Portning, snabba svar gärna, ska börja fila ikväll/morgon.

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
blev tvungen att renovera motorn (storm 800) så tänkte passa på att porta lite.
hur ska jag forma vevhuset?
hitta en tråd där en har portat en storm, vevhus och cylinder men blev fundersam
om det kan vara vettigt att slipa så (kolla bilder 2) för gaserna går ju ner i vevhuset sen upp i cylindern så då borde det ju nästa sabba mer än det hjälper? den väggen ska väl styra gaserna mot överströmmarna och det va mycket material borttaget ur vevhuset så vevhuskompet minskar ju och det ska ju tydligen vara lågt redan.
eller tänker jag helt fel?

tänkte slipa så här, (bilder 3) sett ingenom insuget, runda va hörnen på väggarna lite, runda till den där knölen i golvet, runda kanterna lite i boost-porten , hörnen i taket tänkte jag ta en del så det blir en mjuk övergång eller hur man ska säga. blir det bra tror ni? synpunkter?

ska jag fila till övergången mellan dom små avgasportarna till den stora eller låta dom va? bild 4

org vevhus:


2, va den här jag prata om:





3, här ska jag ta har jag tänkt.




4: ska jag snygga till kanten på den där avgasporten eller låta den va?


hoppas ni fattar vad jag är ute efter för info :blink1: Mvh Erik
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Är inte insatt så mycket i portning men det jag har lärt mig är att inte göra något man inte riktigt kan och absolut inte portning. Det ser dessutom ut som att du har en spricka i cylindern på bild 4 precis i mellan pilarna
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sant ... men att börja med att döda lite vassa hörn i vevhuset är en bra början , men tänk på det jag även har hört att vevhuset är "för stort" std ,hurvida de är sant ska dock vara osagt . kanten ut ur wingporten behöver du inte röra , men försök att jämna till gjutojämnheterna om du kommer åt i dom och även hela avgasporten ..
alltid intressant att se en motor man aldrig sett , boostporten ser ut att vara 2 delad ...
 

JANI V

Aktiv medlem
13 dec 2010
92
0
6
Finland
helt rätt gjort på bilderna kommer att funka bra. har själv portat fixat til kanter i vevhuset och passformen mellan vevhus och cylinder på rotax motorer och alltid har det blivit bra resultat. jag har inte rört port öppningarna i nicasil cylindrar lite rädd för nicasilsläpp men på gjutjärnsfodre har jag portat. Blev grym skillnad på en rotax 583 portade allt och planade toppen. gassvaret framföralt blir bättre
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
sant ... men att börja med att döda lite vassa hörn i vevhuset är en bra början , men tänk på det jag även har hört att vevhuset är "för stort" std ,hurvida de är sant ska dock vara osagt . kanten ut ur wingporten behöver du inte röra , men försök att jämna till gjutojämnheterna om du kommer åt i dom och även hela avgasporten ..
alltid intressant att se en motor man aldrig sett , boostporten ser ut att vara 2 delad ...
jo det är ju inte ovanligt att om nån har en åsikt om något t.ex "för stort vevhus" att efter att ha vandrat mellan några personer så har åsikten övergått till ren fakta :p
stämmer bra, den är delad och delningen har en gjutkant hela vägen som ska filas bort :) blir att runda kanter och så som du skrev, kanske inte ger någon märkbar effekt men bättre gassvar borde det ge :)
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
helt rätt gjort på bilderna kommer att funka bra. har själv portat fixat til kanter i vevhuset och passformen mellan vevhus och cylinder på rotax motorer och alltid har det blivit bra resultat. jag har inte rört port öppningarna i nicasil cylindrar lite rädd för nicasilsläpp men på gjutjärnsfodre har jag portat. Blev grym skillnad på en rotax 583 portade allt och planade toppen. gassvaret framföralt blir bättre
är också lite orolig för nicasilsläpp men jag måste fasa till en kan efter att nån klåpare varit och filat:argh:
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
Är inte insatt så mycket i portning men det jag har lärt mig är att inte göra något man inte riktigt kan och absolut inte portning. Det ser dessutom ut som att du har en spricka i cylindern på bild 4 precis i mellan pilarna
om man resonerar så skulle man ju ligga på rygg i en vagga än ;P man måste ju prova och göra innan "man riktigt kan" eller hur? tanke före handling så brukar det gå bra ;)
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
i kanalerna har jag bara tänkt ha bort ojämnheterna utan att ändra radie/area eller funderar på att putsa lite på delningsväggen i överströmmarna men den kanske jag ska låta vara?

filar som jag tänkt då i vevhuset= kort radie på väggarna, höret uppe lite längre, tycker ni jag ska göra kort radie eller lite längre eller inget på boostporten?

någon tidigare stjärthjärnan som äget den har varit och filat till kanterna i portarna intill cylinderloppet, han har inte tänkt så långt när han va och härja i avgasporten så han har höjt den, cyl 1: 0.81mm och cyl 2: 1,15mm (3an är skrot) UTAN att grada va kanten i loppet sen! :angryfire:
förändras karaktären av det mycket? bör jag höja dom övriga lika mycket?
jag ska grada till kanten och och snygga till i utblåset iallafall. något jag ska tänkta på när man håller på i nicasil?

bifogar en lite film också :p

org:

tjusigt filat av någon... :doh: :angryfire:

:thumbdown:



funderar på att fila till nocken och och lite på den där knölen på vänster sidan. eller ska jag låta det vara?

så här porta han som portat vevhuset. tänkte nått i den stilen men kanske inte lika spetsig nock


lite film på kanalerna om man föredrar det :p
View My Video
 

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
när du putsar på "delningsväggen" se till att det inte blir snett så du inte ändrar "fördelningen",
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jag har inte polaris kommer nog aldrig att ha det heller, men jag giller du tråd.
Kommer att följas, kul att du vågar fila lite och lägga ut arbetet då nu portning anses lite högtidligt många ggr.
Mvh A
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
Jag har inte polaris kommer nog aldrig att ha det heller, men jag giller du tråd.
Kommer att följas, kul att du vågar fila lite och lägga ut arbetet då nu portning anses lite högtidligt många ggr.
Mvh A
kul att höra, kanske skulle man göra en projekt tråd, en här näst ska jag dunka på arctic 345 boggie med 32mm kammars matta (får duga tills vidare) sen tänkte jag prova göra en våldsammare portning på en 277a jag har liggandes och snickra en pipa till den, varit sugen på att prova göra en pipa länge nu :becky: någon kanske är nyfiken på vad som händer i mitt garage :hello:


märkesfixserad är jag inte, alla märken/modeller har för och nackdelar ;)
om du menar med högtidligt att folk håller lite hemligt med hur utformar sina kanaler och sånt så förstår jag dom mycket väl, t.ex dom som är riktigt duktiga på att porta kan ju hålla på 30h+ på en topp för att hitta det maximala flödet och då är man nog inte så pigg på att avslöja vad man gjort :)

fick tillbaka min slipmaskin igår kväll så nu ska jag börja fila.
kan lägga upp resultaten om någon vill se?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Du tänker och slipar rätt och lämpligt mycket i vevhuset då som sagt polais gammelmotorer är för stora redan. När du slipar övergången mellan nikasil och aluminium så tänk på att alltid slipa med roteringen på filen mot nikasilen och in mot porten annars kan man slipa in aluminium in under nikken och då fläääks den ut!! Slipa det sita i övergången nikk/alu med 500-1000 sanpapper mod vattenslip papper pårullat på dremmelaxel,,det blir snorfint och håller bra. Höj alla utblås till högsta måttet det blir ganska bra och ger någ högre sluteffekt till en aning förlust på låga varav (inget att bry sig i).

Ett bra tipps för att få nikasilövergången till alu att hålla bra är att åka på Paybacks (triboron) drivmedelsförstärkare för då bygger boronpullvret upp en skyddande yta där som blir starkare än org nikkasil!! Man får dessutom renoverade tätare cylindrar ju längre man tid man åker på denna drivmedelsförstärkare + mindre frikton

Good stuff med andra ord. Boronpullver i motorer är det enda erkända tillsatts i olja/bensin som verkligen sänker bränsleförbrukning och höjer effekt enligt stora oberoende testinstanser världen över. Boronpullver Körs även i månraketer så det duger garanterat åt oss he he.

Kolla in Borpower på youtube från tyskland ,,, massa bromsningar av bilar. Svenska payback är dom enda som har bor i bränsletillsatts och det är starkt konsentrat så man får mycket bor för pengarna. Blanda i 1% så blir motorn som ny om ca 1000 mil he he.
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
Du tänker och slipar rätt och lämpligt mycket i vevhuset då som sagt polais gammelmotorer är för stora redan. När du slipar övergången mellan nikasil och aluminium så tänk på att alltid slipa med roteringen på filen mot nikasilen och in mot porten annars kan man slipa in aluminium in under nikken och då fläääks den ut!! Slipa det sita i övergången nikk/alu med 500-1000 sanpapper mod vattenslip papper pårullat på dremmelaxel,,det blir snorfint och håller bra. Höj alla utblås till högsta måttet det blir ganska bra och ger någ högre sluteffekt till en aning förlust på låga varav (inget att bry sig i).

Ett bra tipps för att få nikasilövergången till alu att hålla bra är att åka på Paybacks (triboron) drivmedelsförstärkare för då bygger boronpullvret upp en skyddande yta där som blir starkare än org nikkasil!! Man får dessutom renoverade tätare cylindrar ju längre man tid man åker på denna drivmedelsförstärkare + mindre frikton

Good stuff med andra ord. Boronpullver i motorer är det enda erkända tillsatts i olja/bensin som verkligen sänker bränsleförbrukning och höjer effekt enligt stora oberoende testinstanser världen över. Boronpullver Körs även i månraketer så det duger garanterat åt oss he he.

