Köpa Ski doo Alpine Rotax 640 1973/74

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tjäna, tänkt att köpa en gammal Alpine 640 på 40 hk med tillops av min klass kompis och jag har bjudit 500 spänn för den.
Han accepterade budet! Pappa sa att varför inte!?

Den har ett litet hål på undre framsidan av chasiet men det bör vara lätt att fixa för det är av glasfiber eller nåt för det är av nå väv.
Och huven skall poleras. Dynan stoppas om och bränle slangarna skall bytas ut. För annars funkar den utmärkt!

Vad tycks! Tännkte sälja den som en veteran :rock:
Eller ha den till pappa till hans födelsedag :D
Far och son med varsin muskel maskin!

(Vilken j###a samlare jag är! he he he! Eller hur?)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ett hål i fronten på undersidan. Den är av nå väv! Vette vad det är men tro mig :laugh: Kul jag fick svar på 45 sekunder hehehe! :beer:

Tänkte kanske till pappa när han fyller år i mars månad.... Fredag den 13:e (fail) haha!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Fan vad najs :) Tror att projektet inte tar mer än en dag. Den går utmätkt tydligen, nyrenoverad motor med nya lager och allt sen 20-30 mil sedan. Dynan stoppas om, fixa buken på den, huven poleras. Tar max en dag detta va? eller en lång dag åtminståne..... :laugh:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Fan vad najs :) Tror att projektet inte tar mer än en dag. Den går utmätkt tydligen, nyrenoverad motor med nya lager och allt sen 20-30 mil sedan. Dynan stoppas om, fixa buken på den, huven poleras. Tar max en dag detta va? eller en lång dag åtminståne..... :laugh:
Det som tar tid är väl att låta materialet du använder att torka :laugh:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
ja men vist, men det gör jag nog sist och jag skrev ju att det kommer ta en lång dag :D Men seriöst, vet att det kan ta tid för det att torka. Men det är inte mkt jobb! Slipper att måla den också. Ska visa pappa skotern i morn om han ids va till dom med mig. För min kompis pappa vill ju se sin gamla klass kompis också så! :beer:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nå längtar du efter att köra den då!? Ha kan knappt bärga mig till att släppa ur demonen från Grizzlyn :D Och Alpinen men vi har inte förhandlat klart än, men det går ju ännu. För dom sa ju bara att "om du ska ha den får du fixa den också!" Men det är chill, den går ju bättre än blysänket till Ockelbo Trioman f-400/2
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Grattis till bra köp till rätt kurs, är det fräsch motor o mattor på den så så blir det mycket kul framkomlighet.:)
Hålet i "baljan " fram är enkelt all laga, vart alltid hål då det tog emot där från sten och stubbar, bara plasta eller har du tid så borra lös hela baljan, rengör, förstärk med en aluplåt 2-3 mm tjock, 150-200 mm bred o så baljans bredd i längd på i bakkanten /insidan av baljan så håller det för vad som helst, glöm inte att ta upp dränerhål efter lagning.

:hmmmm:Efter otaliga timmar med Alpine i ungdomen på senare delen av 70-talet , sk empiriska studier så finns det några småsaker att tänka på.:hmmmm2:

  • Tillotsonförgasaren kräver skötsel som en baby, justeras efter väderlek osv, tändstiftsnyckel och bra färgseende är bra kompanjoner.
  • Många tycker Alpinen är klumpig/tungstyrd, böj skidan i en svag "bananform", ca 2 cm djupare i mitten samt bredda den3-4 cm på varje sida (uppvikta sidobrätten modell SLP Pro) så styr den som en dröm och bär dessutom bättre.
  • Kör du hårt så säkerställ att motorn får kylning, extra luftintag på fläktsidan kan behövas om det inte redan finns.
  • Kör du i djupsnö så täck främre luftintag så slipper du få in snö=vatten och bränna rem.
  • Underhåll o smörj primär och sekundär noga.
Finns otaliga sidor runt Alpine om du söker på google för tips o trix, här finns bla instruktionsböcker och reservdelslistor
http://www.skidooalpine.com/home

Lycka till:hello:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tack! Tänkte redan att bredda skidan, och så ska jag nog kanske följa ditt råd med förstärkningen där. För det lät som en bra idé :rolleyes:
Men vet du hur mkt kraft en sån där har i sig då?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tror att de i mitten av sjuttiotalet tog ut 40-50 hk ur 640, med bra vridmoment, det som var noga var att justera in och underhålla variatorn, framförallt i blötsnö med fullpackade band gick det åt remmar.

