till chassi så att det är bra kontakt där i mellan.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
kompprov?
Kompen är det inget fel på. När den är kall går den som attan. Och startar lätt.
Och kyler gör den, annars hade den skurit vid det här laget.

Om det inte är läckaget i cylfötterna befarar jag statorn. Och svänghjulet gick inte att få loss. Jag ska täta läckaget imorgon (idag).

Det som händer är att den börjar bluddra efter den blivit varm. Går inte på tomgång. Men klämmer man i så tar den undan.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Försökte få loss svänghjulet. Köpte en heavydutyavdragare men även den gick bet. Fast jag knackade med hammare.
Håller också på att försöka få lös svänghjulet på min men har inte heller ännu lyckats:tsk: Dock så fick jag detta tips, det kanske kan hjälpa dig:

1.Ta loss muttern, men inte helt, lämna kvar den på halva gängen
2.Sätt dit avdragaren och spänn upp. ORDENTLIGT.
3.Ställ ut skiten i kylan så att vevaxeln hinner bli ordentligt kall om det går att lösa. Annars inte.
4.Värm (elda inte upp spolarna innanför) på svänghjulet med gasol, eller hellre, gassvets. Låt svänghjulet bli ordentligt varmt, men inte tokvarmt. Använd sunt förnuft...
5.Om den inte sprättat lös ännu, ta en LÄTT hammare och knacka till på baksidan av avdragarbulten. Det är snärt som gäller, inte tyngd! Glöm släggan, du slår sönder vevlagren!

:)

vh Eric
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kompen är det inget fel på. När den är kall går den som attan. Och startar lätt.
Och kyler gör den, annars hade den skurit vid det här laget.

Om det inte är läckaget i cylfötterna befarar jag statorn. Och svänghjulet gick inte att få loss. Jag ska täta läckaget imorgon (idag).

Det som händer är att den börjar bluddra efter den blivit varm. Går inte på tomgång. Men klämmer man i så tar den undan.

Det låter som 2 tänkbara fel..

Först skulle jag tagit isär förgasarna och rengjort noga. Låter som dom flödar över under gång ,,Då kan dom gå bra kall men inte varm,,, Du kan faktist prova dänga på dom så kan dom täta bättre (skallra till sig) Vid isärtagning är det extra noga att slipa in nålventilen så den garanterat stänger som den ska! Jag brukar slipa in nållsätet med örontopps och tandkräm,,:)

Fel nr 2. Är nog som du gissar på..Statorn.

Att cylinderfotspackningen läker påverkar inte så mycket åt dert sura hållet Den kan få lite oregelbunden tomgång bara ,Måste såklart åtgärdas så den inte skär!!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det var "anus" att det var du som sa det där... Då är det antagligen så illa att det är statorn iaf. Jag hann inte med att täta cylinderföttren ikväll. Har övertunat en ZRT 600 som grannen ska köpa. hade gärna behållt den men det står för många skotar på gårn.

Djäkligt kul att göra premiärturen nyss iaf :))))
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
riktigt shyst att du skrev vad lösningen var,, för många trådar som avslutas utan att man får reda på vad felet var,,

jah ha haft liknande problem med min skoter, har kört ett tag och den gick som ett skott dåren va kall, men efter 15-20 min så gick de inte att varva över 6500 varv och den vart ork lös,, märkte att de var en läcka vid cylinder packningen, å mitt ute i ingenstarns var jag, å jag försökte köra hem men den värme nöp, ska beställa nya packningar å kolvar, ja hoppas att de var cylinderfotspackningen som var boven och inte statorn, för den gick som sagt riktigt bra ända tills den vart ordenligt varm tex ut å pumpa lite djupsnö, eller vid längre led körning.