Drivaxeln till hastighetsmätaren!

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
TjoBREEE! Drivaxeln till hastighetsmätaren gick av nu efter ca 40 mil IGEN!
nog ska vell den hålla längre än ca 40 mil?

* hur kan den gå av för vinkelväxlen går hur lätt som helst...

*går de sätta dit en spik eller nå liknande, som inte går sönder lika lätt?
eller blir den för "stark" isf så man sliter sönder nått annat, isf vad?

för ja tycker de ska ju gå lika lätt hela tiden....
ja har förlängt skotern, men it tycker ja de ska ha nå me de att göra...
men den funkade innan ja hade förlängt den och när ja hade förlängt den så gick den av direkt och sen köpt ja en ny och de var den som gick av efter 40 MIL!!!

HJÄÄÄÄLP, JA FATT IT!!!!!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
bara sätta en spik där istället så håller då den iallafall.

ne men måste ju vara något som är trasigt, om det kan vara att vinkelväxeln blir stumm ibland eller om det är i själva mätarhuset som det blir stumt.

men kan ju kanske vara en vass kant nånstans i vinkelväxel/drivaxel

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
he är för att du inte kan skruva sorken hahahahhahah svetsa fast den j*veln
nej jag kan som inte skruva...
de är ju så svårt att sätta in en pinne i ett hål och sen skruva på en mutter...
varenda en skulle klara av de...

och den går inte att svetsa fast...

men däremot har ja funderat på om ja ska sätta dit en spik eller nått liknade så de håller...
för de spelar inge roll hur duktig eller dålig man är på att skruva för de går inte göra fel för då får man inte in pinnen i drivaxeln/vinkelväxeln...
för de är en pinne som är gjord av järntråd och är i fyrkantsprofil, så om man sätter den fel så får man inte dit vinkelväxel...

ja har då en skoter som är hel och fin, men de är ju alla skotrar om man jämför me summit'en... t.o.m venturen är finare och den är äldre och har gått minst dubbelt så mycke...

och bara en fråga, vrf skruvar du så mycke emil?

och för de sista är de nån SERIÖS som kan svara ist...?

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Kan det vara så att lagret till drivaxeln är dåligt så pinnen går av? Så var det iaf på min gamla indy när lagret höll på att ge upp.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
bara sätta en spik där istället så håller då den iallafall.

ne men måste ju vara något som är trasigt, om det kan vara att vinkelväxeln blir stumm ibland eller om det är i själva mätarhuset som det blir stumt.

men kan ju kanske vara en vass kant nånstans i vinkelväxel/drivaxel
ja tror ja ska prova med en spik...

ja de är då ingen vass kant som "nöter" av den för som ja ser på den så har den vridits av...
de måste ju va nå sånt att de blir stumt i vinkelväxeln/mätarhuse, men de verkar lite mystiskt om de skulle hända efter ca 40 mil varje gång...
för den funk ju som vanilg och sen så bara suter den efter 40 mil...:hmmmm:

Kan det vara så att lagret till drivaxeln är dåligt så pinnen går av? Så var det iaf på min gamla indy när lagret höll på att ge upp.
de är då inte lagret som gör att pinnen till hastighetsmätaren går av, de är ju bara drivaxel som skulle typ gå av... xD
nä men isf så skulle vell man höra om de lagret är trasigt, men ja tror inte att lagret har nå att göra med pinnen...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
tror att det blir stumt nånstans. på min enduro så är det nått konstigt för när jag skruvar fast hastighetsmätarwiren i mätarhuset så blir wiren stum men då släpper jag lite på den så går den runt som den ska.
kanske nå sånt på din också

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
tror att det blir stumt nånstans. på min enduro så är det nått konstigt för när jag skruvar fast hastighetsmätarwiren i mätarhuset så blir wiren stum men då släpper jag lite på den så går den runt som den ska.
kanske nå sånt på din också
jamen då tycker ja att den ska gå av fortare, för ja har ju ändå kört 40 mil på den...
ja har då inte rör nå uti mätarhuse...

men om man de sätter dit en spik åsså händer de samma sak som de har hänt och då sliter man sönder vinkelväxeln eller vars de blir stumt eller vad som händer eller va de nu blir...

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
På min ockelbo hade hastighetsmätaren ramlat isär invändigt och orsakat att vajern och brytpinnen gick av. Fast då borde det synas när mätartavlan sitter löst.
Annars kanske din vajer börjar bli dålig och frasar upp sig så den hugger fast

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jag misstänker som tidigare skrivare här att lagret kan ha gått paj... det är bäst att kolla upp det för om du sätter en spik dit som är hårdare och inte går av så lätt så är risken att hastighetmätaren går sönder istället, felsök varför pinnen går sönder

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
ja var ut till skotern och stoppa ner den trasiga pinnen i vinkelväxeln och från början gick de gode tungt men sen efter ja hade vridit nått varv så gick den lättare,
de måste va nått som kärvar, de är då inte lagret så vidare att vinkelväxeln gick tungt tror ja...

för när ja vred så hörda ja då att wiren "snurrade" så de kan ju inte va att wiren går tungt...
men de jag tycker är mest konstigt är att de bara blir ibland, för de kan ju inte nått som är trasigt för ja körde ju 40 mil på den pinnen...

första gången gick den va uti vinkelväxen så de satt kvar en liten bit i den, nu satt de kvar en lite bit i drivaxeln, så de kan ju då inte vara nått som nöter av den så vidare den inte gick av på samma ställe båda gångerna...
om man bara hade kunna köra typ nån mil så skulle de vell vara för att den gick tung, tex att den inte kunde hålla emot de trycke så länge...

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
men ja förstår inte vad lagret har med att pinnen går av, om de skulla va nå fel me lagret skulle de vell bara drivaxel som blir påverkad?
när lagret blir dålig så roterar axeln ojämnt. så det orsakar att pinnen går av, pinnen är gjord för att den ska gå sönder i första hand och inte mätarhuset.

så kolla lagret eftersom pinnen vill gå av ofta!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
när lagret blir dålig så roterar axeln ojämnt. så det orsakar att pinnen går av, pinnen är gjord för att den ska gå sönder i första hand och inte mätarhuset.

x2

Detta har hänt mig också. Provade spik-tricket, men det höll inte heller...

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå

men när ja förlängde den så smörjde vi ju upp lagret och ja har bara kört ca 70 mil efter de, och om drivaxel skulle rotera ojämt så skulle vell man känna de när man kör, eller?

men ja var ut i garaget och stoppade ner pinnen som hade gått av ner i vinkelväxeln och snurrade på den och dom första varven gick de tungt nästan så ja inte kunde få runt den men sen började att gå lite lättare...

x2

Detta har hänt mig också. Provade spik-tricket, men det höll inte heller...
men om en spik går av måste de ju va nå fel, för de måste ju gå sönder nå i vinkelväxeln eller i mätarhuse före spiken eller är sakerna så hållbara?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
men när ja förlängde den så smörjde vi ju upp lagret och ja har bara kört ca 70 mil efter de, och om drivaxel skulle rotera ojämt så skulle vell man känna de när man kör, eller?

men ja var ut i garaget och stoppade ner pinnen som hade gått av ner i vinkelväxeln och snurrade på den och dom första varven gick de tungt nästan så ja inte kunde få runt den men sen började att gå lite lättare...

men om en spik går av måste de ju va nå fel, för de måste ju gå sönder nå i vinkelväxeln eller i mätarhuse före spiken eller är sakerna så hållbara?
Det vibrerade, så tillslut blev spiken rund och började slira. Direkt jag bytt lager kunde jag använda orginalpinnen igen.

Nu kan jag givetvis inte lova att du har samma fel, men det kanske är värt att kolla?
Annars kan ju vinkelväxeln vara slut i lagringarna så att den vibrerar så att pinnen går av. Har hört talas om detta fenomen också.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tycker även jag att det låter som lagret är dåligt /"ovalt"
känner man om de är dåligt?
men om de skulle vara dåligt så skulle vell it pinnen hålla i 40 mil?
och lagret var då inte dåligt heller när vi fettade in de...

men ja får vell ha upp lagret och kolla isf...

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Det vibrerade, så tillslut blev spiken rund och började slira. Direkt jag bytt lager kunde jag använda orginalpinnen igen.

Nu kan jag givetvis inte lova att du har samma fel, men det kanske är värt att kolla?
Annars kan ju vinkelväxeln vara slut i lagringarna så att den vibrerar så att pinnen går av. Har hört talas om detta fenomen också.
jå ja skulle tro att de är nå sånt att vinkelväxeln de är nå fel på för ja tycker inte att den ska gå sådär tungt och de vibrerar då inte nå från lagret...

hur långt höll din original pinne?

ja ska undersköka och se va de kan va för man har som blivit lite bortskämd med hastighetsmätaren xD

kan man ta isär vinkelväxeln?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
hur långt höll din original pinne?

kan man ta isär vinkelväxeln?
minns inte exakt, men det var nåt liknande som för dig... Tills jag bytte lager.

Vet inte hur vinkelväxeln ser ut på din maskin. Du får kika själv! :cheesy: