Renovering och mod av zl 500

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Grymt fin!

Vad tycker du om skruvdubben? Jag var sjukt nöjd med dessa på min förra maskin och lovade mig själv att aldrig åka odubbat mer.

(Tyvärr så funkar inte såna dubbar med 51mm kammar som jag har nu.)

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tackar:D Jag tyckte att det blev en grym skillnad, väldigt skönt att ha lite grepp även på hårt underlag. Men ångrar nu i efterhand lite att jag inte gick på riktiga dubb direkt :)

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
Tackar:D Jag tyckte att det blev en grym skillnad, väldigt skönt att ha lite grepp även på hårt underlag. Men ångrar nu i efterhand lite att jag inte gick på riktiga dubb direkt :)
jag kör också med dubbar, fast jag tog bort hälften när jag rev sönder mina kylare :bawling::bawling: har bara i mitten där det glesar mellan kylarna :p

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
ja jäklar vad fint med floatare:) vart det nå skillnad? jag skulle vilja ha upp min också lite i framändan.
Tack:biggrin1: Nu har jag kört första provturen och kan säga att det blev en grym skillnad mot förut. Det bästa förutom att floaten är sjukt sköna, är att buken inte ligger och slickar backen längre. Det känns verkligen att den blev högre i framvagnen. Så detta är någonting jag verkligen rekommenderar om du bara har råd, annars kan du ju försöka få tag i ett par zero-pro eller clicker från de nyare zr:en. De dämparna är visst längre.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Okej. Undrar om du inte vinner lite höjd genom att göra som "zl 600" ? Kanske något du borde sikta mot?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Sådär! Nu är det sommar igen och det betyder lite mod inför vinter. Eftersom den ska säljas till våren så ska jag inte göra några extrema saker, jag var lite sugen på ett 600-kit men ändrade mig i sista sekund.:p

Gjort: Meshtyg i huven, handtagsskydd, tagit bort skruvdubben, tagit bort en bricka i sekundärvariatorn (för att få rätt remspänning), lagt några lager Liquisole på insugsgummina.

Ska göras: Tvätta, Måla om avgassystem, bättra på färg på diverse ställen (fotsteg mm), Nya boggiedämpare+ fjädrar samt alu fjäderspännare, Sänka boggien, lyktdelare, 4" styrhöjare.

Här är lite bilder:

Last edited:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Idag så kan jag bocka av lite saker på listan. Tog och tvättade motorrummet lite samt tog lös avgassystemet. Sandpapprade och målade pipan och sen så försökte jag få ihop en lyktdelare. Här kommer bilder på resultatet:smile1:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tackar tackar :) Jo, det finns inget bättre än att ha maskinen på gården och kunna skruva lite när man vill! Nu när jag kommer hem så ska boggien lös..

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Japp! Allt i dämparväg i boggien är helt slut, jag hittade en komplett zr boggie och väntar bara på att ägaren ska höra av sig. Sen blir det nya fjädrar och förhoppningsvir ett par sådana här:

Sen så sitter boggien i originalfästena, inte på dropbrackets. Så jag ska sänka den både fram och bak :)

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tack:) Haha, jag vet! Får se om jag orkar försöka på en ny.. eller bara slita bort den :p