Försäljning av nya skotrar har sjunkigt enligt snowmobile

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Är det ingen som undrar varför skoterförsäljningen har sjunkigt.Tydligen inte återförsäljarna av skotrarna.Det är ju sjukt vad dom kostar nu.Hösten -01 köpte jag en ny polaris edge 500 som jag betalade 56000:- för. vad kan man nu köpa som är likvärdigt? Inget som en normal arbetare har råd med,så skoterförsäljningen kommer nog att sjunka betydligt mera.Tråkigt

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ändå är alla attraktiva maskiner slutsålda innan snön har kommit varje år, typ Freeride, Pro RMK. Konstigt...

Men det finns helt klart priser idag som är jämförbara med ditt köp, Stenmarks maskin tex säljer nya Lynx x-trim 550 för 87900:-, och då ingår extraprylar för 11500:-.

Eller en ny Rave 550 för 82900:-

Räkna på inflationen från 2001, så är det "ganska" jämförbara pengar.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Inflationen oki. det kan ju stämma men inte vill jag nu ha en fläckt ;o) i vinter.
Nä jag hoppas att priserna sjunker så man får åka skoter i vinter.
Inflationen stiger mer i % är min lön och räntan på banken.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har för mig farsan betalade en bit över 80.000 för en MXZ 600 -98, detta bör alltså ha varit hösten -97. Året före köpte han en Ski-Doo GT700SE och jag undrar om inte den rentav kostade över 90.000?

Men visst är nya maskiner dyra - men att dom ska ha stigit markant mer än något annat vet jag väl inte?

Ingen som har alla gamla prislistor från något märke? :)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Någonting som också är rätt irriterande är att ex. Summit freeride som jag beställt har ett listpris på 13.349 USD = 96.600kr i USA och i Sverige har ett listpris på 151.900kr helt sjukt...

4

426H

Ändå är alla attraktiva maskiner slutsålda innan snön har kommit varje år, typ Freeride, Pro RMK. Konstigt...

Men det finns helt klart priser idag som är jämförbara med ditt köp, Stenmarks maskin tex säljer nya Lynx x-trim 550 för 87900:-, och då ingår extraprylar för 11500:-.

Eller en ny Rave 550 för 82900:-

Räkna på inflationen från 2001, så är det "ganska" jämförbara pengar.
Nja, inflationen från hösten 2001 till hösten 2010 uppgick till 12%. Edgen kostade alltså knappt 63000 i dagens penningvärde.
Dessutom har dollarn gått ner från 10.50 till 7 kr.
Det är nånting som inte stämmer.
Sanningen är nog helt enkelt att generalagenterna tjänar sjukt mycket mer per såld maskin idag.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Man kanske behöver jämföra oljepriserna (=fraktpriserna) också?

Det som hade varit mest intressant att jämföra hade varit att matcha dagens pris i USD jämfört med dåtidens pris i USD. Nån som sitter på dom siffrorna?

Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Det är väl helt enkelt supply and demand

Så länge tillverkarna lyckas sälja skotrarna till rövarpriser så kommer priserna fortsätta pressas uppåt

Faktiskt helt sjukt att en ny skoter kostar som en ny bil

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Oljepris slutet 1997: 19 USD/fat
Oljepris idag: 74 USD/fat
Ej justerat för dollarns värde jfr kronan.

Det finns många faktorer som skjuter priserna uppåt, men jag tvivlar på att bossarna hos generalagenterna är mångmiljonärer, som tex "alla" ICA-ägare och alla försäkringsbolagsbossar är.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jo helt sanslöst, sen vill man inte ens tänka på allt EXTRA som tillkommer förutom inköpet......vågar knappt tänka på det

