Stämmer det så därför ser det ut som att piporna är designad av typ Stewie Wonder :laugh:Visst sitter väl snurran i en Blade bakvänd, är därför piporna passade så bra!
Nitarna borde vara lugnt för dom sitter stenhårt, var tvungen att ta loss nitarna en omgång och sätta dit nya och inte ens när jag borrat bort skallen lossnar dom direkt lätt utan måste slås bort med hammare, men jag ska ha det i bakhuvudet och hålla koll så att de inte vibrerar loss...Ang Luftburk och fuggar /tratt eller ej.. Ser ju bra ut med mått å sååå, (jag gör nått liknande) . Men ett varnade finger är nitarnas insida,,,,Kolla 4 guds sake att nitdragarna/spikarna inte kan vibrera lös in i luftburken (testa dra ut dom med tång,,, eller kläm ihop dom våldsammt. Förgasarnas instick och avslut ser ja bra ut,, dom har ju en naturlig tratt som bara behöver puttsas till,,,jag ser en lite vass kant just i slutet av radien på gasarna som måste rundas av ,,,bäst vore att svarva dom med never ending radie så att säga ,,dvs radie som forsätter bak¨åt en bit ,,dom är något bättre än vanlig 90 graders utsvängs tratt. Men om du senare vill prova en längre tratt så gör det inget om den måste klyvas lite för golvet tar i. Men troligast går den bäst utan förlängningstrattar på maxvarv åtminstonde.
Blade motorn går tydligen år det normala hållet vad jag förstått det, det kommer annars bli väääälidigt jobbigt att köra i vinter så jag hoppas det iaf Pipan o variatorn så det är klart att det kommer finnas en större värmekälla där nu, vi har inte gått igenom det så mycket men jag tror inte det kommer vara något direkt problem, IQn är rätt öppen runt variatorn som standard och inte så instängd som på konsumentmaskinerna och får rätt stora luftflöden runt variatorn åga öppningarna i huven och plasten bakom variatorn. Skulle det krävas så går det även att ta upp och sätta mesh på sidan av buken och direkt framför variatorn så man har iaf stora möjligheter att fixa bra luftflödeKom att tänka på 2 saker ,om ni ska dra pipan förbi variatorerna blir inte remmen jäkligt varm då med dålig hållbarhet mm som följd? sen eftersom motorn suttit i en blade som har baklängesmontage snurrar då motorn åt "rätt håll" eller är det samma som på vilken skoter som helst ?
sen så måste jag säga snyggt jobbat med svetsningen och luftburk,kommer att apa efter lite på luftburken samma tänk som en annan haft
Vilken diameter bör man köra på stingersarna? Jag har kört på 32mm på mina i vinter. Men frågan är om man ska ha större eller mindre?
OK.
Jag vill heldre kunna stumma i 10 minuter än att ha max effekt...
Ljuddämparn jag kört med har nog rätt högt motstånd i också, den har 3 kammare beroende på hur man räknar. Kan lägga ut en ritning på denna också så får du se vad du tror.
Det skulle ju också gå att lägga avgasbandage på piporna och göra som du sa om meshtyget.Pipan o variatorn så det är klart att det kommer finnas en större värmekälla där nu, vi har inte gått igenom det så mycket men jag tror inte det kommer vara något direkt problem, IQn är rätt öppen runt variatorn som standard och inte så instängd som på konsumentmaskinerna och får rätt stora luftflöden runt variatorn åga öppningarna i huven och plasten bakom variatorn. Skulle det krävas så går det även att ta upp och sätta mesh på sidan av buken och direkt framför variatorn så man har iaf stora möjligheter att fixa bra luftflöde
Tackar, bra info Vi behöver ju bygga helt nya stingers till mig och funderar på vad som blir optimalast för min 800 men asker ska som sagt även han se över om han ska ändra sina stingers så det är bra att få inputs från andra... *Edit, ja han svarade ju precis innan migJeg har byggd totalt 8st w/c 1200cc (+3st 1050cc), noen av disse blir kjørt mye (300mil pr vinter) som trailmaskiner, jeg bruker 29mm ID stinger 0-3000f og 3" enkeldempere med performert rør rett igjenom og lyddempende materiale mellom performert rør å yttervegg på demper, ikke så ille lydnivå.
Har tillgode å få motiorhavari.
Ikke legg komp/tenning for høyt så unngås mye trøbbel.
Tackar, får ha den länken i bakhuvudet om det skulle skita sig totalt med värmen. Vi räknar dock med att det kommer funka bra då pipan ändå hamnar en bit från variatorn plus att varitatorskyddet troligtvis kommer skilja och absorbera värmen rätt bra så tillsammans med luftflödet under huven borde det inte påverka remmen Piporna är dessutom "klädda" original men vi får se hur mycket av de bitarna som passar efter vårt pusselsvetsande :laugh:Det skulle ju också gå att lägga avgasbandage på piporna och göra som du sa om meshtyget.
har för mej också att det ska finnas någon avgasfärg som sänker värmen rejällt.
kanske var på denna sidan: http://www.weirdperformance.se/
Tack Dynomite för det svaret! Då behåller jag nog dom stingers som sitter på och gör en ny ljuddämpare.
Ja vi har hittills kikat på 32mm till mina stingers, vidare så blir man ju fundersam på separata dämpare eftersom du verkar vara så tänd på domNu får vi tacka Dynomite för jäkligt viktig info (även jag!!) Nu är jag helt säker på att 32mm i öppen dämpare är lungt ända upp till 1200 och tokvässat! . Nu går jag nog ner ännu mer till 30mm och trippla dämpare.
Om även du bygger med trippla dämpare så behövs inte så stor volym på varje,, Jag kommer bygga ca 80-100mm i dim och högst 400mm långa. Går nog bra med endast 70*350mm ,Fränt ljud!! Så finns platts! bygg trippel.
Till basegrills lär en stinger på 29-32 också bli perfekt om fullflödes dämpare byggs. Samma cubik per cylle som en trippel1200 med andra ord .
Enkeldämparen är ju tystare då ljudet crossas mot varandra. Och vad gäller en twinn så ikan det tänkas att enkeldämpare låter fränare ? Jag har aldrig hört en twin twin . Viktigare på en trippel att ha trippel!Ja vi har hittills kikat på 32mm till mina stingers, vidare så blir man ju fundersam på separata dämpare eftersom du verkar vara så tänd på dom
Men vi köpte redan i somras ett alurör i diametern liknande en mcdämpare så det vi tänkt hittills är att bygga en fullflödesdämpare i 2" perforerat rör igenom med ull, den är förövrigt rätt lång, uppåt 50cm lång...