Är dagens variatorer bättre?

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Jag började fundera på om det har hänt något i utvecklingen på vaiatorer. På min skoter (som inte är allt för modern) så kan man bli stående i en brant backe för att den helt enkelt inte orkar, i det läget tycker jag att när det börjar gå tungt ska variatorn ändra utväxling så att det går lättare för motorn, är det så på dagens skotrar eller är det lika hopplöst även idag?

MVH Mikael V
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Nog är det sällan man blir stående i branta backar för att den rent inte orkar...annat är det ju att mattan tappar fästet så man inte tar sig längre...

Drar du timmer eller annat tungt med den när du blir ståendes? Om inte så är det nog hög tid att se över variatorerna då dina 40hk(?) ska räcka betydligt längre än man tror.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Oftast har variatorn fungerat fullt tillräckligt bra när allting var nytt och fräscht. Men ju äldre skotern blir desto mer kan man vänta sig händer.
T ex kan motorproblem (slitna kolvar, läckande vevaxeltätningar etc) göra att den blir svag på låga varv. Om fjädern i primärvariatorn blir utmattad med tiden så sjunker tillslagsvarvtalet. Kärvning, slitna bussningar mm i variatorerna kan göra att de inte är så följsamma med att ställa om utväxlingen efter last och varvtal som det är meningen.

En begränsning som man aldrig kommer ifrån med en variatortransmission är att den inte kan ändra utväxlingsförhållandet hur mycket som helst.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej

Nix har ju ingen last (förutom mig själv), det har förvisso bara hänt en gång att jag rent blivit stående för att den inte orkar och det var i brant backe. Väldigt brant. Men det är många gånger det har varit nätt och jämt att jag kommit upp, detta visar sig lätt nu när det är blötsnö och man har kanongräpp.
Hm, se över variatorerna, vad är det då som gäller, nya lager och sådant man kan köpa hos tex Duells? Fjädern tror jag inte är så himla kass för om man skaffar en ny (el bättre beg) och inslagsvarvet blir senare, då måste jag väl tappa toppfart? Eller hur? Eftersom toppfarten är ungefär som när den var ny så tror jag inte på fjädern.

MVH Mikael V
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Apr-04 kl 07:14 AM (CET)]Lager tror jag inte du har i variatorn (hittade då inga i en ET340's) men bussningar o. glidklackar har du.
Även i sekundären har du glidklackar som slits.
En ordentlig rengöring med tryckluft kan göra saken bättre, men är det inte gjort ngt åt variatorerna sen maskin var ny så är det hög tid!
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hej
Bussningar & glidklackar stämmer nog det. Blir väl en ca 500:-. Är det svårt att göra och tar det lång tid för en sådan operation? Inget är gjort dom sista 400milena så det kanske är dags?

MVH Mikael V
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Om fjäderns sluttryck är oförändrat så ska toppfarten inte drabbas oavsett vilket inslagsvarv du har.

Att skotern inte orkar beror mest troligt på att fjädrarna är slut, och har förlorat sin spänst. Om fjädern inte orkar hålla emot så växlar den på för mycket och det orkar inte motorn. Sen om glidklackar och bussningar är slitna så kärvar det dessutom, en helrenovering är nog på sin plats. Det kostar nån tusenlapp med det måste göras om en skoter börjar få några år på nacken.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hm, hur vet man om en fjäder har samma sluttryck men annat inslagsvarv? finns det änns? Så många år har den väl inte fått på sig, bara 14. Däremot så bör den snart vara inkörd eftersom mätaren börjar närma sig 1600mil. Ska nog fundera över en helrenovering av variatorerna. Men då drar jag slutsaten att dagens variatorer ÄR bättre, eller?

MVH Mikael V
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om en fjäder ändrar sig med tiden så brukar den "säcka ihop" och bli kortare. Däremot ändras inte fjäderkonstanten av sig själv. Den bestäms bara av fjäderns huvuddimensioner (för en spiralfjäder: tråddiameter, ytterdiameter och antal varv) och av fjäderstålets elasticitetsmodul (E-modul). Och E-modulen brukar inte ändra sig. Den är i stort sett lika för allt järn och stål, oavsett legering, värmebehandling, utmattning mm.

Så, i praktiken: om en fjäder har ändrat sin fria längd så och så mycket sen den var ny så ändras längden vid en viss bestämd last på fjädern (alltså ändläge på primärvariatorn) lika mycket.

Om man verkligen VILL prova en variatorfjäder så kan man man börja med att titta på kataloguppgifter för fjädern. Förmodligen har man angivit dels fri längd, med tolerans, dels två olika längder vid olika belastning.
Den fria längden är ju lätt att mäta. För att mäta längden vid belastning kan man antingen försöka rigga upp något med kända vikter som trycker ihop fjädern, eller också trycka "för hand" på den med en badrumsvåg under, medan en medhjälpare mäter längden.
Om man kommer åt en riktig fjäderprovare (kan finnas t ex på kontrollavdelningen på större mekaniska verkstäder) går det hela förstås lättare.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Å, då har man lärt sig lite mer om fjädrarna idag, tackar.
Om jag inte är helt ute och cyklar så gör detta i praktiken att variatorn kliver i tidigare men topphastigheten kan vara samma som när den var ny? Eller hur.
Vilken katalog kan jag hitta dessa värden som du pratar om? Eller måste jag prata med YamahaCenter? (Hoppas på att slippa YamahaCenter eftersom dom brukar tyvärr inte kunna hjälpa till med saker och ting här). Detta ledde mig "osökt" till nästa fråga, kan jag ha ett senare ingångsvarvtal men utan att tappa topphastighet och motorstyrka?

MVH Mikael V
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>kan jag ha ett senare
>ingångsvarvtal men utan att
>tappa topphastighet och
>motorstyrka?

Ja! Den enklaste vägen till att endast förändra inslagsvarvet är att byta primärfjädern till en med högre starttryck men samma sluttryck.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Hm, låter intressant eftersom jag tycker variatorn går i för tidigt, har man bra fäste men kört fast så kan den helt sluta svara på gasen efter att variatorn klivit in. DVS den ställer sig bara och slitar lite på remmen. Kan ni rekomendera något bra ställe att köpa sådana fjädrar ifrån?

MVH Mikael V
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Svaret på din huvudfråga är naturligtvis att dagens variatorer är bättre. Moderna variatorer överför kraften bättre till mattan än gamla, går mjukare osv. Men, de kräver lika mycket skötsel som äldre variatorer.

Så din 1600 mil gamla Enticer har klarat sig länge med variatorerna om det är först nu du märkt av problem. En helrenovering enligt förklaringarna herrarna ovan givit dig och skotern blir som ny ;)