F7 - så bra som alla påstår?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Hallå!

Är som på jakt efter en ny skoter.
Kraven är att den inte ska göra bort sig utanför leden, bra klipp i motorn och dessutom vill jag att den ska ha en skön körställning.

Jag har alltid tänkt att F-serien går bort pga det senare, men kanske går jag runt och tänker på fel sätt?

Hur anser ni F-serien fungera utanför leden samt till diverse busåkning?

Är det bättre att gå på Rev eller Revo, som jag varit inne på fram till nu?

Man blir dum i huvudet utav att leta skoter, så är det bara.:ciao:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Allt handlar om hur mkt pengar man är villig att hosta upp för en skoter, det är ju det som avgör vilka modeller som kan vara aktuella :)

Vet dock att grannens sprack i chassiet och den var inte gammal då... eller många mil.
Min favorit är Lynx RAVE -06 och frammåt för bus, för snabb körning på fina leder.. så ja RX1 :)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Bättre än vad många säger?
Jag tycker den rekommenderas och lovordas i parti och minut, kan den verkligen vara bättre än så?

berrob-> Visst är det så, pengar styr allt. Min budget ligger någonstans runt 40 000;-

Jag har liksom fått för mig att F7an är en ledräser utav rang, men i övrigt så är den sådär? Att råpumpa led, är inte riktigt min grej :p

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Bättre än vad många säger?
Jag tycker den rekommenderas och lovordas i parti och minut, kan den verkligen vara bättre än så?

berrob-> Visst är det så, pengar styr allt. Min budget ligger någonstans runt 40 000;-

Jag har liksom fått för mig att F7an är en ledräser utav rang, men i övrigt så är den sådär? Att råpumpa led, är inte riktigt min grej :p

den är bättre än vad folk säger. försök att testa en och komma loss utanför leden så märker du att det är en skoter som du vill ha :mad2:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Efter leden finns det nog inte mycket som hänger på och den är absolut inte dålig utanför leden heller, nu är det inte en renodlad lössnö skoter för den delen heller men den flyter väldigt bra på snön för att räknas som en "kort" skoter, är faktisk den bästa KORTA skotern jag kört i lössnö.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den är riktigt grym F-serien. Inte många nya led racers som hänger med den på led. Och sen när man svänger av leden så märker man hur bra den går utanför leden. Det går då bäst utanför leden av alla dom korta maskiner jag har kört.

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Nu kanske detta blir fel, MEN körställningsmässigt svar kan jag ge! Jag hade en F5a -04 förr, och innan det körde jag många mil på min brors rev 600 -04, och nu senast en enduro 700 -01.

Körställningen var lätt bäst på reven. F5an bäst på leden och Enduron bäst utanför (dock med slppp och 38)

MVH / Andreas

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
F7:an är en superskoter!
Lätt
Mycket att köra med
snabb på led och går mycket bra utanför.
Förvånansvärt skottsäker.
Lättstartad för att var en 700
Lätt att trimma till i alla fall 150 hk.
Bränner inte slides, ens på blankis och den går otroligt fort... men...

Den har en obekväm körställning,
Låter högt.
Kräver resoluta tag för att åka fort.
Dålig detaljkvalitet, saker faller av och det är stor risk för sprickor.
Kolla efter lösa nitar runt fotholkarna.
Många är tuktade, köp en fin!

Last edited:

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
oerhört driftsäker och kompetent skoter. 05 ans motor har jag bara gott att säga om. tål hur mycket stryk som helst.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Finns en vässad 04a på blocket som jag funderar lite på..
Finns även en standard 05a black widow.

Fan vad svårt det är med skotrar, men kanske att man skulle prova på en kisse en vinter eller två....

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Den där vässade 04an skulle inte varit fel med en 44as matta och andra skidor. Det skulle bli en riktigt grym killer !!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Av alla de korta maskiner jag kört så är F-serien överlägset bäst. Och då struntar jag fullständigt i hur "bra" körställning rev, iq, och andra nya maskiner har :p

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
Har min andra F7:a nu.skulle Aldrig byta den mot nått i samma prisklass...no way..
fan att ja inte kom i håg vilken snowrider d va dom testa massa nya skotrar mot f7:an å skröt upp den å tyckte den höll måttet fortfarande

ang körställningen..köp en lite högre höjjare å fatbar.helt perfekt

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Var en som skulle kolla på den på Lördag, om den är kvar så åker jag och kollar.

Brorsans polare åker en gammal F7a, så jag ska ta och provköra den och se vad jag tycker om dom. Men som ni säger så löser ju en höjare och annat styre det hela, dock inget fatbar för min del. Jag ska ha hooks och rakt styre ;)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Hur skiljer sig dämparuppsättningen mellan årsmodellerna?
05an har ju fjäderlösa float, medans de tidigare har Fox med fjäder.

Vilken årsmodell är att föredra - samt varför?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja 06an är ju att föredra med bästa mappen, alla förstärkningar och TROR det är annan schims i dämparna.
Men har man inte råd med den så ska man försöka få en 05a dels för att den fått mer förstärkningar och Fox float.

04a kom det nån förstärkning till chassiet men kommer inte ihåg vilken det var.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
03 och 04 spricker i bocken på tunneln.

Min uppsrämda F7a jag hade var betydliget roligare att köra än vad min Pro-X 440 med 800 var.

Hittar du en FIN (ganska svårt) F7'a så slå till.

Det spricker gärna i boggieskenorna också.
Kommer inte ihåg allt nu.