Ibland börjar man tycka att det vore vettigare att sälja skotern och börja samla frimärken ;)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja de är ju lite vrickat. ändå köper man.
Men är det inte så att staten är orsaken till de höga priserna, då man kräver specifikationspapper för att kunna regga in en maskin privat om man importerar den. Känns som att dom uppgifterna lär ju redan finnas om dom reggat in den modellen innan. Hade det bara varit regbevis och chassinr som när man importerade en bil hade man ju köpt direkt från USA privat. Sammanfattningsvis kan man ju säga att de svenska reglerna gör att generalagenterna har monopolförsäljning vilket gör att dom i princip kan ta hur mycket betalt som helst för en maskin i Sverige.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Priserna i staterna har ju också stigit mer än inflationen
fast visst tjänar nån i ledet en bra slant på nyförsäljningen

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
1988 var genomsnittsinkomsten i Stockholms län för alla förvärvsarbetande över 20år ca.124.000/år.
1999 var genomsnittsinkomsten i Stockholms län för alla förvärvsarbetande män över 20år ca.230.000/år och 159.000/år för kvinnorna.
Snittet blir ungefär 190.000.
1988 kostade en ny skoter vadå? Ca. 70.000? Beroende på modell förstås.
1999 kostade en ny runt 110.000?
Idag är det 2010 och ny kostar mellan 80 - 159.000kr beroende på modell, och snittinkomsten ligger på 313.000kr för män i stockholm. Orkar inte räkna ut procenten på ökningar och skillnader nu....
Statistiken är taget ur SCB.s årsbok för statistik.
Med tanke på löneskillnadena var skotrarna dyrare förr, och man hade inte i närheten av samma möjligheter till lån och finans. Sen finns det ju tusen olika variabler att ta till men min slutsats är dock att det är lättare för folk att ta sej råd för att byta skoter ofta då det finns mer pengar i varje plånbok att röra sej med nu mot förut.
Och skickar tillverkarna färre modeller och antal år 1 mot för år 2 så är det inte så konstigt att siffrorna visar minus.

Tur man har så mycket å göra en lördagkväll som denna... :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tur man har så mycket å göra en lördagkväll som denna... :)
Eller hur! :pop2::beer:[

Frost på bilrutan första gången för i år nu. Längtar efter snön... Har äntligen, efter 9 månaders kö (3 mån vårdgaranti) fått operera till axeln så man kan köra skoter på riktigt i vinter!!

Last edited:

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Inkomststatistik från SCB i all ära, men bör man inte kolla Disponibel Inkomst - finns väl något sådant nyckeltal vill jag minnas från NEK A-kursen 2004 :)

kortfattat: hur mycket har en vanlig agust kvar efter skatt?

R

RevMan

Någonting som också är rätt irriterande är att ex. Summit freeride som jag beställt har ett listpris på 13.349 USD = 96.600kr i USA och i Sverige har ett listpris på 151.900kr helt sjukt...
Du glömmer momsen. Den kostar alltså 121520 utan moms vilket är priset du ska gämföra med USA priset som alltid står utan moms.
Kollade lite snabbt när prislistan kom och Summit Freeride är nog den ski-doo som är billigast jämfört med nordamerika. Tex så skilljer det 2000dollar mellan summit freeride och sumit x men här i sverige skilljer det bara nån tusenlapp.
Vet inte hur kursen är nu men i våras så var det nästan exakt samma pris på freeride i sverige som i canada.

Är nästan säker på att elpriset har stigit mer än skoterpriset.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Ja jag kommer inte köpa några tillbehör eller skoterdelar i sverge.Jag måste ju se till mig själv, så jag har råd att åka skoter.

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
För snart 20 år sedan kostade en Polaris med 650 cc och insprutning modellen hette RXL och kostade då 95 000 kr i Sverige.

Vad skulle den kosta idag med inflation och allt??

Utan att vara ett matematiskt snille så borde alltså en Polaris Rush kosta ca 250 000 kr!

En villa i Stockholm kostade en miljon och idag 5 miljoner för samma hus men 20 år äldre!!

Vad kostade en värsting Volvo 1990 och vad kostar en ny värsting idag?