Modifiera Pro X eller skaffa Switchback?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Observera att detta inte är något för köprådsforumet, utan en ren Polaris fråga.

Jag har alltså en Pro X 440 -03 som jag hakat i en VES700 i. Jag vet att jag kommer sakna lite lössnöegenskaper på den, och givetvis så finns funderingarna på ett skoterbyte.

Jag har då kollat på IQ Switchback 600 som ett alternativ.

Men frågan är om det är ett bättre alternativ att helt enkelt förlänga Pro X'n och hänga på en värre matta, plus andra skidor?

Jag gillar verkligen dämpningen och chassiets hårdhet, men frågan är om den passar som halvlång puderdunkare också?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
IQ Switchback 600 fram till -07 är kanonmaskiner, (men ge fan i 700 och 900), -08 och framåt 600-700-800 är snudd på skit...... hela skotern är ett enda sort feltänk, den går inte i snön och den har bedrövlig fjädring....

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Om jag ska skaffa SB så blir det ne 600HO inte nyare än -06.

Frågan är ju om min skoter går att få till en riktigt friåkningsmaskin istället?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Borde gå strålande att fixa till din maskin. Enklast är väl att köpa förlängningskitet till RR:en som finns hor Polarismånglarna för ca 3000:- då blir den 365 lång, (jag tror att dom skenförlängningarna ska passa). Sen är det bara att hitta lämplig matta. Sen skulle ajg nog ta bort all koppling i boggin så den blir bättre på att lyfta skidorna, skulle nog även kolla på att dra om styrstången som på -04 ProXR, dyra grejjer att köpa men den händige fixar det själv.

Har inte kollat upp vad S/B 600orna kostar, risken är ju att det inte blir så mkt dyrare att byta sej en sån än att bygga om men det ser du ju..... och även om en ProX är en kanonmaskin så är faktiskt IQn trevligare köra. S/Bn har f.ö RMKns boggi vilket gör att den väl klarar allt en vanlig människa kan utsätta den för men man kanske ska undvika stadiumkross =)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Du kan förmodligen utan problem få lös en SB600 för 50 lakan, vilket betyder att man inte har mer än 10-15 att röra sig med om man ska modifiera Pro X'n.

IQ'n är såklart en mer uppdaterad och trevligare maskin, så det vore förmodligen dumt att dunka ner ännu mer slantar i Pro X'n.
Förlängningskitet går på 3 lakan, en matta på 5-8, så det plockar på ruskigt fort.

Ska räkna och fundera på vad en ombyggnation skulle gå lös på och sen jämföra med ett byte.

Se gärna min köprådstråd ang SB om du känner för att besvara några frågor i just det ämnet.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan bara säga såhär.. SB är inte lika extrem i dämpning osv som din maskin..vilket kommer kosta en del om du ska ha samma...

kolla om du hittar nån matta begat och så gör du egna förlängare/lämnar in om du inte kan fräsa i maskin.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Att bygga om den jag har låter ju ändå som det absolut roligaste och "häftigaste"..
Visst, det är ett äldre chassie, men körställningen känns modernare än t ex Arctics M/F/C-serie (enligt mig).

JAAG, hur menar du med ta bort all koppling i boggien?

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Att bygga om den jag har låter ju ändå som det absolut roligaste och "häftigaste"..
Visst, det är ett äldre chassie, men körställningen känns modernare än t ex Arctics M/F/C-serie (enligt mig).

JAAG, hur menar du med ta bort all koppling i boggien?
Bort med klackarna i bakre saxen.

/
Bola.......

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Precis, ta loss bakre klackarna. Dom främdre kan du ha kvar men flytta dom så långt fram som möjligt.

-07ans SB hade chimsningsbara FOX tror jag, har -06an det också, (minns inte), så går dom dämparna få till riktigt bra.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Kanske man ska köpa på sig en beggad matta och ett förlängningskit och prova.
Det vore ju lite coolt att åka förlängd Pro X 440 med VES700 i såklart! :)

Ang SB så lät det också trevligt, men förstod jag det rätt så var inte 07an någon höjdarmaskin?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Förresten,

Kom över en skaplig 51mm matta, 365 till rätt peng.
Vad tror ni om att kapa ner den till 44-47mm och kapa ur för kylarna?

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Kan nog vara ett bra val att skippa förlängning, för jag läste i en tidning att när Polaris byggde switchback började dom med att förlänga en vanlig edge.. Men den fick sämre lössnö egenskaper än gen2 rmk´n. Men de kan ju vara bättre att förlänga pro-x än edge efter som att deras framvagn inte är lika och det va bland annat en sak som dom byggde om.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
xtremerider ->

Känns som hela chassiet och setupen på min Pro X440 (som faktiskt delar chassie osv med XR800) inte kommer att passa bra som förlängd, men jag vet inte.

Kör nog så mycket jag kan i vinter, så får man se om ett byte blir aktuellt istället.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ja du har ju hela förra vinterna ttt ta igen så du läre ju köra utav tusan!!:eyebrows:
själv blir man väl sittandes i kapellet i tall¨sen och skruvar på nån gammal cross!! haha skål