Dreva ner med back

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej hej

Till och börja med ska jag säga att skotern jag talar om är en MC 800 -01. Jag har några frågor som jag hoppas att någon ska kunna hjälpa mig med.

1. Jag tänkte dreva ner genom att byta toppdrevet, men blir det problem när man har back? Jag har frågat några stycken privat här på forumet men inte fått nå riktigt klart svar.

Jag fick som svar av en här på forumet att om det inte bör vara några problem sålänge reverseringsdrevet inte också drivs av kedjan. Är det någon som vet om den gör de ?

2. Är axeln 22mm och med 13 splines?


Någon kanske undrar varför jag inte ids ta mig ut i garaget och kolla...jo det är såhär att jag bor i Östersund och skotern står i stugan 10 mil norr om Pajala och jag hade tänkt köpa delar snart och fixa skotern till jul då jag bara hinner vara hemma i Boden några dagar då. :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Lugn, lugn...

Ja reverserings drevet drivs av kedja.

Det finns ett antal drev kombinationer som arctic har tagit upp i sin reservdelskatalog. Till de olika årsmodellerna MC800.

Kolla den online.
Arctic Cat E-parts Catalog

Om du har standard -01 med backväxel åker du 23/40. Den drevkombination du har som ligger närmast till hands, är att byta övre drevet till 19 och korta/byta kedja till 70p i stället för 72p alla övriga kugg är samma.
Denna 19/40 drevningen blev/är standard för -03 MC 800 med backväxel.

Kan hända att det finns mer intressanta drevningar men då krävs byte av fler drev och dyrare drev... Det finns säkert många varianter som går fixa. Men kombinationer från "boken" är i vart fall möjliga att montera.

Kommer själv förhoppningsvis att köra 19/40 med backväxel. (nu 23/40) Blir troligast att montera till helgen. Bara delarna kommer...;)

/Johan
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
oj oj hehe här var de en som hade koll :beer:, ja såvitt jag vet så ska allt vara standard i kedjehuset.

Du råkar inte veta om det är en 22mm axel som toppdrevet sitter i och 13 splines ? jag hittade nämligen drev på http://rinab.jetshop.se/ men det står inte vilken maskin det passar utan bara vilken axel och antalet splines.

Vart beställde du delarna ifrån ? :)
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Drev är väl samma storlek på sen gud var liten? Har aldrig ens reflekterat över axelstorleken när jag beställt drev.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Drev är väl samma storlek på sen gud var liten? Har aldrig ens reflekterat över axelstorleken när jag beställt drev.
nä jag har inte ens tänks på de när man har tittat på dreven och jag tyckte det lät så himla tunnt, men det var därför jag fråga :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
oj oj hehe här var de en som hade koll :beer:, ja såvitt jag vet så ska allt vara standard i kedjehuset.

Du råkar inte veta om det är en 22mm axel som toppdrevet sitter i och 13 splines ? jag hittade nämligen drev på http://rinab.jetshop.se/ men det står inte vilken maskin det passar utan bara vilken axel och antalet splines.

Vart beställde du delarna ifrån ? :)
Ingen aning håller med andra inlägg, finns det fler... Har bara funderat på rätt bredd och antal kugg. Jag köper från en lokal handlare, behövde lite andra delar som inte var lönt att jaga runt för.

En intressant notis i detta med backväxel. Är att jag blev förvånad över hur stor skillnad det var speciellt på tidigare modeller mellan backväxel och vanliga modellen på utväxlingen. Din årsm (-01) som exempel 20/39 vs 23/40 med back. Det är ganska stor skillnad på en annars lika skoter.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ingen aning varför det skiljer.

Jag tror mer på Arctic Cats egna listor (länk tidigare) än Brown´s.

En ren spekulation är att man helt enkelt hade färre färdiga drev till backväxellådorna att jobba med. Då de ska klara effekten (bredd) vid dessa lägre utväxlingar (antal tänder) och fick göra det bästa av situationen. Konsument Mountain maskiner var trots allt lite nyare påfund vi den tiden. Då det på senare modeller verkar ha funnits mer varianter där backväxeln inte spelat något roll.

:argh: En av de mindre brillianta personerna hos handlaren hade klantat till det som vanligt. Så det blev inga delar till denna helg... Detta bevisar bara det man redan visste, är det inte dom duktiga som jobbar så kan man gå. Det spelade tydligen ingen roll att dom fick en färdig lista med alla artno och antal. Det gick det att misslyckas total ändå... :mad:
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
JohanL_EFI: ja det är nog det rätta att lita på arctic, browns är ju trots allt "bara" återförsäljare.

