Lager

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Tänkte börja byta lagren i boggi. Är detta jävligt har skruvat bort ett hjul men hur får jag bort lagret? Verkar vara ett 43x25 lager som sitter i nu (KOYO 6005RS).

Undrar vart man kan få tag i lager KOYO 6005RS

Är till en Yamaha RS Venture 2006.


Någon som kan förklara hur dett lagerbyte går till.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Måste det just vara originallager?

Annars kan du ju ta måtten du har och fara in på biltema, SKF eller liknande o köpa ett lager för halva priset av original... =)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
1998 så började Yamaha med boggiehjul som har lager som ej går att byta. Vissa hjul går det enligt spränskissen dock att byta lager på. 2010 tror jag dom började med "bytbara" lager igen
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ett standard 6005 2RS borde väl passa, 30:- på biltema (41407)

Jag byter lager på följande sätt..

Skruva loss hjulet, lägg hjulet på skruvstädet lämpligt uppskruvat så att lagret går ner mellan käftarna, ta en lämpligt stor hylsa och sätt i hålet och knacka med en hammare.

För att sedan få dit det nya lagret så sätter jag hjulet och lagret i skruvstycket och skruvar tills lagret åkt in jäms med hjulet, sedan tar jag det gamla lagret och lägger mellan så jag får in det nya lagret ända i botten..

Jag tänkte dock förfina man teknik till nästa gång jag ska byta lager. Då tänkte jag göra lämpliga träklossar så jag kan pressa ur och i med en vanlig skruvtving.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
6005 lager går att köpa vart som helst, biltema , laitis momentum, Yamaha osv.

orginal så sitter det boggiehjul som man inte kan byta lager på, men jag antar att du har plockat lös dina lager.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Dom enda hjulen du kan byta lager i är vändhjulet i mitten och dom 2 stora hjulen som håller upp mattan i tunneln,dom andra hjulen har ingjutna lager.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Troligen inte.

Kolla på Ronniesmailorder i USA, nu är det några år sen jag handlade till min och då var det endas stället man fick tag på dom små med bytbara lager...

Yamaha handlarna kan ha nu, dock så håller orginalhjulen djävligt länge, smörj bara upp dem. 5-56 först och sen dit med nytt fett.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Känns ju som om man kör tills hjulen låssnar innan man köper nått nytt ;)
bör väl finnas nå hjul man kan sätta dit med bytbara lager? behöva byta både hjul o lager är ju skandal
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu håller ju orginalhjulen djävligt länge om du inte kör på något som knäcker dem.
Troligen längre än Rotax III-serien ;-)
Skämt å sidor, smörjupp hjulen, om din skoter nu inte har gått 1000mil++
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nu håller ju orginalhjulen djävligt länge om du inte kör på något som knäcker dem.
Troligen längre än Rotax III-serien ;-)
Skämt å sidor, smörjupp hjulen, om din skoter nu inte har gått 1000mil++

Vad har Rotax III-serien med boggiehjul att göra?
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
någon skrev att det inte går att byta lager efter -98, det låter konstigt eftersom att jag bytt alla lager på min -03.
däremot så går det inte att köpa lager som reservdel och det kanske är därifrån det missförståndet kommer.

jag har SKF till alla lager utom 2 hjul på mitten av boggien där jag monterat i Biltemas lager i rent testsyfte.
som vänster drivaxellager har jag ett RHP Selflube som jag även har 3st i reserv ifall någon vill köpa av mig.
PM:a om intresse finns.

och trådskaparen ville veta hur ett lagerbyte går till, du behöver en hylsnyckelsats, låsringstång och en hammare.

*demontera boggiehjulen, (obs! räkna varven om du slackar mattan så slipper du problem vid återmontering)
*ta bort låsringen
*leta upp en hylsa som passar i hålet för boggiehjulet men som kommer trycka på lagret, eftersom att lagret ska kastas så gör det inget om du slår på innerbanan.
*lägg boggiehjulet mot bänken och slå ut lagret.
*knacka försiktigt in det nya lagret och slå INTE på innerbanan, du kan gärna ta hjälp av en hylsa/dorn för att driva in sista biten men var försiktig så du inte slår på tätningen, många hylsor har stora faser och kan glida iväg mot tätningen.
*montera låsring
*montera boggihjulet
*Vänta på att snön ska komma :)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.047
113
Stora Blåsjön
Trodde det var ett skämt när det stod i någon tidning i vintras att en nyhet var att lagren i boggiehjulen var bytbara... :)
Men tydligen var det väll så!

Jag kan förstå att dom håller länge om man måste köpa hela hjulet... då kör man till dom rasar ;)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
någon skrev att det inte går att byta lager efter -98, det låter konstigt eftersom att jag bytt alla lager på min -03.
däremot så går det inte att köpa lager som reservdel och det kanske är därifrån det missförståndet kommer.

jag har SKF till alla lager utom 2 hjul på mitten av boggien där jag monterat i Biltemas lager i rent testsyfte.
som vänster drivaxellager har jag ett RHP Selflube som jag även har 3st i reserv ifall någon vill köpa av mig.
PM:a om intresse finns.

och trådskaparen ville veta hur ett lagerbyte går till, du behöver en hylsnyckelsats, låsringstång och en hammare.

*demontera boggiehjulen, (obs! räkna varven om du slackar mattan så slipper du problem vid återmontering)
*ta bort låsringen
*leta upp en hylsa som passar i hålet för boggiehjulet men som kommer trycka på lagret, eftersom att lagret ska kastas så gör det inget om du slår på innerbanan.
*lägg boggiehjulet mot bänken och slå ut lagret.
*knacka försiktigt in det nya lagret och slå INTE på innerbanan, du kan gärna ta hjälp av en hylsa/dorn för att driva in sista biten men var försiktig så du inte slår på tätningen, många hylsor har stora faser och kan glida iväg mot tätningen.
*montera låsring
*montera boggihjulet
*Vänta på att snön ska komma :)
Hmm, nja eländet började nog delvis runt 2000 tror jag. Vipern hade ej bytbara lager på vändhjulen (-02) , sen -05 kom eländet på allvar då gick det inte längre att byta på dom små boggiehjulen. Din 03'a har samma småhjul som satt på vipern. Troligen har någon bytt vändhjulen på din tidigare.

Sen har det kommit några olika varianter av dom småhjulen -05 var helt i plast, funkade bra iaf om ni frågar mig, -06 kom dom i plast och gummi men gummit lostnade, fixen var att ta -05ans hjul, sen kom det ytterligare en variant i plast och gummi och nu senast med bytbara lager. Vet dock inte hur lika dom är med 05'ans.

Biltema lager funkar fint fint.. men som sagt man kan köra lääääääääänge på orginalhjulen. Och vad har det med Rotax III serien undrade någon, ja orginalhjulen håller garanterat länge än en Rotax III 800 gör :biggrin1:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Hur glappa lager brukar ni köra med innan ni byter? Själv byter jag när dom börjar gå vicka på, men det kanske är mycket kvar av lagren ändå?
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
problemet med lagren är inte normalt slitage.
Fukten gör att lagret rostar och rosten nöter tätningsytan så att lagret tar in vatten, när det väl har börjat bli dåligt och glappa så går det väldigt fort

Berrob: Vändhjulen är original
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Så du har haft din RX'1a sedan ny då?
Finns ju orginal med bytbara också, men standard på vipern var ejbytbara på vändhjulen.