TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
kolven hade inte alla bitar borta på dragracet 1 till 2 bitar borta såg det ut som på brottytorna,ringen gick av helt först hemma,,, 200-400v borta.
Men nu är den hel igen och jag har kört in den sunkiga cylinder jag fick tag i med båtmotorolja mineral och låga varv.

Kolla in söndagens första fullgasrepor med Paybackolja,nu går den kallasbra igen och varvet/hk är tillbaka igen. Boggin är i dragraceläge fortfarande = väldigt uppdragen in balata vilket nog blev för mycket uppdraget då den bara spinner och knappt reser sig alls. Men den är helt klart säkrare att köra led foooort då skidorna har bra kontakt med underlaget (men tråkigt). Ska släppa ner boggin igen så den blir livsfarlig = bet kuligare:amuse:
Sound of musik eller twostroke power när det är som bäst.

[video=youtube;-IqGicSj-zo]http://www.youtube.com/watch?v=-IqGicSj-zo[/video]
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Då får du kontakta vector ägaren för ett race :)
Problemet är snöbristen men jag kan ju höra om han är med på grusvägsrace/asfalt/gräs/vatten:madgrin:. Jag funderar faktist på dra en sista repa på grusvägen för mattan ska bort innan nästa vinter,det skulle bli en frän film.

Nästa trim blir nonslip och 38-44mm matta för jag är less på allt spinnande.
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Haveriet som du har på bild beror på för skarp kant på avgaskanalen således när kolven passerar upp å ska stänga avgaskanalen..
Ni behöver ju inte göra en insamling av $$ till Dynokörningen han har ju fått erbjudanden om grattis bara han dyker upp..tror det finns flera erbjudande på det av olika Vi har ju vänta på siffror i över 2 år ;)..
Intressant att man måste rycka i styret för att få maskin till å stegra..Har inte riktigt samma erfarenhet av maskiner på 200hp att behöva göra det men som sakt ;) Keep on rocking
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Haveriet som du har på bild beror på för skarp kant på avgaskanalen således när kolven passerar upp å ska stänga avgaskanalen..
Ni behöver ju inte göra en insamling av $$ till Dynokörningen han har ju fått erbjudanden om grattis bara han dyker upp..tror det finns flera erbjudande på det av olika Vi har ju vänta på siffror i över 2 år ;)..
Intressant att man måste rycka i styret för att få maskin till å stegra..Har inte riktigt samma erfarenhet av maskiner på 200hp att behöva göra det men som sakt ;) Keep on rocking
Kul att du hittat hit igen.

Ang kolven så skrev jag tidigare hur det gått till. Ringstoppen som jag själv satt in trycktes in i kolven pga Boost error vid montaget av stoppen. Jag borrade för djupt + att det inte blev tillräckligt tight hål. Jag fick flytta ringstopparna på Snoprokolvarna pga att Snopro satt stopparna för nära boostkanalen.

Dagen före dragracet small det till i motorn då ringen sakta men säkert vandrade till första överströmmare närmast utblåset och bröt lös den kakan mitt för den insugare. Motorn började genast sura på lågvarv och tappade varvtal omg .Jag hade inte tid att riva så jag försökte bestycka bort problemet utan framgång. Maskinen varvade bara 8800-8900 v vid målgång och småmissaade hela tiden. Normalt varv med frisk kolv är 9200-9400v på 200m.

Alla portar inkl utblåset har generösa mjuka övergångar så den sliter inte ringarna mer än org förutom pga bredden på utblåset. Men när ringgapet tillslut kom till utblåset var det såklart stopp (efter dragracet)

Ang res så var boggin inställd för dragrace med för mycket uppdragen i balatarna. Mattan är också luggsliten camoplast 32mm så den är värdelös i lägre farter. Med normalställd boggi reser den ordentligt vid lilla minsta fäste.

Hurvida jag uppnått 200+hk vet jag inte men dragracet mot 245hk turboyamman talar för minst 200 såvitt jag kan förstå då min maskin knappade in försprånget regält i slutet på 200m. Mätarfarten på yamman visade vid målgång 185kmt och min mätare visade någ liknande.

Hade kolven varit frisk är det inte helt otroligt att Tc rastat yammahan. Det innebär inte att jag tror min maskin har mer än 245hk då jag förstår att yammans 38mm matta går tyngre och därmed bör tappa slutfart. Men Jag tror inte man kan råpå en 245hk yamma med 170-180hk bara.

Jag måste nog ta mig upp till er för bromsning men då får du inte fiffla med dynon :amuse:
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Kolven har tappa pinnen pga varmgång / för tajt klämspalt/ lite bränsle det synns tydligt samt att Ring fladret har gjort sitt i hjälp att knäcka kolv rings balken..
Det patetiskt att du tror någon skulle fiffla med dynon för ett negativt resultat:( . Till saken hör att du skulle använda det ändå när inte din Drömgräns skulle nås..Har aldrig förstått var du fått förhoppningar om att det bara snyta ur 200+hp på t-caten hur som helst..För det är det inte..Att ha för sträckta balata remmar spelar ingen som helst roll om mattan har rotation den stegrar ändå.Det är det som fattas och det hörs tydligt.Jag råkar ha kört ganska många T-cat med std Slut 32mm mattan i olika steg av trimning och har en hyffsad koll på de :)
Sedan att du undervärderar Turbo Yammas prestanda är en annan sak men är du närmare än 10meter efter den så ska du se det som en framgång när ni når målet. Att nåt 180km på 200meter innebär att du hade haft rekord i slutfart på klass Prostock (snö) när som helst så vi tar väll och avrundar det lite fint neråt och håller oss innom fakta rutan ! Saningen... Men det är kul att du grejer på så fortsätt med det..Keep in Rocking :) :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Det finns ingen varmgångsskada just där ringstoppen satt men "lite" varmgång kan säkert fått pinnen att glida in i kolven. Däremot i fjol fick jag varmgång vid någ pinne och då syntes tydligt söndersmält kolv just ovan runt pinnen. Dessa varmgångar ifjol berodde på att nålventilerna sög fast i stängt läge då o då. Problemet var mina uppborrningar /fasningen i nålventilerna som gjorde att gumminålen fastnade i stängt läge ,rätt var det var gick ett flotörhus torrt. Nu i år med ny fasvinkel fastnar inte nålen och inget flotörhus har sinat. Detta var ett svårupptäckt problem som både 900an och min led av.