Intressant tanke, inte helt omöjligt att det ligger till så med drevningen, men jag tycker att det är så himla högt med 23/40 men jag kanske har fel? vad jag har hört (och upplevt) är arctics twin 800 jävulst vridstarka så dom kanske tänkte att det "räckte" med 23/40...fast de är bara en tanke som förmodligen är en bit ifrån verkligheten.


Tänk att det är samma visa vart än i detta långa land du köper delar hos ÅF så är det nått som krånglar så man inte får sakerna i tid..men blir så less. Jajja hoppas du får prylarna snart. :)
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ursäkta denna lilla OT men de känns som rätt tillfälle.

Jag beställde lite gummin till ljuddämparen och skidorna till M7an hos min likala ÅF (Sundsvall) i början av juni och de lovade att de skulle ta max 1 vecka nu på sommaren (normalt 2 dagar, vintertid)
Men tror ni att jag sett röken av de beställda gummina?
I de här laget så har jag gett upp och ska vända mig till herr Bengan!

Man slutar aldrig att förvånas av våra ÅF. :hmmmm:

Fortsatt trevlig helg! :beer:
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
En liten uppföljning...

Strulet med reservdelar:
Delarna inkl 19T drev komm på två vardagar efter dom verkligen blev beställa. (När den duktiga killen tog tag i saken). Dock han jag inte mer än hämta ut grejerna innan jag blev däckad av sjukdom. I säng i drygt en vecka. I söndags var första dagen jag gjorde något vettigt på länge... Men var ordentligt seg och mör. Men kunde inte låta bli.

Tog ner yttre delen av kedjehuset. Bort med drev, kedja, backväxelstag o dyligt. Dit med nya drevet tillbaka med resten som det var. Kedjan var föga förvånande för lång. Vilket den också borde vara (om den var 72p). Gick att trycka ihop mot backväxeldrevet på båda sidor. Kapade kedjan en länk från vad jag tyckte var 72p till 70p. Nu borde jag ha den spec som ska passa och även finns på senare MC800 och KingCat modeller. 19T övre, 22T backväxel, 40T nedre, 70p kedja.
Min kortade men beganade kedja gick att få dit men, kedjan var på gränsen kort tyckte jag. Behövde inte använda spännaren. En ny kedja med samma antal pinnar anser jag inte hade fungerat alls. Kedjan jag använde var dessutom en använd, som rimligen är något längre än en ny... Fattar ingenting, dock var jag lite halvseg överallt i kroppen på söndag. Så det blev det w.o. Tills att hela kroppen är igång igen...

Men det intressanta i det hela var dock att den kompination som satt på skotern, var inte 23t övre, 22t backväxel och 40 t nedre. Utan 21t övre, 22t backväxel och 40t nedre. Den var alltså redan lite nerdrevad, från orginal listorna.

Så det blir väl till att riva en gång till. Något har jag missat eller är fel. Räknat fel på kedjan, något lager som sitter fel. Vet ej just nu.
Min gissning är att kedjans slitage och en felräkning är roten till problemet.

Ska även ta att byta kedjan, den var lite sliten. Samt numera kortat till en tveksam längd. Lätt att se när man ta ur pinnar. Dock ändå inte så dålig att den inte rullat länge till. Men tycker inte om när saker är bara hyfsat, det ska vara riktigt bra.

Har även kollat reservdelslistor så jag blir (mer) tokig och trött. Det är samma drev/växelhus bakstycket på alla mountain maskiner i zr3 chassie Backväxel eller ej. Man har flyttat oljestickor och dyligt trams, men bakstycket mot chassie är samma. Finns två art.no. 0702-377 som enbart finns på -01 och har som ersättnings reservdel 0702-421 som finns på alla senare.

Dock hittade jag en konstighet i arctic´s egna listor, i ett desperat sökande efter konstigheter. På just 2003 MC 800 med backväxel finns två utväxlingar med två olika kedjor. (0602-968 resp 0602-972) båda är i text angivna som 72p 15W. Men slår men numren åt andra hållet eller googlar så anges dessa som en 70p resp 72p kedja. Andra andra modeller med dessa kombinationer är det riktigt angivet än just MC800 -03.

/ Johan
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
okej så du har kommit liten vart ändå, ja jag ska köpa kedjan och drevet vid nästa lön. Men vilken kedja ska du köpa nu då ? alltså antalet länkar? vågar du chansa på 70 om det nu var det du lyckades kapa din nuvarande med eller kör du safe med 71 länkar?

