Äntligen finns prox-x kolvar!!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Nu finns Pro-x kolvar till skoter inte en dag för tidigt.

Jag har många års koll på Pro-x i crossvärlden and no problem alls med de kolvarana. Jag har aldrig ens hört en ringstopp lossna. Nu plågas en skoter längre tid på full gas och har rätt mycket hårdare trimgrad än en crossmoppe så hur stopparna kommer hålla och hur sprickbeständig de är får vi se.Men jag har större förtroende för pro-x an alla andra piratkolvar såfaaar.

Priset ligger samma som spi och snopro ser det ut som.
:thumb::thumb::thumb::thumb:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
RKT har använt sig av Pro-X kolvarna sedan 07-08, från 787 seadoo motorn om jag inte minns helt fel.
Men de har alltså börjat med specifikt för skotermotorerna nu?
Nice.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Även tokvässade Thundercat har kört pro-x under hela 2000 talet, de kommer från kawazaki vattenskotrar no problems låter det som.

Vart köpa? Jag ringde genast locknersbilochmc och han skulle omedelbart kolla hur lång levtid och tillgång det fanns nu.
Alla återförsäljare av Prox och som samtidigt är skoterhandel kan ta hem. Men det är så nytt så det lär inte finnas på hyllan till alla märken i sverige just nu. Även om det blir lång lev tid så skulle jag väntat med glädje på de kolvarna. Dessa kolvar tillverkas inte i china som tur är utan Taiwan som är kända för bra kvalle.

Gå in på Pro-x hemsida o kolla om kolv finns till eran maskin. Vissa äldre före 00 och väldigt nya maskiner 07- var det sämre till.

skotergalning

Medlem
22 mar 2012
28
0
1
sorunda
by the way så har jag kört pro-x kolvar i mina crossar och fungerat klanderfritt! skulle va kul om de höll samma kvalitet inom skotervärlden :D

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.806
850
113
Kramfors
Nu finns det ännu en ny kolv på marknaden eller så har den funnits länge utan att jag sett det?

Jag var till locknersbilochmc och jämförde SnoX med Snopro kolvar och då fick jag en chock då han frågade vilken sort av Snopro jag ville kolla på! Det finns nämligen en värsting variant av Snopro som ska ha värre värmebarriär på kolvtoppen,, något mer stog inte om den kolven i katalogen. Den heter Snopro SPX så man ska bli ännu mer förvirrad av alla liknade märken. Den kostar ca 1300kr. Men han hade ingen hemma så jag fick inte nagelfar den.

Jag jämförde SnoX med vanlig Snopro för jag misstänkte de var samma kolvar men det skiljde en hel del. Ringarna och ytbehandlingen ser lika ut men SnoX var bet sämre finish och kräver att att man filar av vassa kanter runtom hela kolven. Inv var Snox bet kantigare råare typ såg slarvigt gjord ut och hade en nästan kromliknande yta. Bägge kolvarna är tillverkade i Taiwan men det var underligt snoX såg ruggigare ut än Snopro då den är bet dyrare.

SnoX har fördelen att erbjuda både singelring samt dubbelring till ski doo. Obs snox kolvar är inte samma kolvar som nya SnowX!!! SnowX är bet dyrare och bättre på alla vis de har både borrhål för bättre smörjning och efter tillverkningen i taiwan skickas de till samma fabrik som behandlar yamaha org kolvar. De har en ny tekning med inbakad värmebarriär mm.

http://www.ebay.com/itm/2-SKIDOO-800R-DUAL-RING-PISTONS-08-13-SUMMIT-X-PTEK-EVEREST-HILLCLIMB-09-10-2011-/380581677602?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item589c6f8a22&vxp=mtr

Last edited: