Tungstyrd efter byte av spindelleder

thojak01

Prospect sledder
4 feb 2018
4
1
3
Säter
Hej

Har precis bytt framvagn på min Pro Rmk -14 till en Wilhelmsson. Bytte även både övre och undre spindelleder som jag beställde från en välkänd postorder firma.
Men efter bytet så blev skotern fruktansvärt tungstyrd! Dom nya lederna går väldigt tungt. Styrlederna är inte bytta då dom var ok.
Finns det nåt att göra för att få dom att gå lättare? Eller har jag gjort nåt enkelt misstag. har pressat i dom i A-armarna med rörhylsor .
Och dom kan ju inte monteras på mer en ett sätt.

Vore tacksam för tips!
 

thojak01

Prospect sledder
4 feb 2018
4
1
3
Säter
En uppdatering! Efter hjälp av Peter Wilhelmsson trots nyårsafton så löste sig problemet. Jag hade dragit åt nedre stötdämpar fästet för hårt så det klämde åt nedre spindelbussning.

Men en annan fråga. Kompisens Axys står i min verkstad. Den är ju löjligt lätt styrd jämfört mot min Pro Ride.
Kan man göra något för att få den mer lättstyrd?
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag tycker pro ride är lättstryrda, vi har två st i familjen en 13 och en 15 pro rmk 155. Jag har kört nyare men kärnner inte att de är mer lättstyrd. Du måste ha underlig stötdämparinställning i boggin typ tokslag fränre stötdämpare och stenhårt ställt på bakre samt hårt ställda framvagnsdämpare. Då kan de nog bli tungstyrd.
Provkör en Yamaha Nytro eller en Viper och Sidwinder då snackar vi tungstyrd delux.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Kan vara så enkelt att det du har slitna styrstål och den andra har bra skick på sina som gör skillnad hur lätt de är att styra på betonggolvet.
Däremot om man har pirat nedre kulleder så kan man montera dom upp och ner och då kan jag tänka mig att det kan bli tungstyrt och tillslut pluppar kulan ut. De har ingen märkning på vilken sida som är rätt utan man måste kolla på dom hur de är gjorda för att ta mest last.
 
Reactions: thojak01

thojak01

Prospect sledder
4 feb 2018
4
1
3
Säter
Kan vara så enkelt att det du har slitna styrstål och den andra har bra skick på sina som gör skillnad hur lätt de är att styra på betonggolvet.
Däremot om man har pirat nedre kulleder så kan man montera dom upp och ner och då kan jag tänka mig att det kan bli tungstyrt och tillslut pluppar kulan ut. De har ingen märkning på vilken sida som är rätt utan man måste kolla på dom hur de är gjorda för att ta mest last.
Aha! Kan man vända dom upp och ner? Jag vred och vände på dom länge men kunde inte se nån skillnad på dom.
Nu är den inte direkt tungstyrd men en ganska stor skillnad mot Axysen.
Center är ganska hårt spänd och bakre ska jag släppa lite på.
Framdämparna skulle jag egentligen vilja spänna lite till. Den har lite väl mycket "sag" om man ska följa boken.
Men dämparna skulle behöva lite service också.
 

thojak01

Prospect sledder
4 feb 2018
4
1
3
Säter
Jag tycker pro ride är lättstryrda, vi har två st i familjen en 13 och en 15 pro rmk 155. Jag har kört nyare men kärnner inte att de är mer lättstyrd. Du måste ha underlig stötdämparinställning i boggin typ tokslag fränre stötdämpare och stenhårt ställt på bakre samt hårt ställda framvagnsdämpare. Då kan de nog bli tungstyrd.
Provkör en Yamaha Nytro eller en Viper och Sidwinder då snackar vi tungstyrd delux.
Nja...center dämpare är hårt spänd men ska släppa lite på bakre. Fram är det som jag svarade Asker att jag skulle nästan vilja ha dom mer spända då den sjunker ihop rätt mycket.
Den går ju inte tungt men som sagt hans Axys går otroligt lätt
Vad har du för dämpare fram på din Pro? Är det dom vanliga enkla som jag har på min -14?
Hur mycket har du dom spända i så fall?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Nja...center dämpare är hårt spänd men ska släppa lite på bakre. Fram är det som jag svarade Asker att jag skulle nästan vilja ha dom mer spända då den sjunker ihop rätt mycket.
Den går ju inte tungt men som sagt hans Axys går otroligt lätt
Vad har du för dämpare fram på din Pro? Är det dom vanliga enkla som jag har på min -14?
Hur mycket har du dom spända i så fall?
Jag har en pro rmk tds 15 och den har de lite lyxigare walkerdämparna med utv gasbehållare där man justerar komp o retur de sitter även en sådan längst bak i boggin. Fram i boggi är de bara fjäderspänning. Hur jag har dem ställda är lite svårta att svara på men främre stötdämparen i boggin är endera max spänd eller när max för de lyfter skidorna så dåligt de här äldre pro rmk. Bak har jag den rätt slak för just mer skidlyft och vighet runt träd mm men jag spänner den mer bak om jag vet att de är mycket lössnö och vi ska klättra mer rakt uppöver våldsamma lutningar. I skogskrånelkörning runt träd har jag den nästan max slak i bakdämparen för att den ska bli mer vig och att den ska svänga mer vid omkullkasningar/bunkring. Spänner man för myckert bak så går den mer rakt fram vid bunkersvängar och även på plan svängning.
Framdämp ställer jag typ i mittenläget på fjäderspänning på mina rätt hårda fjädrar. På andra pro rmk 13 är de snik walker utan justering av komp/retur med org fjädrar och den är så mjuk att de spänner jag max all the time och de är fortfarande tokmjukt för mig, men då är jag smällfet typ 183/257kg!! Just kidding jag väger 108 pannor men de är inte direkt lätt heller :)
 
Reactions: thojak01