Driva datorfläktar med skoter

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hade tänkt flytta runt på lite luft under huven på en arctic.

Eftersom att jag inte kan nåt om el så undrar jag vad som måste göras. Ska vara inkopplat hela tiden och starta samtidigt som man startar skotern. Hur ska man göra för att få till nåt sånt?

edit: Förresten, är datorfläktar lämpliga överhuvudtaget?

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Rusch: Det där var vad jag sökte.
Nå nu har jag valt fläkt.
Visst ska man ha annat volttal om man ska seriekoppla några fläktar? För om jag har förstått det rätt så är det en spänningsförlust över varje fläkt?

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Seriekoppla inte fläktarna. Parallellkoppla dem istället. Fläktarna är troligtvis 12v. Vilket är precis vad du har i skotern. Om du då ska seriekoppla 2 fläktar så måste varje fläkt vara på 6 volt. 3 fläktar i serie = 4v osv osv.. Hursomhelst så vinner du inget på att seriekoppla. Har du batteri i skotern? Om inte, kolla så att du har likström, annars måste du köpa en likriktarbrygga också.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Vad har du för skoter som det inte går att få upp ett snyggt hål i huven och slippa koppla onödig el? datorfläktar håller troligtvis inte när det kommer in snö under huven, det finns fina coola luftintag/ventileringar att köpa för att sätta i tex sidokåpor eller i huv och baljan tex

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hade tänkt flytta runt på lite luft under huven på en arctic.

Eftersom att jag inte kan nåt om el så undrar jag vad som måste göras. Ska vara inkopplat hela tiden och starta samtidigt som man startar skotern. Hur ska man göra för att få till nåt sånt?

edit: Förresten, är datorfläktar lämpliga överhuvudtaget?
Något sådant här kanske?
http://pssk.se/vbulletin/showthread.php?253-Turbosats-monterad

Kommer inte säkert ihåg men tror jag sett detta även här på forumet

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om du nu nödvändigtvis ska ha en fläkt, ta en liten elfläkt från en hoj, fyrhjuling eller skoter så är det större risk att den överlever under huven.

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Datorfläktar är förvånansvärt tåliga faktiskt. Fast frågan är ju om den lilla luftvolymen de förflyttar gör nån nytta överhuvudtaget.

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
har aldrig haft problem med varmgång på en artic å ja har nästan bara ägt de. men termostat osv kan ställa till de elle dålig vattenpump. små fläktar gör nog inte mycke! vad är de för artic? å dra alla över samma kant e dåligt. alla skotrar har sina brister å mycke kan bero på föregående ägare har skruva i nå som dom inte kan...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Seriekoppla inte fläktarna. Parallellkoppla dem istället. Fläktarna är troligtvis 12v. Vilket är precis vad du har i skotern. Om du då ska seriekoppla 2 fläktar så måste varje fläkt vara på 6 volt. 3 fläktar i serie = 4v osv osv.. Hursomhelst så vinner du inget på att seriekoppla. Har du batteri i skotern? Om inte, kolla så att du har likström, annars måste du köpa en likriktarbrygga också.
Jag kom att tänka på det när jag såg att den länken som rusch gav hade 5V-fläktar.

Men jag tror jag har valt fläktar nu. Var ska man ta strömmen? Och hur?

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Mitt råd skippa fläktar och gör vent hål istället.
Bara rappel med fläktar och dom kommer inte att kunna leverera lika mycket luft som vartvinden.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Låter som du behöver en sån här fläkt, har en sån dator själv med samma fel som blivit skrotad och jag kan intyga att den fläkten blåser :cheesy:
En vanlig processorfläkt drar runt 0,2A, den här ligger på 2,65A vid 12V :afraid:

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=BX7PlUwrO8U[/ame]

Dom låter mycket värre i verkligheten

edit: eller sätt den i insuget och använd som turbo, låter som en sån iaf

edit2: bättre film

Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . jag kommer ihåg ett reklamblad från AC fårn nåtto år sen, just som deras nuvarande racer var i rampljustet. Där så fick i mittuppslaget se Tucker hibberts (tro jag de var) maskin och alla filurigheter han hade. Därbland en EL FLÄKT mot variatorerna..

Man ska ha i åtanke att de e långtifrån ofta man har mkt fartvind som kan kyla, vad är genomsnitts hastigheten på en skoter skulle ni tippa? 50-30kmh under sin livstid.. Visst äre många gånger låångt över dessa hastigheter, men tror ni de e då de e som mest påfrestning av remmen?

Eller är den kanske som allra högst i buskörning i djup eller tung snö?
då farten på masingen är låg, fartvinden är närmare 0 och remmen nästan slirar, i de fallet så skulle jag gärna ha en duktig fläkt mot mina variatorer..
duktig = driftsäker, lååg vikt, mätbart effektiv.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
skall denna fläkt blåsa in kall luft eller blåsa ut varmluft? hur tänkte du?
melmaq: läste oxå det nånstans.