Ändra helix, vikter & fjädrar i variatorerna...någon kunnig? (drevning)

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
Har förståt så mycket som att på tex.
165/327 TEAM Almond primär fjäder
Är starttrycket 165 och sluttrycket på 327lbs
Men vad påverkas när man byter fjäder? lägre/ högre start/slut och hur stor skillnad ungefär?

Vikterna samma sak där...vad påverkas/hur mycket ca?
Thunder Shift justerbara vikter Verkar ju intressant, bara man vet vad man ska ställa in dom på :whistle:

Sen helix och fjäder i sekundären? :confused:

Vad ska man ändra för att köra rulle lättare
--ll--....................................få bättre toppfart?

(drevning) lite kort om det, hur stor skillnad blir det på tex 2 kugg up/ner
och måste man byta kedjan om man ändrar drevningen?
 

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
Jag tänkte mer generellt, men vi kan ju använda min som exempel?
Iq 440 - slp system, Vforce3,högkomps topp, orginal drevning.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Helt omöjligt att säga något generellt angående variatprkalibrering. Det är knappt så man kan göra en generell rekommendation till två olika personer med likadan maskiner. Otroligt individuellt, både för maskinen men framförallt för chauffören.

Det som funkar för den ene är helt åt skogen för den andre.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Lite kort om hur variatorer funkar :

Ökar du hårdheten på primären i starttryck får högre tillslag och tvärt om.
om du ökar sluttrycket får du högre slut varv på motorn och tvärt om.

Om du har lättare vikter ökar slutvarvet och tvärt om.

Har du brantare helix växlar den hårdare och de påverkar slutvarvet på motorn och tvärt om.
hårdare sekundärfjäder ökar varvtalet under körning och tvärt om.


De som är viktigt med variatorerna är att dom båda harmonerar med varandra, att man har rätt slutvarv och att hela skivorna utnyttjas av remmen.
 

Antex_N

Aktiv medlem
19 jan 2011
62
0
6
Härnösand
Helt omöjligt att säga något generellt angående variatprkalibrering. Det är knappt så man kan göra en generell rekommendation till två olika personer med likadan maskiner. Otroligt individuellt, både för maskinen men framförallt för chauffören.
Det som funkar för den ene är helt åt skogen för den andre.
Ok det visste jag inte, kanske därför ingen vågar sig in på ämnet.



Lite kort om hur variatorer funkar :
Ökar du hårdheten på primären i starttryck får högre tillslag och tvärt om.
om du ökar sluttrycket får du högre slut varv på motorn och tvärt om.
Om du har lättare vikter ökar slutvarvet och tvärt om.
Har du brantare helix växlar den hårdare och de påverkar slutvarvet på motorn och tvärt om.
hårdare sekundärfjäder ökar varvtalet under körning och tvärt om.
De som är viktigt med variatorerna är att dom båda harmonerar med varandra, att man har rätt slutvarv och att hela skivorna utnyttjas av remmen.

Precis svaret jag sökte, tack :)
Men vad är fördelen/nackdelen med högre/lägre tillslag i primären?
ang. vikter slutvarvet är alltså total rpm man krämar ur? hur mycket pallar en 440 att varva/ vad är max orginal?
Vad är för/nackdel med att ha ett högre/lägre tillslag?
Hårdare växling/högre varv = starkare men lägre toppfart va?
Hur menar du med att utytja hela skivan?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Tillslags varvet är en smaksak, men i regel är de högre på en tävlingskoter än en touringskoter.
Jag har 4200 och tycker de är lagomt.
Slutvarvet är det varvtal då din maskin producerar mest effekt (hk)
hur mycke 440 ska varva vet jag inte men de är nått du måste veta innan du börjar med variatorn.
hårdare växling = kraftigare aceleration . ingen påverkan på hastighet om du inte förändrar dess egenskaper negatift.
remmen löper på skivorna beroende på villken utväxling som är, när du har full utväxling är remmen i topp på primären och i botten på sekundären, tänk på att de ska finnas lite marginal..
Palla upp skotern så ser du hur de funkar när du gasar.