Monterade en sådan 640 motor i en 78:as Olympique 340 som jag då växlade upp rejält och den gick rätt hårt, egentligen för hårt då både kedjehus och motorfästen vart lite skeva, dåtidens maskiner var ju inte byggda för riktig hårdkörning och maskinen hamnade i skoterhimlen rätt snart då chassiet gav upp men då hade maskinen i alla fall gått ca 4000 mil med olika motorer
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tror att de i mitten av sjuttiotalet tog ut 40-50 hk ur 640, med bra vridmoment, det som var noga var att justera in och underhålla variatorn, framförallt i blötsnö med fullpackade band gick det åt remmar.

Monterade en sådan 640 motor i en 78:as Olympique 340 som jag då växlade upp rejält och den gick rätt hårt, egentligen för hårt då både kedjehus och motorfästen vart lite skeva, dåtidens maskiner var ju inte byggda för riktig hårdkörning och maskinen hamnade i skoterhimlen rätt snart då chassiet gav upp men då hade maskinen i alla fall gått ca 4000 mil med olika motorer
Dom sa att det ska vara 40 hästar i den.... kan det vara mer då?
Men fattar inte varför dom satte 503:an i dom när 640:n var så jävulskt stark? :stupid: Var det för mkt?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
503 är Rotax mest driftsäkra fläkt o snällare på bränsle så det var nog utveckling, sen gissar jag att effektkurvan på 503 passade bättre för de efterhand modernare kraven.

Hursomhelst skulle ett Alpinechassie med ett par summitboggies och en 1000 SDI motor vara kul...
 

Holländaren

Välkänd medlem
6 dec 2007
108
0
6
Tyvärr så är sanningen att det är 35 hästar i Alpine 640 motorn och inte mer. Löjlig, men sant.. Några 40-50 hästar har dom aldrig haft från fabriken, men mycket vrid, perfekt motor för en Alpine mao :) Topeffekten ligger runt 5500-6000 varv. Motorn har aldrig ändrats mellan 69-82 förutom att dom bytte till Mikuni gasare i 1980 och att det har funnits lite olika startmotorer till dom beroende på årsmodell.
TNT 640 -71/-72 hade 40 hästar men det var andra cylindrar, toppar och kolvar på dom, som gav högre komp och lite sportigare portning. Men risken att komma över en sån motor är inte så stor här i Sverige, vill nästan tro att det inte finns några alls. Jag har en TNT 640 -71 utan motor själv och utöver den har jag aldrig sett eller hört om några andra. I USA är dom väl inte sådär jätte vanliga heller men dom dyker upp lite då o då iaf.

Men 500 spänn var ju inget att säga om :) Hör av dig om du nån gång byter motor o vill bli av med 640:n.. För själv har man lite av en fetish för dom ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Näh..... Inte vill jag ha bort den där filuren, tror jag.....
Tror du att det går att sätta en Mikuni förgasare i den? Tillotsonen har torkat liksom... Eller kan man rensa den och byta membranet i den?

Tycker att en 640 låter fett! :rock: Storleksmässikt alltså :D
Men kan man typ göra så att den får mer effekt alls?
___________________________________________________________
ÖVRIGT PLADDER

Skicket på huven.... Det är bara halva kvar av den, men ska kolla efter en ny för det borde väll inte vara allt för svårt va?
Den har bara Fram-Back och inget friläge :confused: Kan det värkligen stämma?
Och om jag försöker att dra igång den så får man ju ryggskott, fan vad den är tung! Elstarten funkar inte heller. Vad kan det vara för fel. Har bytt batteriet. Och alla kontakter är i men det går ändå inte! För det finns inga relä eller så, men det finns nåt på startmotorn som ser ut som nåt sånt. Men ska kolla vidare på det där :hmmmm: Annars är den ju ganska fin. Inga övriga skador. Skulle behövas målas lite men inte i närheten av hur Grizzlyn såg ut.... tur det för orkar inte hålla på med en massa kratrar i färgen. Det kom med 40-50 st tändstift som inte funkar :laugh:
tändstiftet som var i på vänster gav gnista, inte den andra. Så måste köpa nya... Alla bränsleslangar var ruttna. :argh: Buken hade två hål och jag tror att jag svettsar dit rejäla stålplattor och förstärker så att det blir skoterns starkaste punkt :) Då ska inte en enda sten kunna buckla till den maskinen nå mer!

Motorn är ju renoverad inte allt för länge sedan. Nya lager och allt. Sen har den stått stilla i ett garage på en pall, den har stått ute en sommar nu. Växellådan skall vara funktionell.
Men ska bara se till att den går innan jag ställer undan den till nästa år så att jag kan fixa den. Man kanske hinner ta en tur...

oh boy... det vart lite mkt det där..... :eek:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Går det? Alltså ÄR reläet på starten?
Men om man kopplar direkt så, bränner man inte den då? För måste kolla det där för det ser ut som att kablarna måste bytas :hmmmm2: