IQ Shift

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Känns som jag kommer bli Polaris troget ändå, och köpa mig en utav ovanstående skotrar.
Vad är skilladerna egentligen?
Shiften ser bättre ut chassiemässigt, och även körställningsmässigt?

Dämparna är värre på HO'n samt mattan original, men jag kommer köpa beggat och då är de flesta mattor utbytta eller kommer bli utbytt av mig, så vi skippar mattsnacket.. :)

Är det Ryde FX på Shiften och Walker Evans på HO'n?

Läste någonstans att Shift har RAW chassiet, vad innebär det?

Många frågor kräver många svar.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Sv: Skillnad på IQ HO och IQ Shift?

är det inte lika chassi? samma årsmodell så att säga....cfi vs. förgasare? i år -10 så har även shiften cfi. sen så är det olika dämpare som du redan noterat...enklare instumentering(på dom äldre shift)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland

Beasten,

Jag vet inte om de delar chassie faktiskt. Tänkte att nån guru skulle få förklara det bland anant :)

anteisr

Medlem
8 feb 2007
28
0
1

Hej

Skotrarna är identiska chassi mässigt med skillnaden att shift hade sämre grejjer (dämpare, matta, förgasare och instrumenteringen bara hast mätare på shift -09. ). Shiften har alltid haft freestyle dynan där 600 ho har haft den där dynan med baklyse i samt fack. Plus att 600 ho har haft rider select systemet

//Anders

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland

Åhfan, jag var helt säker på att Shiften fick ett uppdaterat chassie när den kom -08, se så fel man kan ha.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland

Vad tycker folk om Shift då?
Bortse från den veka mattan som finns original, då denna är bytt eller kommer bytas om jag köper en.

Dämparna verkar duga åt en vanlig svensson, åtminstone ett par hundra mil.
Passar dämpare ifrån XR800 t ex?

Ös på med info tack.

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Köpte en shift -08 igår. Jättenöjd! Om vi skippar mattsnacket så:
Väldigt lätthanterlig, den gör precis vad man vill att den ska.
Kanon på leden, dock så måste dämparn i boggien bytas. Slår igenom om man pressar den.
Dämparna fram funkar bra ( för mig iallafall )
Lite svårstartad då den är varm, men inget störande.

Har inte hunnit pumpa puder ännu, men enligt rykten så ska detta funka utmärkt med rätt matta.

Jag ska slänga på lite lull, styrhöjare, rem och hooks.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Intressant läsning!

Att byta dämpare och matta verkar som vara något man får ställa in sig på att göra allt eftersom. Men jag gillar att pyssla lite, så det kan vara bra! :)

Men det är lite synd att de flesta som kommer ut är rätt högt prissatta pga lågt miltal. En som gått 2-300 mil bör man lätt få för 50?

Dom som gått 50 mil går ju för omkring 55 verkar det som.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Går det in 44mm matta av valfri sort, eller måste man kapa ur för kylarna eller köpa polaris egen racematta? :)

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
polarn´kör med 44:a och det funkade direkt. Vet inte vilket märke han har, men jag har för mig att det är camoplast. Sedan vet jag inte om man måste köra med non-slip.

Min satt det 32mm på, och jag var mycket tveksam till om det skulle funka, men på leden är det ju inga problem, bara lite kul att köra med lite ställ i tvära kurvor.
Får väl se om det går åt h-vete då man ger sig ut i djupsnön....hehe

Jo, beg.priserna är ju fortfarande lite höga. Jag pröjsade 55 för min som har gått 140 mil.
Så det är nog inte helt lätt att komma ner på 50 med tanke på hur få det finns till salu just nu.
Begpriserna ligger ju ganska högt p.g.a att nypriserna detta år är så höga.
Såg det fanns en i Ö-sund för 58....

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Får jag lös en mellan 50 och 55 så slår jag till, men det är just som du säger - utbudet är dåligt.

Den i Ö-sund var enligt säljaren "tingad", så den fick jag inte köpa :p

Hur tycker du att dina dämpare fungerar?

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Som jag nämnde i tidigare inlägg, så funkar dämparna fram jättebra. Boggien slår igenom om jag pressar den hårt på guppig led.
Har ännu inte testat att ställa returfjädringen i boggien, och jag vet ännu inte hur den är ställd i dagsläget, så det ska jag kika på först och främst innan jag byter dämp ...

Ska tilläggas att jag väger 70 kg.

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Så, testat att ställa fjädringen i boggien till "Hard" (finns tre lägen)......
Slår inte igenom längre, däremot så fick man en hoppjerka till boggie. Kanske "medium"-läget vore något, men det lutar åt att byta dämp.
Tror det blir en Engans, såg det var kanonpris på dem...

Monterat på 5.25" pungspräckare, hooks och burkrem och detta blev jag mycket nöjd med!

En annan grej jag noterade under dagens körning, är att jag skulle velat haft något smalare dyna...

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Otroligt nyttig information som du delar med dig utav.
Jag är otroligt sugen att göra affär på en Shift, men det säljs ju inga begagnat.. :/

Kolla om dämpare ifrån Pro X/XR/X2 passar, otroligt bra dämperi på de maskinerna, och borde gå att hitta väldigt billigt.

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
pungspräckare=styrhöjare :biggrin1:

Testade "Medium" igår utan lyckat resultat.
Dämpen ska bytas...thats it.

En annan liten grej jag har funderat över är växellådan. Känns inte som klockren, då man från stillastående får en extremt liten fördröjning vid gaspådrag.

Nu kan det vara så att jag är lite petig, då jag tidigare hade en CF8:a med DiamondDrive......eller så har jag bara blivit gammal:shocked::biggrin1:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Problemet med dämparinställningarna som du provat dig på är väl att de enbart justerar fjäderspänningen? :)
Kanonpris på Engans, vad innebär det?

Byter du båda boggiedämparna?