Att kolven visar tecken på snålbestyckat = sot ända ut till kant kolv är inte underligt då jag efter första kolvbiten lossnat försökte snåla bort surningar/motormissarna. Jag fick panik på dragracet och drog igen powerrjettarna skrämmande mycket vilket som sag visat sig på kolven. Den gråa partiet längst ut på kolven är inte spikmärken,,det är aluminiumrester och kolvringsrester som hamrat och även i topplocket. Motorn var fylld med kopiöst mycket aluminumrester.

I år har jag generös klämspalt 1,4mm så det äör inga problem.

Mina flyttade ringstoppar käns inte säkra för jag har aldrig förut behövat borra in nya stoppar tack var förb snopro. Stopparna består av avkapade borrars baksida som jag slipat hullingar på så dem ska inte kunna krypa utåt men in är fullt möjligt om borrhålet är för djupt borrat som i detta fall.

Tycker du 2 års grejande och helvetes slipande/fräsande/svaravade/testande är för lite jobb nerlagt för att nå 200hk?

Bromsning kommer snart var så säker bra eller anus är frågan hehe:)
 

Bobo

Medlem
29 dec 2011
24
0
1
Skogsgläntan
245hk Vectorn åkte ut mot en Nytro 180hk med 32mm ripsawmatta och därifrån jag såg så var nog Boost betydligt mer än 10m efter Vectorn och kanske en 50-60m efter Apex Turbon som vann i finalen mot 180 Nytron med ca 40m.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ang. resning, så fick jag varken upp M8 turbon eller min nuvarande på nå res om jag inte rycker med allt jag har...

men lät förjävla härligt=) SKa se om jag får nån sista tur så man ka nfilma lite =)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vilken otrevlig ton det blev nu då..
Jag har själv sett en M8 153" -09 köra lika till 100 km/h mot en 162" Nytro 240 i lössnö så ingenting är omöjligt.
Efter 100 så seglade naturligtvis turbon iväg.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Det är svårt att få rättvisa kappkörningar på snö. Jag körde ikapp med en assult 800 12 och den kördeifrån mig lätt upp till 200m på halvlöst underlag (44 kammar) Men på hårdspår blev det tvärom för den stog stilla och tokspann. Asfalt/gräs/ is med dubb är nog rättvisaste körningarna.

Och res är helt ber på dag/före såklart. Samma dag som filmen togs kom en 300hk warrior på besök och den har 345/ 44 kammars matta. Inte ens den gick upp så den kunde köras på rullen den dagen. Normalt sett går den att weela i de flesta fören.

Kompisarens 900a med 41 kamms matta kan justeras så den reser mindre än min ,vi har skruvat så den ligger platt som en pankaka men accar lika bra som min ändå.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
kul tråd, men snälla bromsa skotern snart! har streckläst tråden, varenda inlägg osså slutar den utan bromsresultat! damnit! :D
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
instämmer ! mkt intressant teorier här men tyvärr är "Buttdynos" (åtminstone är min och dom flesta andras ) lika tillförlitliga som politikerlöften när sanninghen uppenbaras , att trimma är silver men att bromsa är guld var en bra replik , att ta på sig en GPS på strippen är väll inte de minsta man kan bemöda sig , de gör alltid jag och brukar ha en toppfart på 143-147 km/h med 800 cc 165 hp och 40-44 mm matta (då slipper man både titta och bli lurad av mattspinn och glädjemätare)
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Bara ett tips på en bänk, men vet det är alldeles för lååångt dit. Om nu den här härliga maskinen bänkas så finns det ju alltid folk som säger att just den bänken visar glädjesiffror. Kan då tipsa om att om thundern bänkas hos MC-Xpress så kan jag lovaaa att det inte är en som motsäger sig mot de siffrorna som blir då.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Bara ett tips på en bänk, men vet det är alldeles för lååångt dit. Om nu den här härliga maskinen bänkas så finns det ju alltid folk som säger att just den bänken visar glädjesiffror. Kan då tipsa om att om thundern bänkas hos MC-Xpress så kan jag lovaaa att det inte är en som motsäger sig mot de siffrorna som blir då.
MC-Xpress bromsar väl inte 2-takt längre?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Bromstid är beställd hos Ljunggrens men mycket göra hos firman har fördröjt bromsningen en aning. Någ gång efter påsk ska vi få se siffror,,bättre sent än aldrig :amuse:
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Bromstid är beställd hos Ljunggrens men mycket göra hos firman har fördröjt bromsningen en aning. Någ gång efter påsk ska vi få se siffror,,bättre sent än aldrig :amuse:
Kul! Dom verkar kompetenta,hoppas den vrider fram många farbröder.. Ska själv till Mulle
med srx´n ngn. gång i vår är det tänkt =) Lycka till!