Oljud variator

MatsN

Medlem
11 jan 2011
41
2
8
Luleå
Köpte en 2013 Arctic cat M800 som skramlar nånstans runt variatorerna. Inte kollat än pga kyla. Tips på vad det kan vara? Tycker den hugger med när man ska iväg. Dags för ny rem kanske?

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De är inte fel på remmen.Om de är skrammel på tomg är de primärvariatorn som är slut i viktarmsrullar som ex.
Ta lös variatorlocket och fjädern så kan du besikta vikterna att de sitter fast bra på pinnarna också för de är vanligt att tidigare ägare inte lagt på gänglåsning på lilla insexsskruven så vikten kan glida på viktarmspinnen som ex. De är även plastbussningar inne i korset runt dessa pinnar som kan va slut. Och de stora glidbussningarna för lock och rörliga skiva n kan va slut men de bryukar inte höras.
 
Last edited:

MatsN

Medlem
11 jan 2011
41
2
8
Luleå
De öär inte fel på remmen.Om de skramlar på tomg är de primärvariatorn som är slut i iviktarmasrullar som ex de skrammlar mycket om de är slut..
Ta lös variatorlocket och fjäderna så kan du besikta vikterna att de sitter fast bra på pinnarna också för de är vanligt att tidigare ägare inte lagt på gänglåsning på lilla insexsskruven så vikten kan glida på viktarmspinnen som ex. De är även plastbussningar inne i korset runt dessa pinnar som kan va slut. Och de stora glidbussningarna för lock och rörliga skiva n kan va slut men de bryukar inte höras.
Skramlar mer på höga varv. Det är inte elstart på den.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Skramlar mer på höga varv. Det är inte elstart på den.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk
Oj de lät mindre bra för de brukar skramla mindre på höga varv, åtminstone vid belastning då man kör.
De finns en aluminiumplåt som skyddar ecu boxen från pipans strålvärma fram i nosen. Den kan skramla för folk brukar fuska med fastsättningen av den så den ligger mot pipan.
 
Last edited:

MatsN

Medlem
11 jan 2011
41
2
8
Luleå
Ska bli varmare ikväll så får öppna imorron när det är ljust å kolla.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk