snopro 440/f6

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
tjena! ska köpa ny skoter tills i vinter och har länge varit inne på en f6:a men ser nu att snopro 440 ligger i rätt låg prisklass just nu. men är det värt att köpa 440?
mycket krångel?
drar dom mer besin?
pålitliga?
ja ni förstår dela med er av era erfarenhet.

sen så f6:an. hur mkt bensin drar dom?
är dom driftsäkrare?
skillnader på chassi och körställning?
ja dela med er är ni snälla:)

MVH

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
440in är mindre "pålitlig" eftersom det är en liten motor som det är tagit mycket effekt ur. Så den behöver tätare service, med kolvbyten mm. F6an är mer pålitlig eftersom det inte är lika mycket effekt urtagen ur den. Så det är bara att bestämma vilken du vill ha, är en fördel om du gillar att mecka och hålla på om du ska ha en 440 då är det nog en bra skoter för dig. Men om du inte tycker om att mecka och hålla på, utan du vill mest bara kunna köra iväg på morgonen så skulle jag ta F6an. Sen finns det även 440is som det är nerstoppade 600 snurror i också och det är grymma maskiner det med då får du 440ins tuffa chassie och en driftsäkrare motor. Skillnader osv i chassiet kan ngn annan svara på för det är inte jag så kunnig i.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
F6an är pålitligare än 440in som Koffe91 säger. Min F6a har dragit mellan 1,8-3,2L milen i vinter, vilket jag tycker är ganska bra då man har lite damp i tummen ibland ;)

Chassiet på 440in är stabilare och man har bättre körställning på 440in än på F6an men om man har nyare dynan på F6an så är den ganska bra ändå.

Försök få tag i en 05a eller 06a för då fick dom nya dynan, Fox float, mer förstärkningar.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
okej, jo det om tätare servicar på 440:is har man ju hört osv. behöver man vara rätt för vev ras eller så på 440? bara skriva på ni som har erfarenhet. tack för svaren hittils:)

B

Biosteel

okej, jo det om tätare servicar på 440:is har man ju hört osv. behöver man vara rätt för vev ras eller så på 440? bara skriva på ni som har erfarenhet. tack för svaren hittils:)
det är inte vevras du ska vara rädd för. när det gäller 440 så är det kolvarna och alla oljor samt kedjehus och variator som ska ha täta serviceintervaller. om du ställer en snopro 440 mot en F6 så hade jag tagit F6 alla dagar i veckan.:eviltongue::rolleyes:

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
det är inte vevras du ska vara rädd för. när det gäller 440 så är det kolvarna och alla oljor samt kedjehus och variator som ska ha täta serviceintervaller. om du ställer en snopro 440 mot en F6 så hade jag tagit F6 alla dagar i veckan.:eviltongue::rolleyes:
okej:)
en snopro 440 med bigbore 550? positivt eller negativt?

B

Biosteel

okej:)
en snopro 440 med bigbore 550? positivt eller negativt?

jag törs inte ta parti där eftersom man i stora drag har 2 vägar att gå med den skotern med det kittet.

det första är att man kan slänga på ett 550 kit på en 440 motor och ha samma effekt uttag som man hade med 440 cylindrarna (Positivt enligt mig)

det andra är att man kan slänga på ett 550 kit och höja prestandan (negativt enligt mig då det är dumt att göra en redan "ostabil" skoter mer ostabil) har man råd att köpa ett big boore kit till en 440 så kan man spara dom pengarna sälja 440:in och sedan lägga pengarna som skulle gått till big boore kittet till mellanskillnaden till en större maskin:hello:

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
jag törs inte ta parti där eftersom man i stora drag har 2 vägar att gå med den skotern med det kittet.

det första är att man kan slänga på ett 550 kit på en 440 motor och ha samma effekt uttag som man hade med 440 cylindrarna (Positivt enligt mig)

det andra är att man kan slänga på ett 550 kit och höja prestandan (negativt enligt mig då det är dumt att göra en redan "ostabil" skoter mer ostabil) har man råd att köpa ett big boore kit till en 440 så kan man spara dom pengarna sälja 440:in och sedan lägga pengarna som skulle gått till big boore kittet till mellanskillnaden till en större maskin:hello:
finns en på blocket som har det därför jag undra:) men mer svar tack:)

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
har inget alls emot att meka så det är inget problem, men en snopro 440 kan någon som vet säga hur mkt dom drar? vill ju inte ha en skoter som drar allt för mkt bensin:) men forstätt med bra svar:)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Mellan F6 och SnoPro 440 är det ganska stor skillnad i körställen faktiskt. Du har inge mätare på en SnoPro 440 så styrstången kommer upp i mätar hålet så den är längra fram än på F6an.

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
har själv haft 2st snopro 440is och ja va riktigt nöjd med snopron! har även haft en 05as f7a oxå så ja har provat båda maskinerna.
visst de är ju tätare service på 440in men de är inte direkt så att du måste skruva och byta kolvar var 50mil typ som många tror om 440 maskinerna. min drog runt 2l milen vid blandad körning.
ja körde ca 200-250mil med samma kolvar i mina 440is och när ja komp testa den efter ca 200-250mil då låg kompet på 7.5 i båda cyl(bytte i förebyggande syfte)! blandad körning.

de bästa vore ju att stoppa ner en f6,f7 motor i snopron då har du en riktigt rolig maskin

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
har själv haft 2st snopro 440is och ja va riktigt nöjd med snopron! har även haft en 05as f7a oxå så ja har provat båda maskinerna.
visst de är ju tätare service på 440in men de är inte direkt så att du måste skruva och byta kolvar var 50mil typ som många tror om 440 maskinerna. min drog runt 2l milen vid blandad körning.
ja körde ca 200-250mil med samma kolvar i mina 440is och när ja komp testa den efter ca 200-250mil då låg kompet på 7.5 i båda cyl(bytte i förebyggande syfte)! blandad körning.

de bästa vore ju att stoppa ner en f6,f7 motor i snopron då har du en riktigt rolig maskin
inte mer än 2L ? villekn års model hade du då på dina 440:is? :)
märkte du marginel skillnad på bensinförbrukningen på f7:an och 440:in ? tack för mkt bra svar:)

Last edited:

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
båda 2 va 04or
visst de gick ju att få snopron att dra över 3l milen oxå om man pump gasa hela tiden så drog den mer.

kommer inte riktigt i håg hur stor skillnad de va mellan snopron och f7an i soppa förbrukningen tyvärr.