Lägg gärna upp en bild om du har möjlighet.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Håller verkligen en kedja med kedjelås?
I övrigt kan jag tillägga att det finns ett antal drevkombinationer både med och utan back som inte funkar. 70 blir för kort och 72 för långt.
På min zrt sitter nån komb tagen från Arctic och att montera övre drevet där var ett h-e. Fick lossa lätt på lagerhållaren och trä på 70-kedja och drev. 72 slappade för mycket för att gå att spänna
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Blir en 72p.(36 länkar) Ger mig mäst möjligheter att prova. Har inte förstått varför man inte räknar länkar på denna typ av kedja. Då kan jag korta (70p) eller köra (72p) Går bara att ha jämna antal pinnar eller "chain pitch". Givetvis enklast att ha rätt längd från början...

Det finns inga kedjelås till dessa kedjor. Det är ingen moppe / mc kedja.
Bara att ta bort nitningen av en pinne. Pressa ut den. Ta bort en till vi slutet av länksegementet som ska bort. Ta bort det antal länk som ska bort, passa ihop kedjan och pressa in pinnen igen. Sedan är det bara att åter nita pinnen. På samma sätt som den var från början. Kedjans styrka påverkas inte av detta om man inte gjort något klantigt vid arbetet. Kedjan är byggd på detta sätt från början. Lite material går åt på pinnen för att ta bort nitningen man tar ut så samma bör kanske inte öppnas flera gånger.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hallu
Jag har en MC 800-01 som jag har drevat till 19/40 med 70 länkars kedja och det blir en fruktansvärd skíllnad kan jag lova.
Kedjan är tajt men går dit utan problem.
Varför det skiljer sig mellan -01 och -03 är att dom nyare har 9 tänders drivhjul medans de äldre har 10 tänder.

Skoter får en helt annan karaktär=)

Mvh Stefan
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hallu
Jag har en MC 800-01 som jag har drevat till 19/40 med 70 länkars kedja och det blir en fruktansvärd skíllnad kan jag lova.
Kedjan är tajt men går dit utan problem.
Varför det skiljer sig mellan -01 och -03 är att dom nyare har 9 tänders drivhjul medans de äldre har 10 tänder.

Skoter får en helt annan karaktär=)

Mvh Stefan
kul å höra att det blir skillnad ! Hur fick du på kedjan sen då, fick du ta bort en pinne och sätta tillbaks den sen eller hur gjorde du ?
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Jag tog lös bägge dreven och monterade kedjan på dreven och satte dit bägge dreven samtidigt då gick det hur smidigt som helst=)

Mvh Stefan
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej

Till och börja med ska jag säga att skotern jag talar om är en MC 800 -01. Jag har några frågor som jag hoppas att någon ska kunna hjälpa mig med.

1. Jag tänkte dreva ner genom att byta toppdrevet,
men blir det problem när man har back ?
Det finns ett antal drev kombinationer som Arctic Cat själva har tagit upp i sin reservdelskatalog.

Kolla den online.
Arctic Cat E-parts Catalog

Om du har standard -01 med backväxel så har du 23/40.
Den drevkombination du har som ligger närmast till hands,
är att byta övre drevet till 19 och korta/byta kedja till 70p
i stället för 72p alla övriga kugg är samma.
Denna 19/40 drevningen blev/är standard för -03 MC 800 med backväxel.

Kan hända att det finns mer intressanta drevningar men då krävs byte av
fler drev och dyrare drev...
Det finns säkert många varianter som går fixa.
Men kombinationer från "boken" är i vart fall möjliga att montera.

Kommer själv förhoppningsvis att köra 19/40 med backväxel.
(nu 23/40) Blir troligast att montera till helgen.

/Johan
En intressant notis i detta med backväxel...
Jag blev förvånad över hur stor skillnad det var speciellt på tidigare modeller mellan backväxel och vanliga modellen på utväxlingen.
Din årsm (-01) som exempel 20/39 vs 23/40 med back.
Det är ganska stor skillnad på en annars lika skoter.
Jag har en MC 800-01 som jag har drevat till 19/40 med 70 länkars kedja och det blir en fruktansvärd skíllnad kan jag lova.
Kedjan är tajt men går dit utan problem.

Det som skiljer sig mellan -01 och -03 är att dom nyare har 9 tänders drivhjul medans de äldre har 10 tänder.
Utväxlings förhållanden i kedjehuset :

19/39 = 2,05
20/39 = 1,95
21/39 = 1,86
22/39 = 1,77
23/39 = 1,69

19/40 = 2,11
20/40 = 2,00
21/40 = 1,90
22/40 = 1,82
23/40 = 1,74


Rent personligen skulle jag inte gå under 20 i övre drev på denna maskin då man får extremt slitage och brytningar i kedjan på dessa vrid/effekt starka maskiner !


.