Snopro boggie

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Tjena,har ganska nyligen köpt mig en snopro 440 -05.De fattades ett aluminium stag i boggien,örat eller fästet som det ska sitta i va också borta.Så jag lära skruva isär hela boggien och svettsa fast ett nytt.Men nu när jag sätter ihop allt igen så fjädrar inte boggien tillbaka,den fastar helt enkelt i botten.Innan jag rev allt så fungerade de som de skulle.Dämparna va sten hårda osv,boggien har varit isär plockad ungefär 1,5 måndag pga att grejerna aldrig kom.Men dämparna ska väl inte bli kassa för de?Har skruvat isär skiten 500 gånger nu och prövat på alla sett,men blir samma sak varje gång.Måste ju ha hänt nått med dämparna?

Picture 001.jpg
Ska verkligen fjädrarna sticka ut så där mycket?Har satt dom på alla olika lägen som går på plastbiten där uppe,vet inte vad skiten heter..

Picture 005.jpgPicture 002.jpgPicture 003.jpg
Picture 004.jpgPicture 006.jpg

Vad är felet? snart kommer snön och jag får inte till de,hoppas nån jävel kan hjälpa mig :D

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
hm ser rätt monterat ut allting , ang att fjädrarna så gör de inget att dem sticker ut, mina sticker ut mer till och med.

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
När boggien är lös och inte sitter på skotern så fjädrar den hur bra som helst,men de är just när den kommer på skotern som den fastnar i botten...

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sitter stagen som går parallellt med bakdämparen rätt? Det ser nämligen ut som om de är krökta på bilderna och klämmer åt kring dämparen.

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Ja det går. Men det är precis som att dämparna är tvär slut,dom är mjuka som fan.Trycker ner boggien nästan i botten hur lätt som helst sen måste man lyfta upp skotern för att den ska fjädra tillbaka..När jag köpte skotern va dämparna sten hårda,gick nästan inte att trycka ner boggien.Kan gasen ha läckt ur om dämparna har legat på nå konstigt sätt?

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
gulingen; ja dom ligger riktigt tajt mot dämparen,men de ska vara så tydligen.Och de ska inte spela nån roll som dom följer med när dämparen dämpar.Om vi menar samma stag? dom två som sitter på sidorna av dämparen? för att få ut dom från dämparen måste man ha nån distans emellan,dock satt de inte några sån när jag rev de..

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Sätt dit staget som ska vara bakom saxen så ska den funka kanon bra igen. :)

Stag 27.
skoter.png

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Satt tillbaka stag 27 idag,och fixade så stagen vid dämparen inte ligger lika tajt,den fjädrade tillbaka lite bättre nu.När stag 27 stoppar saxen ska dämparen börja arbeta då? kan trycka ihop den med en hand tills saxen tar i,och då är skotern jävligt låg.Ska pröva sätta fjädrarna på hårdaste läget och vrida på staget så saxen tar i staget fortare kanske ?

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
sagt och gjort nu fungerar de skapligt :)blir ju lite annat när det är snö i mattan osv.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
stag 27 har ju bara samma funktion som plastklossarna som alla tar bort , ska inte påverka dämpningen på det här sättet

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Stag 27 har faktisk lite mer funktion för utan den så viker sig saxen bakåt och då funkar inte fjädringen alls

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ok den kanske sitter annorlunda på snoproboogien å påverkar dämparn mer ? plastklossarna som stoppar saxen , ser ut att vara samma funktion

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Har sett att många åker utan staget,de satt inte på när jag köpte skotern heller.Men de blev ju bättre med de på så.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
vill man ha skidres så kan man plocka stag nr 27, för den ska vika sig åt det hållet, tar man bort det finns inget stopp för hur mycket det viker sig. stag nr23 behövs för utan det kan saxen gå åt fel håll. mvh anders

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
enberg187 säger att fjädringen inte funkar alls utan #27 , jag ska pröva på min å se vad som händer , jag tror de blir samma sak som att plocka bort klossarna , snarare bättre följsammare fjädring men okontrolerade skidlyft ...