Skoter i "stan"

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Hej! satt o funderade på varför man inte får köra skoter i tätort (vintertid). Vet att de var en artikel om de i snowmobile för några månader sen vid namnet "Törnman viker sig aldrig" eller nåt sånt där. men har tappat bort tidningen. Undrar vad ni tycker?

Skriv gärna för/nackdelar med det!:)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag tycker man ska få köra lugnt och sansat till närmsta led..
haha..fan vad jag läste fel! läste lugnt och sansat till närmaste stad! : )

Håller med miketheman, sen att vi alla har olika syn på lugnt och sansat är en diskussion för sej.

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
haha..fan vad jag läste fel! läste lugnt och sansat till närmaste stad! : )

Håller med miketheman, sen att vi alla har olika syn på lugnt och sansat är en diskussion för sej.
jaa, de är sant, men det borde vara som ni säger att man får köra lugnt o så till närmsta led

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Som jag förstått det så är det kommunen som bestämmer hur stort skoterförbudsområdet är och så länge du är utanför skoterförbudsområdet så får du köra skoter även om det är tätort.

Däremot får du inte köra skoter någon längre sträcka på allmän väg oavsett om det är tätort eller mitt ute i skogen.

Eller så spelar man bara dum 08:a...
http://www.youtube.com/watch?v=vyz1M-c_WD0

Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vart du än bor om du så bor mitt i smeten så får du enligt lag framföra din skoter på icke led i 30km/h till närmaste led förutsatt att leden finns i närheten, först och främst i vägdike. Om det inte går får du åka i vägkanten. Finns ingen fastställd sträcka men det måste vara en rimlig sträcka. Vet nämligen en kille som vart stoppad i Falun av Polisen p.g.a. grannar ringt och klagat. Polisen kunde inte denna bestämmelse så han vart kallad till ting och fick rätt då han bodde i området och närmaste led låg 4km från hans bostad.

Översnö

Banned
18 sept 2010
152
0
6
Östersund
Jag har alltid trott att det är skoterförbud i tätbebyggt område. I så fall åker jag alltså lagligt när jag åker i vägkanten 200m till närmsta skoterled..?
Sen så ska man tänka på att det finns lokala bestämmelser. I Östersund så är det skoterförbud från E14 och ner till sjön förutom några skoterleder.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Jag har alltid trott att det är skoterförbud i tätbebyggt område. I så fall åker jag alltså lagligt när jag åker i vägkanten 200m till närmsta skoterled..?
Sen så ska man tänka på att det finns lokala bestämmelser. I Östersund så är det skoterförbud från E14 och ner till sjön förutom några skoterleder.
Precis som du skriver så finns det ju leder som du kan använda, därav kan dom bestämma att övrig mark i området har förbud eftersom det finns alternativ för skoter.
Däremot hade det inte funnits leder i detta område och du är bosatt där har du rätt att ta dig till närmaste led, precis som jag skrev i förra inlägget

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Det är förbud och köra i tätort och det är inte kommunen som får bestämma det! bor själv i kiruna och vi fick för nåt år sedan testa på det här med att köra från huset till närmaste led och det funkade mycket bättre då, men vet inte vad som har hänt sen dess i kiruna, men slutsatsen som dom flesta så på kommunen sa att det blev ju mindre busskörningar i tätorten för då var det ingen som bodde lite längre från en led och tokgasade till närmaste led, tycker det ska vara självklart att man ska få åka till närmaste led, men tror att det är länsstyrelsen som satte stopp iaf ! rätta mig om jag har fel !

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Har dom höjt hastigheten? När jag tog förarbeviset -01 var det 20km/h som gällde för att ta sig till led, inte 30km/h?

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Jaha, satt o sökte på google igår o då hittade jag en massa som jag inte visste om, men hittade inget om de du sa i ditt första inlägg T.N.T

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Precis som jag har skrivit så finns en lag som är tillämpad för detta som även Länsstyrelsen och Kommunen måste rätta sig efter vare sig dom vill eller ej. Vi som åker registrerad skoter och är skyldiga att lösa trafikförsäkring har rätt till detta, dock oreggad skoter = olovlig körning. Vad grundar du detta förbud i Kiruna på, har svårt att tänka mig att det finns en klausul som gör att enskilda kommuner får upprätta förbudsområden förutom skogsplanteringar och naturreservat. I sådant fall har den tillämpats detta år. 30km/h gällde då i tätbebyggt område i tinget december 2009 och även då jag tog skoterkort 2004.
Det är en lite klurig lag: Om du bor i området så får du köra till närmsta led, men om du inte bor där får du inte åka utanför angiven led i samma tätbebyggda område. Typisk Svensk bestämmelse.
Kan däremot tänka mig att orden om förbud kommer från någon som inte har kött på benen bara för att individen i fråga vill ha det så, ett annat exempel som ofta utnyttjas utan laglig rätt: Bötfällning för icke betalad ledavgift (har hänt i ex. Nordic Area). Finns ingen lag som styrker skyldighet att betala avgift för ledåkning om leden inte är på inhägnat område vilket den inte är 999 gånger av 1000, längdskidföreningar säger sig på vissa ställen ha rätt att ta betalt vilket dom inte heller har om det inte är inhägnat område. Man hoppas helt enkelt på att folk ska betala och hålla käft vilket dom oftast gör så därför utnyttjas detta.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
T tex som mig i kiruna, jag som bodde i villa och hade 200 meter till leden och då av 200 meter så var det 150 skog som jag skulle passera, sen att jag hade en granne som var nitisk som ringde en gång till polisen, polisen fick tag i mig, då sa dom att jag inte fick köra från villan till leden, men året innan hade dom det här med prova på körningen till leden, då fick man, Kiruna kommun vill att man ska få köra till närmaste led utan problem, men det är länsstyrelsen som bestämmer och dom fick mycket klagomål från apelsinfolket, sen visst att folk kör lite som helst här i kiruna och polisen inte bryr sig så mycket, men du får inte köra hursomhelst, jag ska tex ta skoter på släpet 200 meter för att det ska vara lagligt !!!

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Men de ids man ju aldrig göra :p lasta skotern upp på släpet för 200 meter.. nädu ! ;) men tur som får vi här i jmk köra till närmsta led och till bensin mackarna