Bra första-skoter

viktorn

Medlem
9 jul 2009
32
0
1
Hej, ska köpa min första skoter och den får väl kosta kring 35000:-
Frågan är då vad man ska köpa får en apparat, det jag siktar på är en 600a
Några skotrar som jag är lite intresserad av är F6 ext, summit, rmk, switchback, en kort skoter skulle också kunna gå för sig.

Tacksam för alla svar jag kan få

MVH Viktor :hello:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Vrf inte en Yamaha SXR 600? SXR 600 är min första, haft den i en halv vinter, grymt nöjd. Ganska billig i drift 2-2,5L/milen.
Den är en grym ledräcer, slukar guppen. Dessutom har den ju den "skottsäkra" yamaha trippeln, ljudet är det ju inget fel på heller:D
Med lite modd så går den väl hyffsat i snön också (ej erfarenhet, endast läst på forumet).

Vad har du tänkt att åka mest, led, puder?

viktorn

Medlem
9 jul 2009
32
0
1
Det blir nog mest lössnö som jag kommer färdas i
Tror det blir en lite längre skoter som jag köper, det skulle vara en mxz med rev chassi som jag skulle kunna tänka mig, om jag ska köra en kort

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Snackar vi lössnö som i myrar och andra öppna ytor eller snackar vi klättring? Om du bara ska köra på lite planare områden tror jag det funkar fint med en crossover, och då får du bättre ledegenskaper på köpet! :)

viktorn

Medlem
9 jul 2009
32
0
1
Jag ska vara lite överallt som det ser ut nu, både klättra och vara på nån myr och leka, så den ska inte vara alltför dålig uppförs heller

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag skulle vilja rekommedera i en M5a -05 eller -06 beroende på om du vill ha förgasare eller EFI (direkt insprutning) M5an för att den är lätt och smidig och har lagom med kraft för en "gröngöling" Med den maskinen tar du dig både fram och uppförs i pudret, men den gör inte bort sig på leden heller. Men de är inget du kan ligga och piska med men som sagt du tar dig fram. Lycka till! :ciao:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Moumtain Cat 600 01-03 grymt behändinga maskiner, smidiga, drar ganska lite bensin (min drar oftast 2,0-2,2 vid skapligt hård körning) Dom tar sig även mkt bra i lössnö. 110hk.

Metsotisse´s förslag på en M5a är oxå väldigt bra maskiner.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
skulle sagt en 550f om du är nybörjare, eller en 500 på max 100hk, man ska kunna köra också !

som metsonisse sa, där har du ett bra alternativ om du ska köra lössnö.

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
tänk på att de är inte bara skotern som ska klara puder. de är föraren som ska kunna köra åxå. en bra förare kan köra bra i lössnö med en kort åxå

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
tänk på att de är inte bara skotern som ska klara puder. de är föraren som ska kunna köra åxå. en bra förare kan köra bra i lössnö med en kort åxå
Ja jo så är de ju helt klart, men som nybörjare så ska man ju ha förutsättningarna också. Tror hårt på M5an, lycka till :ciao:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag skulle vilja rekommedera i en M5a -05 eller -06 beroende på om du vill ha förgasare eller EFI (direkt insprutning) M5an för att den är lätt och smidig och har lagom med kraft för en "gröngöling" Med den maskinen tar du dig både fram och uppförs i pudret, men den gör inte bort sig på leden heller. Men de är inget du kan ligga och piska med men som sagt du tar dig fram. Lycka till! :ciao:
M5an skulle jag rekomendera till en som aldrig har kört skoter förr och är intresserad, den är inte bra på något förutom dess bränsle-ekonomi. Kass efter leden och kass när det börjar gå uppförs. Helt enkelt för slö..
Skulle hellre köpa en RMK 600 -01--> -03 för dom pengarna. SKS och Renegade är också bra alternativ

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Körde mach1 med preppad 643 som första skoter och säger som så att är man inte helt blåst så kör man med huvudet och trycker inte full gas så fort man kommit på, så varför börja med nån slö 550f som man senare måste/förmodligen byter ? Ne en halvlång skoter typ Renegade 600/700 som blivit året skoter minst två år iaf tycker jag passar bra in :)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
M5an skulle jag rekomendera till en som aldrig har kört skoter förr och är intresserad, den är inte bra på något förutom dess bränsle-ekonomi. Kass efter leden och kass när det börjar gå uppförs. Helt enkelt för slö..
Skulle hellre köpa en RMK 600 -01--> -03 för dom pengarna. SKS och Renegade är också bra alternativ
Är de inte det de handlar om då? :hmmmm:

viktorn

Medlem
9 jul 2009
32
0
1
Är sugen på mer än en 500, alltså det är 600 jag ska ha inget annat, kanske en 700, men ingenting mindre än 600.
På dom "äldre" modellerna så sitter man ju lägre ner än på revarna, jag är drygt 1.80 och det känns som om revarna är bättre än det gamla chassit, i princip på alla skotrar är dom ju lägre åren 00-03 sen började rev. Så tycker ni en kort rev är lika bra att satsa på eller?

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Kom inte REV-chassit -04? :eek:

EDIT: Nvm, tänkte fel :p De hade iaf massa barnsjukdomar första årgången, om jag minns rätt.

viktorn

Medlem
9 jul 2009
32
0
1
Chassit är väl ganska bra på dom men motorn är väl ganska lik en 550f i prestandan?
Eller är jag ute och cyklar?