Fetta om vevaxellager på Rave 800

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Tjo! Jag håller på och förbereder lynxen inför vintern, en lynx rave 800 sp från 02. Jag plockade ur motorn idag & delade den för att se hur lagrena mår. De verkar må bra iaf, snurrar på fint, men det har läkt ut fett in till statorn, packboxen verkar va kass där. Packboxen på variatorsidan verkar va tät, men ska nog byta båda 2 för säkerhets skull.

Det jag nu undrar är vilka lager man ska fetta in? Har skaffat mig en 50grams tub med isoflex, men ska jag bara smörja de yttre lagrena som man kommer åt, eller ska även de med röda plast/gummikåpor smörjas med detta fett?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
du skulle ha tagit kontakt med melmaq här på forumet han verkar kunna dem här lagren som sin egen högerficka!

PMa han kanske.. mitt tips!
hoppas melmaq själv e med på noterna:hmmmm2::laugh:

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
tack för svaren :) dock så har jag redan rotat i den där tråden men hittar inte riktigt vad jag är ute efter. hur går man bäst tillväga för att fetta om vevaxellagren? ska alla lager fettas in eller är det några som smörjs med olja automatiskt? är det bäst att trycka in fettet genom nipplarna eller smörjas in "utvändigt"? eller bådeock ?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
precis på den sidan jag länkade till har du ditt svar. .
Bäst om du laddar upp en bild på din vev, så ska vi nog kunna rita några plilar och så..
ifall du inte har någon av de som avhandlas på sidan 6..

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
ok nu hittade jag lite mer i den där tråden! :)
det ska visst vara isoflex fett i de 2 yttre lagrena på båda sidorna. lagrena i mitten smörjs med olja. de yttersta lagrena är de ju inga problem att få in fett i, men hur bär man sig åt för att få i fett i de som ligger på andraplats på varje sida? är ju röda tätningar ivägen? kan man bända undan dem & pilla in fett?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jo men hur får man in fettet i lagret näst längst till vänster som har nån röd tätning på sidan?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
bottendelen är bortplockad så jag ser vevaxeln & lagrena. men hur får jag in fettet i de kapslade lagren somsagt?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Bilden jag först postade är lite missvisande, men åter igen, läs tråden så fattar du..
men jag tar de ändå..
fyll upp tomrummet, inget till vänster om den röda om de en sån vev du har..

har du en sån här vev så ska allt där imellan fyllas..

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
aaah okej! jag har veven på den översta bilden, inget fett in i lagret som har ett rött plastlock då alltså. och på mag-sidan ska jag fetta in de 2 yttersta lagrena då alltså?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
ok :) det enda jag inte har klart i skallen ännu är ju lager nummer 2 från pto-sidan. det står att det ska vara isoflex fett i det, men det ska alltså inte fettas om? jag ska fylla upp tomrummet mellan det lagret & det yttersta lagret, kommer det komma in fett till det andra lagret då eller behöver det inte omfettas eftersom det har en röd plastkåpa?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Nu har man kommit till nästa problem: Jag får inte av variatorn från vevaxeln, läre ju ha bort den för att kunna byta packbox =S Satan vad den sitter. Hydraulknepet som jag läst om fungerar inte, har gjort av med en hel rulle gängtejp på detta knep. Beställde en avdragare från Rinab med men de skickade fel avdragare som ej passar i gängorna, försökte göra en egen avdragare av variatorbulten genom att häva in en avkapad bult i hålet först & sen skruva i variatorbulten men det resulterade i att både variatorbulten & den avkapade bulten blev sned. + att gängorna i vevaxeln blev lite skadade, men det går fortfarande att gänga i dem. Hur ska jag bära mig åt för att få av variatorn? =S