Ännu en "Tips på första skoter"-fråga

SwedTomX

Medlem
5 jun 2011
8
0
1
Figeholm, Oskarshamn
Vi funderar på att skaffa touringskoter. Budget ligger på 50-55000 kr. Ändamålet är familjetrippar ut i naturen med hundar och grillplaner. Vi är två vuxna och en 2-åring. Lillkillen tänkte vi placera i en pulka på drag bakom tillsammans med lite packning och möjligen en 50-60 kg hund. Så skotern får inte ha några problem att föra fram en totallast på dryga 300 kg inkl. pulkan. Är ens detta möjligt med en sådan budget?? Har kollat lite på Lynx Sport Touring 800 som jag tycker verkar vettig. Men å andra sidan, jag kan inte en sk*t om snöskotrar. Kan bero på att jag bor i Småland. Vore helt underbart om någon eminent själ kunde förbarma sig över en skotersugen/vilsen smålänning. :) Mvh SwedTomX

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om du skall köra längs led elller iaf uppkörda spår så klarar dom flesta touringskotrar nog en pulka med den lasten. Alla touringsskotrar är ju mer elelr mindre gjorda för att åka 2 fullvuxna på ...sen att koppla en pulka med last efter är ju inga problem. Är du orolig för att den inte skall orka så kan du ju kolla mer mot arbetsmaskinshållet t.ex. en Yamaha Viking som även har låg växel.
Men dom kraven du ställer så fixar nog alla touringskotrar så det är nog mest tycke och smak som får avgöra.

SwedTomX

Medlem
5 jun 2011
8
0
1
Figeholm, Oskarshamn
Om du skall köra längs led elller iaf uppkörda spår så klarar dom flesta touringskotrar nog en pulka med den lasten. Alla touringsskotrar är ju mer elelr mindre gjorda för att åka 2 fullvuxna på ...sen att koppla en pulka med last efter är ju inga problem. Är du orolig för att den inte skall orka så kan du ju kolla mer mot arbetsmaskinshållet t.ex. en Yamaha Viking som även har låg växel.
Men dom kraven du ställer så fixar nog alla touringskotrar så det är nog mest tycke och smak som får avgöra.
Hej! Ok. Jag tackar så jättemycket för ett bra och vänligt svar. Vi kommer mest köra på skogsvägar som ibland är plogade/uppköra av traktorer och ibland inte. Även lössnökörning kommer att förekomma då här finns stora åkrar och fält som är orörda på vintrarna. Men det där med lågväxel hade jag inte ens en aning om, bra tanke där. Tack än en gång för tipset. PS När jag ändå har dig på tråden så att säga, vad bör man räkna för säsongskostnad på en sådan maskin? Om man inte räknar soppan vill säga.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kostander är svårt...beroende på vilken maskin du köper så är det ju olika vad försäkringarna kostar. Sen köper du en 2-taktare så har du en heldel 2-taktsolje kostander...väljer du en 4-takater så försvinner ju den biten. Sen har du service om du inte gör det själv...vissa maskiner sliter mer på remmar än andra så där finns vissa "dolda" kostnader också. Även om jag inte tror att en touringmaskin i touringtemp skall slita remmar.

SwedTomX

Medlem
5 jun 2011
8
0
1
Figeholm, Oskarshamn
Kostander är svårt...beroende på vilken maskin du köper så är det ju olika vad försäkringarna kostar. Sen köper du en 2-taktare så har du en heldel 2-taktsolje kostander...väljer du en 4-takater så försvinner ju den biten. Sen har du service om du inte gör det själv...vissa maskiner sliter mer på remmar än andra så där finns vissa "dolda" kostnader också. Även om jag inte tror att en touringmaskin i touringtemp skall slita remmar.

Vad beträffar service så blir jag väl tvungen till att lära mig. Vet inte om någon som servar snöskotrar i Kalmar-trakten..

Återkommer gärna med fler frågor vid tillfälle. Tack så mycket så länge

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Kostnaden för skoterägande = det är värt det!
Det som är dyrt är att vara ledig ifrån jobbet och åka flera hundra mil bil med släp om året. Jag åkte nog närmare 700mil bil och 170mil skoter i vintras

SwedTomX

Medlem
5 jun 2011
8
0
1
Figeholm, Oskarshamn
Hehe... Jag önskar att det kunde bli så för oss också. Men det är tyvärr en del faktorer som talar emot. Jag bor ju till att börja med i Småland, så ett snöskoterköp är en chanstagning som heter duga på många vis. Men jag kan absolut förstå att många tycker det är värt kostnaderna.

Vi får hålla tummarna för ett snökaos i vinter igen :)