hemmagjord slutburk

Status
Stängd för vidare inlägg.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du kommer tappa effekt iallafall.. låt mig gissa iaf -5hp.. bara för personen kan svetsa så betyder inte det han kan räkna ut vad de ska vara för mottryck :)

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Hej jag funderar på att köpa denna slutburk till min lynx enduro 600sp-02 den ser ju väldigt seriöst gjord ut på bild. men tror ni att jag kommer att tappa effekt så att det märks. tror ni att den passar över huvudtaget?

http://www.blocket.se/jamtland/Slutburk_till_Skidoo_24983195.htm?ca=2&w=3

Mvh
frågan är ju om konan passar till din skoter. du kmr nog inte märka av så mkt effekt förlust, men antingen går den bätrre eller sämmre..

och du lär ju få kapa nå hål för den är ju inte ens till samma skoter

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Men det kan ju vara så att killen vet vad han gör alltså att han vet vad det ska vara för mottryck och han säger ju att han ska ha följt ritningarna efter mbrp:s och jag kollade på mbrp:s hemsida och det är exakt samma slutburk på 99:ans summit som på 01:ans mxz och jag har samma motor som på mxz:an så den borde ju passa.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Men det kan ju vara så att killen vet vad han gör alltså att han vet vad det ska vara för mottryck och han säger ju att han ska ha följt ritningarna efter mbrp:s och jag kollade på mbrp:s hemsida och det är exakt samma slutburk på 99:ans summit som på 01:ans mxz och jag har samma motor som på mxz:an så den borde ju passa.

man ska inte kika så mkt på siffrorna företagen visar... enda slutburken jag vet som är bevisat att de kan ge 2-3hk är tikkas PPS burk.. ev. ingen effektförlust alls...
du kommer garranterat tappa 5hk på sin höjd..kanske mindre..dock kommer du inte märka av detta..då du aldrig som jag nästan kan konstatera inte bestyckar varje gång du ska ut å köra...eller ställer in maskinen..är de -10 på fredag och du kör..sen lördag så är de -5 kanske..då har du kanske tappa 2hk för att maskinen får lite lite för mkt soppa..detta känner du inte av såklart..

kanske överdrev lite.men i stortsett så märker man inte av de. för oftast kör folk med maskiner som inte alls ger så mkt som dom ska ge då de går alldeles för fett...

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
¨

Burken är räknad på mot just dom pipor som sitter på ööööööööviken maskin det nu var den var byggd till????

Det innebär att det inte helt säkert är lämpligt mot tryck till just dina pipor,, dom kör INTE lika pipor på flerra olika modeller.. Summit har en trimningsgrad och pipor och burk ,,,och mxz har en annan trimgrad..

helt enkelöt gäller det att summit och mzz har lika piopr och grovlek på stuinger för attd et ska stämma bra...

Men OK så jäkla noga är det inte om mán kan tänka sig en förlust på 3-7 hk:notrust: (jag kan inte tänka mig det)

Men om man kan tänka sig det
Då är huvudsaken att det perforerade röret som går genom burken mäter minst 48-mm inv mått,,GENOM HELA burken!! Då kan du åka utan risk för kärnobelkolvar,

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
jag har pratat med killen nu och det är hans kompis som har byggt den, han har skurit isär en mbrp slutburk till en 600 och byggt efter den. jag skulle få slutburken för 400kr tycker ni att jag ska köpa den.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Byggde en egen efter en speedtechburk den hade 2" hela vägen från stinger till utblås så jag gjorde likt med en 2" Simons billjuddämpare med enligt mig grymt resultat. [ame]http://www.youtube.com/watch?v=lzVZJRbhBOg[/ame]

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
enbart ljudet ger minst + 25 hp ! så även om man tappar 5-10 hk och motorn bygger effekt sävligare ger jag mig fn på att 9 av 10 upplever prestandan som bättre ! en sak jag lärt mig är hur svårt de är att "känna" skillnad , en referns maskin är nästan ett måsta att ha , 5 starter på samma underlag , byt burk å kör igen ....

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
okej men eftersom att den här burken är gjort exakt likadan som mbrp burken så kan den väl vara lika bra. Den måste väl iallafall vara lika bra som en speedtech burk:p

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
Enligt här på forumet så ska speedtech burken vara den sämsta på marknaden. Så jag tänkte eftersom att den här hemmagjorda burken är gjord efter mbrp:s ritningar och mbrp ska tydligen vara en av dom bästa på marknaden så den måste ju vara lika bra som en mbrp eller minst lika bra som en speedtech.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
kollar du genom forumet så får du se att en övervägande mängd medlemmar anser orignal vara bäst.(igen effektförlust eller vinnst och en vettig ljudnivå som inte retar upp en massa människor och djur)

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
byggde denna starka burk sj. å pröva sen med org med org gick skoter som ett röv hål jämnfört med burken ja byggde. skotern skottar på som aldrig förr. blev ett mkt lyckat resultat och mkt skönt ljud:evil:

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=gD2A0V-awik[/ame]

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
nu har jag köpt burken får den till veckan hoppas bara att jag blir nöjd :)

dieselknugen jävligt bra jobbat med den där burken låter förjävla skönt och väldigt vass för en 500 :D

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
nu har jag köpt burken får den till veckan hoppas bara att jag blir nöjd :)

dieselknugen jävligt bra jobbat med den där burken låter förjävla skönt och väldigt vass för en 500 :D
man tackar
har pilla i gasarna så nu är den ännu rappare=)

Status
Stängd för vidare inlägg.