XCR 440 Skurit??

ö-vik

Aktiv medlem
11 mar 2007
52
0
1
Ö-vik
HEJ
Har en XCR 440 sp - 96 som stannade idag , det lät som om soppan tog slut men det gjorde det inte.
När jag skulle starta den igen så var den stum.
När jag vred på variatorn så lossnade motorn och den går nu att dra runt med startsnöret.
Problemet är att det låter som "järn mot järn" när den dras runt.
Fyllde i en skvätt 2-taktsolja i cylindrarna men den låter likadant.
Förra ägaren sa att kolvarna var nya.
Oljeinblandningen är borttagen och jag har blandad bensin i den (drygt 2% mobilolja)
Någon som har något tips innan den rivs ner?
Vad kan det ha hänt?
 

ö-vik

Aktiv medlem
11 mar 2007
52
0
1
Ö-vik
Får kolla i helgen vad som hänt , har -20 i garaget just nu så......
En fråga : Hur fet blandning får den med blandningen inkopplad?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
inte under 2.5% gissar jag på, dom 440 jag vet ska ha kring 3% pga så stort effektuttag, och känslig är dom också för mycket och du knäcker lätt stift :p förmodar att det är en lc eller ?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
liquid cooled dvs vätskekyld ;) tänkte så det inte är en fläktis för dom går ju inte lika hårt direkt.

Och jag uppdaterar inte innan jag skriver inlägg märkte jag :cheesy:
 
Last edited:

ö-vik

Aktiv medlem
11 mar 2007
52
0
1
Ö-vik
Öppnade på cylindrarna i -18 grader men ser inget fel.
Däremot så hugger det i ett läge när den dras runt , funderar på om det kanske kan vara nåt inne i magneten som spökar eller ett ramlager.
Förslag på hur svänghjulet tas loss enklast??
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ut med motorn säger jag..klart lättaste.. mkt enklare å se felen när du har motorn på bänken..samt att du slipper stå å trockla in en avdragare till svänghjulet och sen ser du attde inte är de..och måste likförbannat ut med motorn för att byta lager:)...

hur du får lös dem är ganska enkelt:) finns speciella avdragare som kostar nån hundring..jag gjorde min egna..mkt enkelt och funkar...tog ett tjockt plattjärn.borrade hål exakt efter hålen som sitter i magneten.. sen tog ja ett stort hål i mitten för typ m12 eller m14..och en mutter på "insidan".. mellan plattjärnet och magneten.sen en bult igenom hålet och muttern då..sen nog långa skruvar å skruvar fast i magneten..sen tog ja försiktigt med mutterdragare och knacka..fick värma en magnet för att få lös den..

lite heavymeck men de funkar:)
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Hmm, mutterdragare är inte bra för veven direkt och limmet magneterna sitter med gillar inte värme heller...
 

ö-vik

Aktiv medlem
11 mar 2007
52
0
1
Ö-vik
vintern satte stopp för skruvandet i dag......
Nya tag nästa år , känns fortfarande som om det KAN vara något i magneten då det "hugger" på bara ett ställe då den dras runt.
Dessutom så stannade den innan den vart stum.
Det är ju inte vevlager eller kolvarna i alla fall.
Började att ta loss motorn idag men blåsten och snön satta stopp då enda alternativet är att stå ute för garaget är ockuperat av en riven bil....
 

ö-vik

Aktiv medlem
11 mar 2007
52
0
1
Ö-vik
Det var vevaxellagren varav ett hade "exploderat" , en bit borta på yttre banan på variatorsidan.
Dessutom så var magneten trasig , ena skruven till tändplattan var borta ..
Det KAN ha uppstått när vi våldade loss svänghjulet eller så hade det hänt innan vi gav oss på det.
Fick värma rejält innan det släppte av konan.