Hej.
Angående styrbromsar på din planerade dubbelbandare.
Är det en "hottad" dubbelbandare eller en produktutvecklad arbetsmaskin al'a bandvagn / snövessla du har tänkt göra?
Att dubbelbandare svänger dåligt vet alla som har kört bara några meter med en.
Att en herrejösses motor gör det mer spännande och säkert ännu lite svårare att svänga kan man räkna ut utan allt för stor studieskuld.
Att den skulle bli bland det fränaste i skoterväg, även på det hippaste fjällhotell, kan ett storögt dagisbarn säkert ge besked om.
Om man antar att du även med styrbromsar vill att Aktiven fortfarande ska se ut som en klassisk dubbelbandare, betyder det att det är ett ca 10 cm avstånd mellan banden, det i sin tur betyder att ytterst små korrigeringar med en styrbroms skulle få mycket stor påverkan på i vilket vädersträck skotern vill.
Som sagt, är det en arbetsmaskin skulle det naturligtvis kunna vara en uppskattad egenskap. dock tror jag inte att samma egenskap vore lika uppskattad på en uppskrämd, halvt skenande Aktiv dubbelbandare.
Då skulle jag lita mer på din eventuellt (förmodligen) modifierade skida, som trots att den kan vara i luften (förhoppningsvis) vid gaspådrag, så borde det inte vara en omöjlighet att via, främst, boggie inställning få skidan att greppa ganska bra vid bromsning och lugn körning.
Jag hoppas du bygger den som hottad dubbelbandare utan att rackla med styrbromsar.
Jolle