Vädertokig

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
Sen jag köpte skoter nu i höstas har jag blivit helt galen och kollar väderappar sjuttioelva gånger per dag 😂

Förbannat och nu är det töväder och man går runt och oroar sig att det är färdigkört här hemma i Piteå i början av Februari och tänker att all snö kommer smälta bort

Egentligen är det ju inget ovanligt att det kommer en släng med töväder februari och mars men ändå så oroar man sig.

Är det fler som är likadana?

Reactions: suregom

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
54
7
8
Stockholm
Bor ca 1h bort ifrån Piteå och här har det då snöat hela dagen, är -5 också...

Kollar inte vädret spec ofta "hemma" däremot i fjällen är man ju mer intresserad av.

Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
Bor ca 1h bort ifrån Piteå och här har det då snöat hela dagen, är -5 också...

Kollar inte vädret spec ofta "hemma" däremot i fjällen är man ju mer intresserad av.
Ja jag vill ju kunna köra från garaget, slippa hålla på och lasta på släp osv.

Det är vardagslyxen man vill ha 😃

Verkar ju ska vara någon plusgrad längs hela Norrbottenskusten på dagarna framöver nu

Men det vänder är ju bara början av Februari

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.882
880
113
Kramfors
De är samma visa här sitter o svär när de är plus och kollar YR väder stup i kvarten. Här i kramfors kan man åtminstone köra hemifrån, de är väl ca 40cm men jag har bara några få km till höjderna och där är det 50-70cm. Ca 3 mil härifrån i Finnmarken som de heter är de minst 1m på höjderna men då måste jag lasta åbäkena och jag är för lat för det :)

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.409
185
63
Offerdal, Jämtland
Kan trösta dig med att det blir bara värre och värre för varje år.

När jag började med friåkningen var man ju nöjd när det fanns 10-15 cm nysnö på befintlig botten så kunde man myrsurfa (vilket var det enda man klarade av) men i takt med att man lär sig köra bättre så ökar önskemålen på snödjup och lössnö så man får jävlas lite extra och utmana sig lite mer. Vilket i sig egentligen är lite konstigt för senast i helgen så tyckte jag att vissa ställen jag hamnade på var riktigt jobbiga att köra på då det var förlite och hård snö. Problemet var dock mer att om det sket sig så skulle det ha blivit dyrt. Med mer snö hade min körning kännts tryggare och mindre riskabel. Så man kanske ska lära sig köra bättre under dåliga förhållanden. Det blir ju avsevär många fler tillfällen att köra på i allafall:)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.274
1.094
113
Stora Blåsjön
Man är väll helt skadad på detta. Och när det kommer till kritan så är prognoserna helt värdelösa ändå. Har gått så långt så man har börjat lära sig hur vindar, nederbörd och temperatur ska komma för att det ska bli snö :) även om prognoserna inte visar det... Men mina prognoser är nog oftast också helt värdelösa :D

Men precis som eing skriver så blir man mer kräsen, men ett het tips är att skaffa en kort maskin också, då har man kul även om föret inte är metervis.

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
De är samma visa här sitter o svär när de är plus och kollar YR väder stup i kvarten. Här i kramfors kan man åtminstone köra hemifrån, de är väl ca 40cm men jag har bara några få km till höjderna och där är det 50-70cm. Ca 3 mil härifrån i Finnmarken som de heter är de minst 1m på höjderna men då måste jag lasta åbäkena och jag är för lat för det :)
Ja jag vill kunna köra hemifrån med men jag är nöjd bara det finns härliga leder att åka än så länge när man precis börjat köra igen.

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
Man är väll helt skadad på detta. Och när det kommer till kritan så är prognoserna helt värdelösa ändå. Har gått så långt så man har börjat lära sig hur vindar, nederbörd och temperatur ska komma för att det ska bli snö :) även om prognoserna inte visar det... Men mina prognoser är nog oftast också helt värdelösa :D

Men precis som eing skriver så blir man mer kräsen, men ett het tips är att skaffa en kort maskin också, då har man kul även om föret inte är metervis.
Usch tråkig läsning, jag kör bara led än så länge och tycker det är superkul men det kommer väll en dag man tröttnar på det och vill hitta lite mer utmaningar..

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden

Den switchback jag kör nu med 51mm kammar har jag superkul med efter lederna, men jag går ju runt och oroar mig att det ska smälta så mycket att det inte ens finns en led att köra efter.

Blidan som kom i Januari var ju helt förödande den lilla snö som hade kommit försvann ju helt gick inte köra alls.

Nu finns det lite mer snö runt 30-35 cm men man får ju ändå panik när det smälter och tänker det värsta

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
Man blir ju besviken första skotern på 20 år också avslutas Februari såhär och Mars ser inte ut att börja bättre 😢 nog trodde jag man skulle ha hyfsat bra med snö Mars ut i alla fall men nu smälter den lilla snö som kommit fort

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
77
10
8
57
Norrbotten
Bor 35 minuter norr om Piteå och det är verkligen extremt lite snö här i Pite älvdal, framför allt i skogen och plusgraderna bara fortsätter.
Hunnit ut endast två gånger i år på grund av jobb, beredskap mm så inte många mil gjorda alls.
Men det är visst extremt lite i Arjeplogsfjällen (Vuoggatjålme, Sandviken etc) med, så kanske ingen ide att leta sig västerut.

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
Bor 35 minuter norr om Piteå och det är verkligen extremt lite snö här i Pite älvdal, framför allt i skogen och plusgraderna bara fortsätter.
Hunnit ut endast två gånger i år på grund av jobb, beredskap mm så inte många mil gjorda alls.
Men det är visst extremt lite i Arjeplogsfjällen (Vuoggatjålme, Sandviken etc) med, så kanske ingen ide att leta sig västerut.
Nej det blev kanske inte bättre än så här i år tyvärr

Det jävliga är ju att det verkar vara mer snö söderut 🙄 världen är upp och ner

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
91
5
8
20
Luleå
exakt samma köpte en 20 prormk 850 och är så sugen på att testa blir en rejäl upgradireng från min gamal 13 switchback. men har tappat hoppet om denna säsongen

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
exakt samma köpte en 20 prormk 850 och är så sugen på att testa blir en rejäl upgradireng från min gamal 13 switchback. men har tappat hoppet om denna säsongen
Ja jag har gett upp tanken på att köra en mil till ens, det blev ett sånt år såklart 😅

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
54
7
8
Stockholm
Äh, bara att avvakta lite. Det kan ju komma några bra dumpar i Mars, så det går att åka till fjällen.

Köra djupsnö vid kusten är tvär kört

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
50
9
8
36
Boden
Äh, bara att avvakta lite. Det kan ju komma några bra dumpar i Mars, så det går att åka till fjällen.

Köra djupsnö vid kusten är tvär kört
Jag kräver inte mycket och inga mängder snö men att i alla fall ha 30-40 cm vid kusten mars månad ut tycker jag man kan få kräva
och att kunna åka lite leder runt kusten utan att allt ska se ut som en svart smutsig sörja 😢

vill inte behöva lasta på släp och ränna efter snö i Mars.. det kan man göra i April och Maj

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.882
880
113
Kramfors
Inom 20000 år har vi en ny istid här och då lär de finnas snö så vi kan köra året runt.
20000 år är kort tid att vänta med tanke på hur gammal jorden är, konservera maskinerna noga bara 😅