Aluminuim eller stål i popnit?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.

Jag håller på att fixa till en Polaris XLT SP -95 inför vintern.
Detta är min första skoter så jag har inte mycket kunskap eller erfarenhet av skotrar.

En fundering som har dykt upp efter att ha varit ute i garaget och har börjat plocka ner den delvis är angående alla popnitar som sitter överallt.
Jag ska riva framvagnen och i bukplasten sitter det massor av popnitar, och samma sak gäller i fronten som håller förstärkningar.
I de flesta trådar jag har läst så nämns det ofta att man använder popnitar av stål.

Måste man ha popnit av stål eller räcker det med vanliga aluminuim nitar när man plockar ihop den igen?

Tack // Petri

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
När man nitar ska man inte ha samma material i niten som i plåten. Då äter niten upp hålet. Du ska blanda hårda material med mjuka i det här läget. Aluchassi=stålnit och stålchassi=alunit.

Tänk också på att använda en borr som är en tiondel mindre än borrhålet när du borrar ur niten så att inte hålet blir ovalt.
Sen borrar du inte genom hela niten utan borra bara genom huvudet, bänd bort huvudet med ett don och slå sedan ut resten av niten med donet.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Tack för svaret..
Borra bort popnit har jag gjort många gånger så det är inget problem..
Var bara fundersam om det hade med hållfasthet att göra, eller att det skulle tåla vibrationer bättre.

Men nu vet jag hur det ligger till.

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
eller så kan man använda en borr som är större än hålet, te.x en 10mm borr till ett 8mm hål, 8mm till 6mm hål o.s.v. bara man är lite försiktig och inte våld trycker.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Till det som tillhör chassit använder jag alltid stålnit, till plast mm så är det alunit oftast med stor skalle.