Kolla in Borpower på youtube från tyskland ,,, massa bromsningar av bilar. Svenska payback är dom enda som har bor i bränsletillsatts och det är starkt konsentrat så man får mycket bor för pengarna. Blanda i 1% så blir motorn som ny om ca 1000 mil he he.
tog mycket lite i vevhuset så man inte tappar all vevhuskomp, bestämmer jag mig för att ha kvar den till nästa år så river jag ner den i sommar och plastar och portar till vevhuset lite värre, även cyl får sig lite mer putsning då :)

det där paybacks lät ju som att man kanske skulle ta och testa! vart kan jag köpa det? men man kanske ska nöta in ringarna innan man kör med det?
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Dom är lite roliga sånna mirakel medel som ska göra enorma skillnader. Kollade lite snabbt och hittade inte en enda vetenskaplig artikel om medlet. Och om dom nu är certifierade redan 1997 så varför åker inte alla omkring på detta mirakelmedel? Det borde väll ligga i alla dom stora oljetillverkarnas intresse att sätta i detta medel ifall det ger en bränsleredusering med 10%.
När det gäller sånna här tillsattser så ger dom ofta en förbättring i vissa test men vad händer med helheten? Det finns flera addetiver i en olja och alla ska dela på samma yta tar detta medel över en stor del av ytan kanske ett annat addetiv inte fungerar som det ska.
Det kanske är så bra som dom säger men det kanske är så att man stoppar i nått för en massa pengar som egentligen inte gör någonting annat än att inte förstöra motorn i alla fall.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
På grund av Boost III bra erfaring med Triboron, köpte jag Triboron trivmedelsförstärkare och åkte med detta i flera biler. Kanon, som man säger i Sverige. 10% bensinminskning är ingen lögn.

Men allt är ju subjektiv sålänge man inte ha en objektiv test, typ TÜV.
 

rxl 650

Medlem
9 jan 2011
6
0
1
ursviken
ett tips bara ang storm den ska ha en topplocks packning som är större Tjockare på en cylinder kolla sprängskiss på OEM parts annars så skär den direkt ( hade en -94 portad och 2,5mm överdim smidda Mahle 1700kr st..) = dyrt vort he...
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
ett tips bara ang storm den ska ha en topplocks packning som är större Tjockare på en cylinder kolla sprängskiss på OEM parts annars så skär den direkt ( hade en -94 portad och 2,5mm överdim smidda Mahle 1700kr st..) = dyrt vort he...
hm, kan ju inte stämma? har gjort en port karta över avgas och det är samma höjd på alla cyl. finns ju absolut ingen anledning till varför det skulle vara det? men snabbt kollat i morgon med mikrometern ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Ang Boronfördelar i motorer så har jag och kompis testat detta i många maskiner nu med liknande resultat som utlovas (otroligt nog)

Vi provade först i våra bilar och blev förbluffade över resultaten i bättre prestanda och ecconomi samt tystare gång. Testa på någ ventilslammrande motor och häpna hur tyst den blir!!

Vi forstatt genast behandlingar av följande maskiner med lika gott resultat!!
Traktorerna fick uppemot 4kmt högre toppfarter till våran förvåning!!

1 traktor carterpillar
2. case 200hk tarktor,,gammal david brown
3. 3st tvåtakts skotrar
4. 1 st båtmotor
5. 6st motorcycklar 4 takt
6. 7st bilar

Helt klart känner man av effektökningen ganska omg ,,men man måste åka några tim innan full effekt uppnås. ca 400 mil i bil som man oljebehandlat. Drivmedesförstärkaren (payback/triboron) ger snabbare resultat. Men mest inpad blev vi över hur fina cylindrarna blev inv,. småripor bara försvinner mer o mer ju längre man kör = fick högre komptäthet.

Boron tillsatser i motorer är den enda erkända metoden att få ner förbrukningen + längre livslängd + högre effekt enligt alla tester som utförts världen över.
Jag tror Boron är lite för dyr och krånglig procci att fippla in i sina fat olja så därför får man hoppas dom inte köps upp.


Här finns en Tysk vers på boron i motorer. Men dom har inte till tvåtakt än.http://www.borpower-world.com/ Finns tester på youtube på denna produkt som är imponerande http://www.youtube.com/watch?v=FfrqX0k8J4Q

Payback är ju nya namnet på triboron så det är svårt att hitta försäljare och hemsidan är inte igång än. Men om man söker på triboron så länge så hittar man info och återförsäljare. http://www.triboron.se/produkter.html
 
Last edited: