Pro Xr 440 vs. Pro Xr 800

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
är körställningen lika? dvs är styrstången dragen lika, lika långt fram? tank å dyna lika långt fram? vad skiljer dem åt körställningsmässigt?

tacksam för seriösa svar

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nej, det är inte samma körställning på XR800 och XR440.

440n har stången över motorn, och 800an har stången under motorn.
Det är en vassare körställning på XR440.
XR800 delar chassie med X440 -03.

Behöver du mer information är det bara att skrika till så kan jag svara :)

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Nej, det är inte samma körställning på XR800 och XR440.

440n har stången över motorn, och 800an har stången under motorn.
Det är en vassare körställning på XR440.
XR800 delar chassie med X440 -03.

Behöver du mer information är det bara att skrika till så kan jag svara :)

aha okey, skulle en styranordning från en xr440 passa rakt i en xr800? lr går det utan svårighet att få dit styret lika långt fram på 800:an som på 440:in? anledningen e att jag i all hast lyckats provköra en av varje sort vid olika tillfällen men inte kom ihåg hur det var, men jag har för mig att 440:in kändes bättre i ställningen...

lr är det enda rätta att köpa en 440 å 800 konvertera?? (jag är ju ute efter 440:ns körställning!)

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
aha okey, skulle en styranordning från en xr440 passa rakt i en xr800? lr går det utan svårighet att få dit styret lika långt fram på 800:an som på 440:in? anledningen e att jag i all hast lyckats provköra en av varje sort vid olika tillfällen men inte kom ihåg hur det var, men jag har för mig att 440:in kändes bättre i ställningen...

lr är det enda rätta att köpa en 440 å 800 konvertera?? (jag är ju ute efter 440:ns körställning!)

helt ärligt så är de inte värt heller.. man får ju en iq pro för samma pengar... (pro xr 440 + liberty 800 typ ..lika bra å köpa en sån... man måste ju ändå ha stora tanken på 440in går ju inte köra omkring med bara 11 liter..

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
helt ärligt så är de inte värt heller.. man får ju en iq pro för samma pengar... (pro xr 440 + liberty 800 typ ..lika bra å köpa en sån... man måste ju ändå ha stora tanken på 440in går ju inte köra omkring med bara 11 liter..

jag är med på hur du tänker, men jag har haft iqrr å gillade inte den maskinen, jag vill ha en pro xr, därför jag bemödade mig att starta denna tråd

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Lilla tanken är inte på 11 liter, den är på 19 liter.
Vad gäller att bygga om till styrstången över motorn, så har jag sett flertalet sådana byggen på Hardcoresledder, så ta en titt där.
XR440, ha ren råare och mer stå-upp körställning, helt klart!

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
jag är med på hur du tänker, men jag har haft iqrr å gillade inte den maskinen, jag vill ha en pro xr, därför jag bemödade mig att starta denna tråd

ja då är de bara å börja leta objekt å bygga... pro xr 440 är en grym skoter... hade en rätt duktigt preppad xr 800 förut.. tycker de räcker med den körställningen.. eller har 440in hålkarna längre fram oxå??? men som sagt 11 eller 19 liter.. man måste ju ha stora tanken.. inte så ös fara ut på fjället å ha så lite soppa med sig.. även om man har 5-10 liters dunk oxå är de ju för lite... å då blir ju körställningen lidande.. för tanken sväller ju ut utanför chassit..

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
ja då är de bara å börja leta objekt å bygga... pro xr 440 är en grym skoter... hade en rätt duktigt preppad xr 800 förut.. tycker de räcker med den körställningen.. eller har 440in hålkarna längre fram oxå??? men som sagt 11 eller 19 liter.. man måste ju ha stora tanken.. inte så ös fara ut på fjället å ha så lite soppa med sig.. även om man har 5-10 liters dunk oxå är de ju för lite... å då blir ju körställningen lidande.. för tanken sväller ju ut utanför chassit..

ja jag får göra det, ska försöka åka lite på kin srx medans jag letar reda på en maskin att bygga om, finns inte så bra utbud bara... sen ang. tanken så tigar man ju en som rymmer tillräckligt å inkräktar på benutrymmet så lite som möjligt.

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
ja jag får göra det, ska försöka åka lite på kin srx medans jag letar reda på en maskin att bygga om, finns inte så bra utbud bara... sen ang. tanken så tigar man ju en som rymmer tillräckligt å inkräktar på benutrymmet så lite som möjligt.

går ju bygga me revtank å dyna oxå.. men då förlorar den som charmen..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Det går bulta på 440ns styrstång och grejjer på 800an, men det är en hel del skruvning.
440n har även en annan båge under styrstången, (ovanför tanken), som inte passar bra ihop med någon stor tank jag vet av i alla fall, snyggaste bygget jag sett hade använt tank och dyna från någon -06as förgasar 600a av IQ RMK eller S/B monterat på en 440 -04.
Fotholkarna ska nog vara på samma ställe mellan årsmodellerna.

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Jag hade stora tanken på min Xr440 och jag tyckte att den blev för bred.
Är ca 170cm lång och dynan hamnade för långt bak och man fick stå bredbent om man skulle stå i fothålkarna.
Annars ruskigt rolig maskin!